۰ نفر

امروز مطرح شد:

کمبود قبر در تهران در صورت وقوع زلزله!/ حناچی در پاسخ به اقتصادآنلاین: اختلافی با استانداری نداریم!

۲۵ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۲
کد خبر: 452862
کمبود قبر در تهران در صورت وقوع زلزله!/ حناچی در پاسخ به اقتصادآنلاین: اختلافی با استانداری نداریم!

شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصاد آنلاین مبنی بر اینکه شهرداری تهران با استانداری در ابلاغیه ها اختلاف نظر دارد و با این اختلاف چگونه بحران در تهران مدیریت می‌شود،گفت: نه درگیری وجود ندارد و اگر شما خبرنگارها شلوغ نکنید مشکلی نیست.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ نشست ستاد پیشگیری و هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در کلان شهر تهران صبح امروز با حضور شهردار و رییس شورای شهر تهران و رییس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد.

در ابتدای این جلسه قودجانی،مدیر مرکز فرماندهی عملیات سازمان اعلام کرد که 238هزار ساختمان در زمان بحران تخریب می‌شود و  ۵۵میلیون آوار برجای می‌گذارد که ما فقط ۴درصدقدرت آوار برداری داریم. در مجموع توان مدیریت بحران در مقابله با زلزله بالای ۶.۵ ۱۸درصد است.

کرمی محمدی،رییس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران نیز در این جلسه گفت: وقتی متناسب با توسعه و پیشرفت ملاحظات ایمنی را در نظر نمی‌‌گیریم،تامین منابع آب دچار مشکل می‌شود. طرحی را آبفا برای ایجاد مخزن آب اضطرار در نظر دارد که بودجه ای هم شورا اختصاص داده اما روند آن کند است.

احمدی نصب،نماینده شرکت آبفا گفت:۳۰مخزن درسال ۹۸ باید احداث می‌شد که سه مخزن ایجاد شد.در دو سه ماه دیگر ۳۰مخزن دیگر وارد مدار بهره برداری می‌شود و برای ایجاد ۳۲مخزن دیگر نیز طی دو ماه آینده مناقصه برگزار می‌شود و در نهایت تا پایان سال جاری۷۲مخزن احداث می‌شود.

برای کشته‌های زلرله قبر کم داریم

در ادامه اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: هرچه از مسئولیت ما می‌گذرد و با چیزهایی متوجه می شویم که نگرانی‌های ما بیشتر می شود. در گزارش ها تاکید می شود که هر لحظه باید آماده بود و هیچگاه نباید آمادگی در برابر زلزله را فراموش کنیم.

او با اشاره به پیش بینی‌ها در مورد وضعیت زلزله در تهران گفت: طبق گزارش‌هایی که به ما دادند با تمام اقدامات انجام شده، تنها ۱۸.۸ درصد آمادگی در تهران وجود دارد، اما نکات دیگری نیز وجود دارد؛ آیا مثلا ظرفیت برای تردد آمبولانس‌ها وجود دارد که حالا بخواهند اینها تردد کنند؟

نجار با بیان اینکه۳۰ استان کشور را معین استان تهران قرار داده‌ایم،  گفت: دیروز هم به صورت ویدیو کنفرانس جلسه‌ای در این خصوص برگزار کردیم. به شکل معکوس مناطق شهر تهران هم معین استانهای مختلف کشور هستند و انصافا مناطق تهران در زلزله و حوادث مختلف نظیر سیل نقش موثری داشتند.

او تاکید کرد: انتظار این است که هماهنگی استان‌های معین با مناطق شهرداری تهران بیشتر باشد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: من همواره این نکات را در ارتباط با تهران عرض کرده‌ام و گفته ام که اولا دعا کنید تهران زلزله نیاید. این حرف مورد تمسخر هم قرار گرفته و حتی آرم سازمان را برداشتند و جای ارتعاش علامت دعا گذاشتند که نجار فلان حرف را زد. حتی روزنامه‌ای هم ما را مسخره کرده بود که من با مدیرمسئولش صحبت کردم و او هم گفت ما در یک جامعه اسلامی دعا می‌کنیم. اولین کار ما باید دعا باشد، اما معنایش این نیست که کار دیگری نکنیم، بعدش هم باید تلاش کنیم که آمادگی مردم را ارتقاء دهیم.

او همچنین با اشاره به  زلزله ملارد و رفتار مردم در آن زلزله گفت: در آن زلزله دیدید که رفتار مردم مناسب نبود. تهران قفل شد در حالی که هیچ ریزش آواری هم رخ نداده بود.  خود من دو ساعت و نیم از نارمک تا سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ترافیک بودم و اینها جزو مواردی است که باید اصلاح شود.

نجار با بیان اینکه حدود ۴۷۰ منبع آب اضطراری برای تهران نیاز است گفت:  تا الان حدود سه یا چهار مورد از این منابع آماده شده است. چند وقت پیش یکی از مسئولان گفته بود ما ۱۵ هزار قبر آماده داریم، خب این ۱۵ هزار قبر در مقایسه با ۱۰۰ هزار کشته‌ای که تخمین زده می شود در زلزله ۷ ریشتر داشته باشیم. چقدر است؟ البته آمار در مطالعات جایکا خیلی بیشتر از این حرف هاست.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور درخصوص ساماندهی  پدهای بالگردها در تهران نیز گفت: باید بتوانیم از ظرفیت نیروهای نظامی هم استفاده کنیم.  ما از نیروی هوایی خواستیم که باند دوشان تپه را حفظ کنند. همچنین باند قلعه مرغی و مهرآباد را که ما بتوانیم از این سه نقطه مجروح را منتقل کنیم. این ها به نظرم کار بسیار مهمی است. باند دوشان تپه را دو سال پیش برای سازمان برنامه و بودجه نوشتیم و خواستیم که مرمت کنند اما همچنان مانده و در حال پیگیری به سرانجام رساندن آن هستیم.

نجار پیشنهاد داد که؛ پیش نویس سازوکار لازم برای فرماندهی میدان از سوی شهرداری تهران نهایی شده و به تصویب برسد.

هاشمی؛حناچی مدیر عملیات بدون امکانات است

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز در این مراسم گفت: برای حکمی که آقای حناچی از سوی وزیر کشور دریافت کردند به ایشان تبریک و تسلیت می گویم چرا که میدان عملیات بدون امکانات را برعهده گرفتند و به نظر می رسد امکانات را باید خودشان سازماندهی کنند.

هاشمی با بیان اینکه تهران آمادگی ۱۸ درصدی در برابر زلزله ای با قدرت بالاتر از ۶،۵ ریشتر دارد و این مساله جای تاسف دارد،گفت:آمادگی شورای شهر را در زمینه حمایتی و نظارتی اعلام می کنیم تا هرکس وظایف خود را به خوبی انجام دهد.در این قبیل مسال اولین نکته مساله مالی است. شرکت اب و فاصلاب تهران نامه ای نوشتند و مشکلات آنها بررسی شد و کمک خوبی شد و بازتاب مثبتی نیز داشت.

او ادامه داد:برای برق اضطراری نیز این مساله وجود دارد و تلاشی برای آن نشده است. برای مخابرات نیز می توان این اقدام را انجام داد که در فیش ها با اعداد و ارقام خیلی کم کار را پیش ببرند.

او همچنین به مساله اسکان و انتخاب استان های معین تهران در شرایط بحران نیز اشاره کرد و گفت: این اقدام ارزنده ای است که رها شده است. هیچ رابطه ویژه ای با این استان ها از سوی تهران برقرار نشده و جلسات جداگانه ای با هر استان که وظیفه خود را بداند وجود ندارد.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه اجرای عملیات و دادن این حس به جامعه که این مساله رها نشده است باید وجود داشته باشد گفت: الان دیگر سوت زدنی در فساد خیلی جدی شده است و باید جزوه ای داشته باشیم تا عملیاتی که بین مدیران کشور در تهران تقسیم بندی شده است در اختیار همه قرار گیرد و معلوم شود چه دستگاهی کار خود را انجام نمی دهد.

هاشمی تاکید کرد: باید این کار در سطح ملی و با حضور همه انجام شود. اگر قرار است اورژانس و هلال احمر و هردستگاهی کاری کنند باید در این جزوه نوشته و مشخص شود هر دستگاهی چقدر کار انجام داده است.

او همچنین به عدم نصب سامانه هشدار سریع و لرزه نگارها نیز اشاره کرد و گفت: قرار بود سامانه هشدار سریع و لرزه نگارها به تعداد زیادی در تهران نصب شود که این اتفاق نیفتاد و در شورای شهر هیچ گزارش ویژه ای نداریم که سطح آمادگی در تهران چقدر است.

رییس شورای شهر تاکید کرد: این اقدامات به این دلیل است که بتوانیم تعداد کشته‌ها و مجروحین را در ۴۸ ساعت اول کم کنیم و لازم است همه دستگاه ها آمادگی را داشته باشند و مردم احساس کنند در هنگام حادثه به آنها کمک می شود.

باید زندگی‌کردن با زلزله را یاد بگیریم

 پیروز حناچی،شهردار تهران نیز در این جلسه گفت: کلانشهر تهران و همه کلانشهرها به طور طبیعی مستعد بحران های عادی هستند و یک بارندگی می تواند شبکه مترو تهران را تحت تاثیر خود قرار دهد.

او ادامه داد: ازدحام جمعیت و عدم رعایت پروتکل ها به راحتی باعث ایجاد یک بجران می شود. چه کسی فکرش را می کرد در اثر اتصال یک کولر تعدادی از هموطنان ما در حادثه کلینیک سینا به رحمت خدا بروند؟

شهردار تهران گفت: بحران هایی که می توانند به صورت یک هم افزایی مشکلاتی را به وجود آورند تبدیل به بحرانی در مقیاس ملی می شوند و بخشی با مراقبت و بالا بردن هزینه عدم رعایت استاتداردها قابل پیشگیری است، اما در شهری زندگی می کنیم که چندین بار با زلزله های مختلف دست و پنجه نرم کرده است.

حناچی با بیان اینکه بخشی از این سرزمین زلزله های سنگینی را تجربه کرده است اظهار داشت: باید باورمان بشود که زلزله در سرزمین ما یک واقعیت است و اصلی ترین بحران ما است که به شکل دوره ای و طبیعی رخ می دهد و قابل پیگیری است. ما در کشور به طور متوسط هر ده سال یکبار یک زلزله سنگین را در کشور تجربه می کنیم.

شهردار تهران گفت: زلزله یک واقعیت است و باید یاد بگیریم با زلزله در سرزمینمان زندگی کنیم.

او با بیان اینکه در تهران دستمان خالی نیست و تجربیات خوبی را داریم‌ ادامه داد: زلزله های اصلی و پهنه های آن شناسایی شده و تصمیمات با ریسک بالا در این مناطق گرفته نمی شود و اینها قدم های اول برای کاهش خسارت است چراکه راهی جز این نداریم و به دنبال این راه خواهیم رفت.

حناچی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت آمادگی با دو دهه پیش قابل مقایسه نیست گفت: اما این آمادگی کافی نیست. بیش از ۱۰۰ پد بالگرد در تهران شناسایی و علامتگذاری شده است که اقدام بسیار خوبی است.

او با تاکید بر اینکه باید ترس از زلزله را به آمادگی دربرابر زلزله تبدیل کنیم گفت: در اینجاست که آسیب پذیریم و این نقطه استراتژیک برای ما است. باید از مدارس مردم را آشنا کنیم و روحیه آمادگی دربرابر آن را ایجاد کنیم.

حناچی با زلزله ملاردرو اتفاقات پس از آن نیز اشاره کرد و گفت: زلزله ملارد سنگین نبود اما حوادث بعد از زلزله و تاثیرات ترس از زلزله قابل تامل بود و موید همین نکته بوده است.

شهردار تهران با بیان اینکه در شهر تهران که تراکم نفر در هکتار بالا است نیازمند عرصه های بازی هستیم افزود: باید عرصه های باز باقی مانده را به هر بهانه ای که هست حفظ کنیم. پادگان ۰۶ را به همین دلیل می خواهیم. دوشان تپه و قلعه مرغی را نیز برای این مساله می خواهیم.

حناچی گفت: در کشور با سرپیچی از مقررات و استانداردها بسیار مواجه هستیم و باید تلاش کنیم به واسطه ارتباط مستمر؛ تعیین سناریوهای حادثه و تشخیص نقاط خطرساز و پرخطر و اعلام مانورهای آمادگی خود را برای حوادث احتمالی آماده نگه داریم.

شهردار تهران همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصاد آنلاین مبنی بر اینکه شهرداری تهران با استانداری در ابلاغیه ها اختلاف نظر دارد و با این اختلاف چگونه بحران در تهران مدیریت می‌شود،گفت: نه درگیری وجود ندارد و اگر شما خبرنگارها شلوغ نکنید مشکلی نیست.

حناچی در پاسخ به پرسشی درباره انفعال مترو در مساله کرونا و اجرای اقدامات بهداشتی گفت: پیشنهاد استفاده از ماسک اجباری از طرف مترو به شهرداری تهران در ستاد ملی کرونا داده شد و الان بیش از ۹۹ درصد از ماسک استفاده می کنند.

شهرداری یا مترو برای اجرا قوه قهریه ندارد و اگر موضوعی حاکمیتی است ابزارهای حاکمیتی نیز برای آن باید به اجرا درآید و مانند همه جای دنیا که جریمه های سنگین و برخورد با کسانی که رعایت نمی کنند صورت گیرد. ممکن است در جاهای دیگر مشکل داشته باشیم اما الان کمترین مشکل را در مترو داریم.

شهردار تهران گفت: فاصله گذاری اجتماعی در مترو نیازمند سه برابر شدن ناوگان است و الان امکان آن وجود ندارد و با اجباری کردن ماسک داریم مساله را در مترو پیش می بریم.