۰ نفر

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت‎وگو با اقتصادآنلاین:

پاساژ علا‌الدین باید تعطیل شود/ نمی‌توانیم جلوی فعالیت ساختمان‌های ناایمن را بگیریم!

۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۴۹
کد خبر: 454533
پاساژ علا‌الدین باید تعطیل شود/ نمی‌توانیم جلوی فعالیت ساختمان‌های ناایمن را بگیریم!

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: پاساژ علاالدین و ساختمان‌های دیگر مشابه آن باید در تهران بسته شوند اما میسر نیست.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ اسماعیل نجار در پاسخ به پرسشی مبنی بر کیفیت پایین ایمنی در ساختمان‌های تهران به ویژه بیمارستان‌ها و مدارس به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: موضوع ارتقاء ایمنی و کیفیت در مراکز جمعیتی مثل مدارس و بیمارستان‌ها برای ما بسیار حائز اهمیت است. از گذشته تلاش فراوانی صورت گرفته تا بتوانیم موضوع ارتقاء ایمنی را در این نقاط داشته باشیم.

او ادامه داد:خوشبختانه در مدارس توفیقات زیادی بوده و به همین دلیل جایزه بنیاد صلح ساساکاوای ژاپن به جمهوری اسلامی ایران تعلق گرفت. اما با همه این اوصاف در 40 درصد مراکز آموزشی ایمنی ایجاد شده است و 60 درصد باقی مانده ناایمن هستند.

نجار تاکید کرد: در بیمارستان‌ها حضور ذهن ندارم که چقدر ناایمن هستند اما می‌توان گفت بسیاری از بیمارستان‌ها ایمنی لازم را ندارند تا بتوانند در مقابل زلزله‌های بالا هفت ریشتر مقاوم بوده و استقامت کنند. نمونه این بیمارستان‌ها در ورزقان، سرپل‌ذهاب و اسلام آباد غرب بود که حتی برخی از آن‌ها نوساز بودند. یک بیمارستان در منطقه ورزقان و شهر ارسباران قرار بود یک هفته بعد از وقوع زلزله افتتاح شود!

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه ما ساختمان‌‌هایمان را درست نمی‌سازیم، گفت:  یکی از مشکلات و معضلات ما در تهران هم همین است. 70درصد ساختمان‌های ما زیر 40 سال هستند ولی چون درست ساخته نشده‌اند نگرانیم.   سوالاتی باید از نظام مهندسی پرسیده شود که چرا این اتفاقات می افتد.افتاده و می‌افتد.

او در پاسخ به این پرسش که چرا جلوی فعالیت ساختمان‌های ناایمن گرفته نمی‌شود، اضافه کرد: زمانی که حادثه پلاسکو رخ داد خیلی‌ها بحث کردند که چرا پیگیری و جلوگیری نکردید. بنده به یکی از مسئولین دستگاه قضا گفتم 100 ساختمان مثل این در تهران وجود دارد، شما امر بدهید من آنها را قفل می‌کنم. اما اتفاقات دیگری همزمان با این موضوع میفتد؛ مسائل امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در جلوگیری از فعالیت ساختمان‌های ناایمن دخیل است و به همین دلیل نمی‌توانیم جلوی فعالیت‌شان را بگیریم.

نجار با بیان اینکه باید ساختمان علاالدین و بسیاری از ساختمان‌های دیگر بسته شود اما میسر نیست، تاکید کرد: در موضوع ساختمان پلاسکو طی 51 سال 670 بهره بردار سود بردند؛ آیا نمی بایست نیم درصد این درآمد را خرج ایمنی می‌کردند به جای اینکه تماما از دولت توقع داشته باشند؟ آتش نشانی صد بار به آنها یادآوری کرده بود و همه مدارک و مستندات موجود است. در جریان پلاسکو ما را 2 و 6دهم یا 2 و 11 صدم درصد  مقصر دانستند ولی ما هیچ وظیفه‌ای نداشتیم.

او از رسانه‌ها خواست به جای طرح مسائل چالشی که باعث جذب مخاطب می‌شود از متولیان امر پرسیده شود چه کسی در این زمینه باید انجام وظیفه و پیگیری کند!