۰ نفر

در تذکرات امروز اعضای شورا مطرح شد؛

انتقاد دوباره به انعقاد قراردادهای شبهه دار معاونت شهرسازی شهرداری/ تعطیلی طولانی مدت پل‌های عابر پیاده مکانیزه

۲۹ تیر ۱۳۹۹، ۹:۴۶
کد خبر: 453643
انتقاد دوباره به انعقاد قراردادهای شبهه دار معاونت شهرسازی شهرداری/ تعطیلی طولانی مدت پل‌های عابر پیاده مکانیزه

اعضای شورای شهر تهران امروز نسبت به حضور نداشتن قاضی در برخی از کمیسیون‌های ماده ۱۰۰،انعقاد قراردادهای شبهه دار در معاونت شهرسازی شهرداری،تعطیلی طولانی مدت پل‌های عابر پیاده مکانیزه تذکر دادند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران صبح امروز در دویست و بیست و هفتمین جلسه صحن علنی شورا در تذکر پیش از دستور خود گفت: ابتدا برای سهیل گوهری عزیز که براثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد از خداوند متعال طلب مغفرت کرده و برای همسر و خانواده‌اش طلب صبر و شکیبایی و برای همه بیماران به ویژه بیماران کرونایی آروزی سلامتی و بهبودی کامل دارم.

او ادامه داد: تذکر من درباره حضور نداشتن نماینده دادگستری در برخی از شعب کمیسیون‌های ماده 100 است. مطابق تبصره 1 ذیل ماده صد قانون شهرداری‌ها، اعضای کمیسیون‌ها وشعب مختلف ماده صد مرکب از قضات دادگستری،شورای اسلامی شهر و نمایندگان وزارت کشور هستند  و قانون گذار مدت محدود ده روز را برای ذی نفع جهت ارسال لایحه دفاعیه در نظر گرفته و کمیسیونها نیز باید پس از آن ظرف یک ماه تصمیم مقتضی و آرای لازم را با حضور اعضای کمیسیونها  صادرکنند.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: متاسفانه علیرغم اهمیت موضوع و پیگیری‌های مستمر اداره کل اجرایی کمیسیون‌های ماده 100 در تعدادی از شعب کمیسیون ماده صد به دلیل عدم معرفی قضات دادگستری و تکمیل نبودن اعضا اقدامات و پاسخگویی به مراجعان ماهها به تاخیر افتاده است که لازم است در راستای اعمال ضوابط و همچنین رعایت حقوق شهروندان رسیدگی به پرونده ها تسریع شود.

نوری با بیان اینکه در برخی از کمیسیون‌ها 4ماه است که قاضی حضور ندارد و بررسی پرونده‌های این کمیسیون‌ها باقی مانده است، اظهار کرد: از این رو از مدیرکل دادگستری استان تهران انتظار دارد نسبت به معرفی و تکمیل اعضای دادگستر ی در کمیسیون های ماده صد اهتمام لازم را معمول نماید تا عقب ماندگی امور شعب موسوم و پاسخ به ذی نفعان جبران و رضایت شهروندان حاصل شود.

 انتقاد از تطعیلی طولانی مدت پل های عابر پیاده مکانیزه

همچنین در ادامه سید آرش حسینی میلانی نسبت به تعطیلی طولانی برخی از پل های عابر پیاده مکانیزه تذکر داد و اظهار کرد : به دلیل مشکلات مختلف در برخی از بزرگراه ها تعطیلی پل های عابر مکانیزه ادامه دارد که یکی از دلایل آن بدهی هایی است که به اداره برق دارند .

او اضافه کرد: ترافیک و پیامدهای منفی آن یکی از مسائلی است که شهروندان تهرانی با آن دست و پنجه نرم می کنند و بر اساس نظر سنجی های به عمل آمده جزو اولویت های نخست شهروندان تهرانی است صدور مجوزهای ساختمانی و فروش بیش از ظرفیت تراکم و حذف پارکینگ و بافت فرسوده و کمبود خیابان ها حضور انبوده خودروها بیش از ظرفیت خیابان ها از دلایل ترافیک پایتخت است .

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به این که عبور عابران پیاده از عرض خیابان ها موضوعی است که از دید مدیران شهری پنهان مانده و کمتر مورد توجه قرار گرفته است گفت :  این روزها صحنه عبور عابران پیاده از عرض خیابان ها و بزرگراه ها درست زیر پل هوایی به امری عادی تبدیل شده است مشکلی که اگر از دید عابران پیاده نگاه کنیم به مشکل زیر ساخت ها باز می گردد

میلانی با بیان این که در سه ماهه نخست سال هزار و 25 تماس از سوی شهروندان مناطق 22 گانه با موضوع تعطیلی و بلا استفاده بودن پل های مکانیزه ثبت شده است گفت : با توجه تعطیلی درازمدت برخی از این پل ها به خصوص در بزرگراه ها به شهرداری تهران تذکر می دهم نسبت به رفع نواقص که باعث اختلال در حرکت کودکان ،سالمندان و ... می شود اقدام و گزارشی در این رابطه به شورا ارائه کند .

شهرداری تهران فقط 48ساعت برای صدور اوراق مشارکت مهلت دارد/تذکر به تسریع در اقدام

حسن رسولی در تذکر پیش از دستور خود خطاب به معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت:  در عمل به بند د تبصره 5 قانون بودجه سال 98 کل کشور و نیز مصوبه شورای شهر مردادماه 98 با عنوان اصلاح بند الف تبصره چهارم مصوبه بودجه سال 98 شهرداری تهران، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه؛ با توجه به مدت تعیین شده در نامه دیوان محاسبات کل کشور که 31 تیرماه، یعنی دو روز دیگر پایان سال مالی سال 98 است، به شهرداری تهران تذکر می‌دهم به فوریت نسبت به فراهم آوردن تمهیدات اجرایی جهت انتشار اوراق مشارکت به مبلغ 1500میلیارد تومان به منظور توسعه مترو و اتوبوسرانی اقدام و گزارش مربوطه را به شورای شهر تهران ارائه کند.

او ادامه داد: مطلع هستم که رییس شورای شهر و شهردار تهران از طریق رییس کل بانک مرکزی پیگیر این موضوع بودند اما علت این تذکر این است که فقط 48ساعت دیگر فرصت انتشار داریم و اگر ظرف این 48ساعت اقدام موثر دیگری صورت نگیرد مردم تهران و به ویژه سیستم حمل و نقل عمومی از این منبع 1500میلیارد تومان محروم خواهند بود که آثار ناگوار آن را باید در نابسمانی سیستم حمل ونقل عمومی ببینیم.

عدم درج قرارداد شبهه دار معاونت شهرسازى در سامانه شفافیت

علی اعطا،دیگر عضو شورا در تذکری گفت: اخیراً در خصوص تضییع بیت المال در شهرداری تذکرى دادم و مصداق آن را  قراردادى در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران بر شمردم که به یک شرکت مهندسى مشاور با تخصص معماری و شهرسازی، در قالب بخشى از یک قرارداد عاملیت چهار، انجام مطالعات اصلاح ساختار که کارى تخصصى در حوزه تشکیلات سازمانى است، ارجاع شده است.

وی با بیان اینکه هنوز بعد از مدت یک هفته از تذکر نتوانستم به این دسترسی پیدا کنم، اظهار داشت: این قرارداد که نسبت به آن شبهه وجود دارد در کمال تعجب در سامانه شفافیت قراردادها ثبت نشده است.

اعطا ادامه داد: در دو سال اخیر بارها گفته شده است که همه قراردادهای بالای ۲۵۰ میلیون تومان در سامانه شفافیت درج می شود اما به رغم اینکه قرارداد یاد شده با مبلغ یک میلیارد و به روایتی بالاتر از یک میلیارد و نیم ربم آن است، اما بر روی سامانه شفافیت درج نشده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد این موضوع سوال برانگیز است چرا که دائماً با مردم صحبت می‌کنیم و می‌گوییم تمام قراردادهای شهرداری از طریق سامانه شفافیت در دسترس آنها قرار دارد اما چنین قراردادی که در آن شبه ایجاد شده را نمی‌توانیم در این سامانه مشاهده کنیم.

وی تاکید کرد: درخواست دارم بابت این موضوع توضیحات لازم ارائه شود.

انتقاد از عملکرد برخی شهرداران در اجرای ایده پروژه های اولویت دار محله محور /مردم را سر کار نگذارید

احمد مسجد جامعی نیز با اشاره به پیش بینی اعتبار برای طرح های محله ای در بودجه امسال شهرداری تهران (99) اظهار کرد: این کارمتفاوتی بود که در سال های گذشته به آن توجهی نشده بود .

وی ادامه داد : در حال حاضر 500 طرح محله ای در مرحله اول مشخص  شده و البته  طی دو مرحله دیگر هم این طرح  اعلام خواهند شد که پیش بینی می شود طرح های محله ای به بیش از هزار طرح برسد .

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد : این رویکرد تازه ای است  که ما به دغدغه های محله ای توجه کنیم زیرا  نوع نیازها و اولویت ها در محله های مختلف از محلات مرکزی تا مناطق شمالی و جنوبی متفاوت است  که خوشبختانه مدیریت شهری به این درک که نیازهای هر منطقه با منطقه دیگر متفاوت است رسیده و برای آن برنامه ریزی کرده است .

مسجد جامعی با انتقاد از بی توجهی به نیازهای روزمره اهالی محلات به بهانه طرح های در اولویت محلات گفت : اتفاقی که  در حال حاضر افتاده این است که برخی از پروژه هایی که هر ساله انجام می شد متوقف شده و در پاسخ به پیگیری اهالی گفته می شود که «در حال پیگیری هستیم که این طرح ها در طرح های دراولیت می گنجد یا خیر »  ،موضوعی مثل لکه گیری معابر یک  فعالیت معمول است و هر سال برای آن اعتبار پیش بینی شده است. قرار نیست که مردم را سر کار بگذاریم و بگوییم که در حال بررسی هستیم  و این این سلب مسئولیت از مدیریت شهری است  .

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که این نگرانی را دارم که   سیاست محله محوری که سیاست خوبی است با بد اجرا کردن آن زیر سوال برود گفت : در منطقه12 که طرح های پرهزینه ای هم انجام می شود در کوچه ای  در نزدیکی میدان  حسن آباد به نام شهید شجاعی مردم از مشکلات کف سازی دچار مشکلات بسیاری هستند و شهردار منطقه که  کارهای بزرگی هم انجام می دهد نسبت به این گونه مشکلات بی توجه است .

وی تاکید کرد : شهرداران مناطق نباید به عملکرد نادرست این ایده خوب را زیر سوال ببرند و به این بهانه به نیازهای روزمره شهروندان بی توجه باشند .