۰ نفر

در نشست خبری مجازی مطرح شد:

تا ۴۰سال آینده در تهران پیاده‌رو کامل داریم/ سرانجام تکمیل پروژه‌های نیمه تمام

۶ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۲۹
کد خبر: 455546
 تا ۴۰سال آینده در تهران پیاده‌رو کامل داریم/ سرانجام تکمیل پروژه‌های نیمه تمام

معاون فنی وعمران شهرداری تهران گفت: در تهران باید نزدیک به 20 هزارکیلومتر پیاده رو وجود داشته باشد که اگر 500 کیلومتر در سال درست کنیم، طی 40 سال آینده این مقدار خواهیم داشت.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ صفا صبوری دیلمی در نشست خبری مجازی که به منظور تشریح اقدامات این معاونت انجام شد، با اشاره به ساخت 500 کیلومتر پیاده رو در تهران گفت: هر کدام از معاونت ها میزان مشخصی از مسیر را طراحی کردند، برای مثال در معاونت شهرسازی یک مسیر هزار کیلومتری طراحی شده بود که برای معلولین، جانبازان و کم توانان حرکتی طراحی شود.

او ادامه داد: در معاونت فنی و عمرانی پیاده سازی  900 کیلومتر مسیر به هم پیوسته و در معاونت حمل ونقل و ترافیک نیز 500 کیلومتر مسیر برای دوچرخه سواری در شهر طراحی شد و ما  این سه نقشه اصلی را برای برش سال 99، در غالب 500 کیلومتر مسیر طراحی کردیم که همپوشانی 100 درصدی را بین سه معاونت ایجاد می کند.

صبوری گفت: در  این 500 کیلومتر هم مسیرهای دوچرخه به صورت کامل پوشش داده شده، هم مسیر مناسب سازی برای معلولین و کم توانان حرکتی و هم مسیرهای پیاده ای که حوزه فنی و عمرانی طراحی کرده بود در این پروژه 500 کیلومتری باهمدیگر همپوشانی دارند.

معاون شهردار تهران با اشاره به خاصیت این مسیر طراحی شده 500 کیلومتری گفت: اولا مسیر به هم پیوسته است، یعنی تمامی این مسیرها به سایر مناطق و مسیرهای کار شده اتصال دارند و هم نور ،فضای سبز و مناسب سازی برای معلولین، مسیر دوچرخه، پیاده و جمع اوری موانع بر سر راه عابران پیاده در آن دیده شده است.

صبوری با بیان اینکه نمی توان اسم این مسیر را پیاده رو گذاشت گفت: باید برای آن اسم جدیدی درنظر گرفت که برای آن مسابقه ای طراحی شده است تا متخصصین و شهروندان اسم جدیدی را برای آن پیشنهاد کنند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران ادامه داد: اکنون 80 کیلومتر از این پیاده رو در مناطق مختلف شهر تهران در حال ساخت است و در تمامی مناطق شهری تهران به اجرا در می آید  و در حال تلاش هستیم تا در یک برنامه 5 ساله به 2500 کیلومتر مسیر پیاده رو خوب در تهران برسیم.

او با بیان اینکه در تهران باید نزدیک به 20 هزارکیلومتر پیاده رو وجود داشته باشد گفت: اگر 500 کیلومتر از این پیاده رو در سال جاری ساماندهی شود، شاید بتوانیم طی 40 سال آینده مسیر را درست کنیم. امیدواریم با تلاش شهرداران مناطق این اقدام پیش رود و این اولین بار است که در تهران با این استراتژی جامع در حال اجرای ان هستیم.

صبوری دیلمی با بیان  اینکه یکی از اصلی ترین مسائل در شهر امنیت شهروندان است گفت: اولویت اصلی شهرداری در حوزه فنی و عمرانی هدایت سیلاب به طور ایمن از شهر تهران و ایمنی مردم شهر تهران است.  امسال حدود 300 میلیارد تومان برای ایمنی مردم دربرابر سیلاب و جمع آوری و هدایت آبهای سطحی در حال هزینه کرد است.

معاون شهردار تهران گفت: شرکت خاکریزآب طرح جامع جمع آوری آبهای سطحی را خوب پیش می برد و امیدواریم بتوانیم آن را به پایان برسانیم. بیش از 70 درصد طرح جامع حمع اوری آبهای سطحی به پایان رسیده است و 30 درصد ان مشکل دارد و انجام نشده است اما  برنامه ریزی شده  که این برش 30 درصدی طی مدت 5 سال جمع آوری شود و طرح جمع آوری آبهای سطحی شهر تهران حداکثر تا سال 1404 نهائی شود.

صبوری دیلمی در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصاد آنلاین مبنی بر آخرین وضعیت پروژه هایی که قرار بود در سال گذشته به اتمام برسد، از جمله پروژه طغرل، زیرگذر گیشا، استاد معین و غیره که به اتمام نرسید و تعیین تکلیف پروژه‌ها گفت: پروژه شهید رستگار یک بزرگراه 6 کیلومتری است که عملکرد ویژه ای دارد و فاز اول ان افتتاح شد. فاز دوم آن که اتصال تندروها از بزرگراه امام رضا به بزرگراه آزادگان است قرار بود در پایان سال گذشتخه افتتاح شود، اما از انجایی که نتوانستیم با معارضان پروژه به توافق برسیم و نمی خواستیم با اعمال ماده 9 انجام دهیم، با رایزنی تلاش کردیم تا به توافق برسیم که با تعداد زیادی توافق شد و تعداد کمی نیز ماده 9 اعمال شد و در قسمت تندروها تنها دو معارض باقی مانده است و در دو سال آینده می توانیم مسیر تندور را از بزرگراه آزادگان به بزرگراه آزادگان اتصال دهیم و فاز دوم پروژه را افتتاح کنیم.

معاون شهردار تهران ادامه داد: یکی از موضوعات مهم این بوده است که یک سری از اهالی مشیریه درخواست یک زیرگذر داشتند. البته ما یک پل بزرگی را در گوشه دیگری ایجاد کردیم اما ساکنین می خواستند یک اتصال دیگر به صورت زیرگذر برای تردد های محلی ساخته شود. هفته گذشته با شهردار تهران جلسه ای برگزار شد و دستور دادند این کار انجام شود و به نظر می رسد یک ماه کار نیاز داشته باشد. اما به نفع مردم محلی خواهد بود.

دیلمی گفت: به این ترتیب طی سه ماه آینده دیگر کامیونهایی که قصد داشتند از غرب کشور به شرق کشور بروند دیگر وارد تهران نشده و از رینگ کمربندی خارج می شوند.

او درخصوص پروژه بروجردی گفت: سه معارض اصلی و خیلی بزرگ در این پروژه وجود دارد که پروژه را مسدود کرده اند و در رابطه با این سه معارض در جلسه هفته گذشته با شهردار منطقه و شهردار تهران تصمیم گیری و قرار شد این معاارضین رفع شود و اگر به موقع انجام شود در پایان سال 99 و یا اوایل سال 1400 می توانیم این پروژه را به بهره برداری برسانیم.

معاون شهردار تهران درخصوص پروژه استاد معین نیز گفت: در این پروژه یک بولوار تقریبا 875 متری به عرض 45 متر در انتهای جنوبی استاد معین از وسط پادگان جی در حال بازگشایی است و شاید تا عید غدیر اماد و در اختیار مردم قرار گیرد که این امر بار بزرگراه آیت الله سعیدی را کاهش می دهد. با توجه به اینکه این بلوار در حال بازگشایی است شاید این توجیه برای دو طرفه شدن زیرگذر استادمعین وجود داشته باشد.

او درباره ورودی زیر گذر گیشا به خیابان گیشا گفت: در طرح قبلی برای این ورودی مشکلات فنی وجود داشت که اشکالات ان برطرف شد.  دو گزینه برای این مسیر در نظر گرفته شد؛ یکی اینکه روی چمران دوربرگردانی داشته باشیم و دیگری اینکه به صورت تونل زیرگذری ایجاد کنیم. مراحل نهایی طراحی را در حال گذر داریم و عملیات اجرایی آن احتمالا در مرداد ماه آغازمی شود و به این ترتیب تا پایان سال این زیرگذر هم در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

معاون شهردار تهران در پاسخ به سوالی درخصوص ادغام دو معاونت حمل و نقل و ترافیک و معاونت فنی و عمرانی گفت: این پیشنهادی بود که توسط شورای شهر ارائه شد و ما هم مثل شما خبرنگاران منتظر هستیم نتیجه اش را ببینیم.

او همچنین درخصوص تاثیر کرونا بر فعالیت های عمرانی شهر تهران گفت: در اسفندماه شایعه شد که راه ها بسته خواهد شد و تعداد زیادی از استادکاران ما تهران را ترک کردند و تقریبا تمامی کارگاه های ما در اسفند تعطیل شد و سپس نیز به طور رسمی در فروردین تعطیلی داشتیم و دو ماه را به طور کامل از دست دادیم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: در برخی از کارگاه‌های ما هم برخی از کارگران مبتلا به کرونا شدند و همین امر هم باعث شد تا کارگاه ها را تعطیل کنیم.فعلا نیز نتوانستیم به دلیل همین بیماری کارگاه ها را به سرعت حداکثری برسانیم. اما یک برنامه ریزی کردیم و گفتیم اگر کل سال این ویروس وجود داشته باشد باید بتوانیم با این ویروس زندگی کنیم و کار کنیم و کم کم پروژه ها به قوامی که نیاز داشتند می رسند.

صبوری دیلمی درخصوص تامین هزینه های پیمانکاران گفت: سازمان برنامه و بودجه براساس واقعیت های موجود هر سه ماه یکبار تغییری را در پیمان با توجه به شرایط موجود اعلام می کند و  ما آنرا عیننا در پیمان های شهرداری اعمال می کنیم. در نتیجه از انجایی که برای همه کشور دیده شده است،  هزینه های کرونا برای پیمانکاران نیز دیده می شود و از این نظر مشکلی با پیمانکاران نداریم.