۰ نفر

مطابق با اعلام معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران:

ساختمان‌ها شناسنامه انرژی می‌گیرند

۳۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۴۵
کد خبر: 453972
ساختمان‌ها شناسنامه انرژی می‌گیرند

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران اعلام کرد، قرار است شناسنامه انرژی برای ساختمان‌ها تهیه شده و همچنین تسهیلاتی هم به سازندگانی که بهینه‌سازی مصرف انرژی را رعایت می‌کنند داده شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، مهدی صالحی، مدیرکل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران  درباره این موضوع گفت: دو برنامه از سال گذشته در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها در حال دنبال شدن است، نخست اینکه شناسنامه انرژی برای ساختمانها تهیه شود که درنهایت این موضوع متنهی می شود به ارائه برچسب انرژی، چراکه ساختمان هم به عنوان یک کالا مانند تمام کالاهای تولیدی دیگر نیاز به برچسب انرژی دارد اما در حالیکه در آمارها عنوان می‌شود که ۴۰ درصد آلودگی هوای مربوط به ساختمان‌هاست تاکنون تدوین ضوابط برچسب انرژی در این اماکن مغفول مانده است.

او افزود: از همین رو قرار بر این شد که به سمت صدور برچسب انرژی در ساختمانها حرکت شود که زیرساخت لازم برای آن شناسنامه انرژی ساختمان بود بنابراین تهیه شناسنامه انرژی به عنوان هدف سال ۱۳۹۹ اداره کل ساختمان در نظر گرفته و به این منظور از سال گذشته زیرساختهایی هم آماده شد. بر این اساس باید مبنای علمی آن تکمیل می شد که با تصویب مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان ویرایش جدید، عملا این موضوع انجام و براساس آن ساختمانها به سه دسته تقسیم شد، در رده نخست ساختمانهایی که حداقلها را در مصرف بهینه انرژی رعایت کرده، رده دوم ساختمان‌هایی که حد متوسط را رعایت و در نهایت ساختمانهایی که حداکثر استفاده بهینه از انرژی را رعایت می کنند قرار گرفت.

صالحی درباره حمایت‌های شهرداری و دولت از ساختمان‌هایی که بهینه‌سازی مصرف انرژی را رعایت می‌کنند، بیان کرد: از سال گذشته با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت راه و شهرسازی و نظام مهندسی ساختمان کار مشترکی شروع شد که مبحث شناسنامه انرژی ساختمانها آغاز شود، این برنامه مراحل آخر را طی می‌کند اما با وجود تصویب هنوز ابلاغ نشده است. زیرساخت‌ها برای این موضوع در حال تکمیل شدن بوده و پیش بینی این است که نیمه دوم امسال به ساختمانها شناسنامه انرژی داده شود. از سوی دیگر با اجازه از شورای شهر تهران  قرار شد در بودجه سالانه شهردای،۱۰ درصد تخفیف در عوارض برای ساختمان‌هایی که طراحی آن به نوعی باشد که به حد متوسط یا حداکثری بهینه سازی مصرف انرژی برسند، لحاظ شود. درواقع به دنبال این هستیم که این موضوع در قانون مصوب مجلس به عنوان مطالبه شهرداری از دولت لحاظ شود چرا که در قانون هم آماده اگر دستگاهی بتواند با اقدامات خود صرفه جویی در مصرف انرژی به وجود آورد، دولت باید یارانه‌ای پرداخت کند از همین رو شهرداری این تخفیف را پیشاپیش به مردم می‌دهد و بعد به دنبال این می رود که از دولت پس بگیرد.

براساس گزارش پایگاه خبری شهر؛ مدیرکل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران  در پاسخ به این سوال که بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمانها چه میزان از صرفه‌جویی را به وجود می‌آورد گفت:  اراده دولت  بر این است که به نوعی با بحث حامل‌های انرژی به سمت واقعی‌سازی قیمتها برود، اکنون یارانه زیادی از سوی دولت برای گاز و برق پرداخت می شود و در این شرایط شاید بهینه سازی مصرف انرژی نمود آنچنانی نداشته باشد اما به نظر می‌رسد که سیاست کلان در نهایت به سمت بهینه‌سازی می رود. بنابراین در شرایط فعلی شاید در بازه ۵ تا ۱۰ ساله هزینه های آن برگردد اما اگر قیمت‌ها واقعی شود در بازه زمانی کوتاهی تاثیر خود را خواهد گذاشت. از سوی دیگر اکنون هم ساختمان هایی داریم که با وجود اینکه هیچ الزامی در مبحث بهینه سازی مصرف انرژی وجود ندارد، خودشان برای برندسازی شخصی خود استفاده بهینه از انرژی  را رعایت می کنند.