۰ نفر

انتقاد جدی عضو شورا به روند کند بازپس‌گیری املاک

۲۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۳
کد خبر: 452620
انتقاد جدی عضو شورا به روند کند بازپس‌گیری املاک

عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران ضمن اعلام بازپس‌‌گیری ۲۹۰ ملک واگذار شده از عملکرد معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری در تعیین‌تکلیف املاک واگذار شده گلایه کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، «سید محمود میرلوحی» عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش قابل توجه درآمدهای شهرداری تاکنون چند ملک در اختیار غیر بازپس‌گیری شده است، گفت: براساس آخرین گزارش‌ها بیش از ۲۹۰ ملک مسترد شده است. 

او در واکنش به اینکه قرار بود تا پایان سال ۹۸ تمامی املاکی که تعیین‌تکلیف شده‌اند، پس گرفته شوند، گفت: بله، قرار بر این بود و من نیز جزو کسانی هستم که به این مساله گله دارم.

میرلوحی در ادامه اشاره به دو نکته را ضروری دانست و گفت: در بودجه دو مصوبه داریم که یکی از آنها مربوط به غرفه‌های موجود در بوستان‌ها است و شامل ۸۰۰ مورد می‌شود.

او ادامه داد: براساس آخرین خبر آقای یزدانی"معاون شهردار تهران" در حدود ۵۰۰ غرفه به قرارداد رسیده است و در این بخش‌ها شاهد اقدامات خوبی هستیم، چرا که غرفه‌ها بالاخره شناسایی شدند و به سامانه وارد و مشخص شده  که ماهیت آنها چیست. 

او ادامه داد: بسیاری از آنها به قرارداد اجاره رسیده‌اند و در بخش حقوقی تعیین تکلیف شده‌اند و مشخص شده است، منشا واگذاری چه بوده و به نظرم کارهای مفید و مناسبی در این بخش‌ها انجام شده است، اما نتیجه نهایی هنوز مطلوب ما نیست و من جزو کسانی هستم که مرتب پیگیر این مساله‌ام. 

باید تکلیف املاک شهرداری هرچه سریعتر مشخص شود

میرلوحی با تاکید بر اینکه هرچه سریعتر باید تکلیف املاک شهرداری مشخص شود، اظهار داشت: بازپس‌گیری املاک باید به دو بخش تقسیم شود. املاک در یک بخش باید براساس بند ۶ ماده ۵۵ به شورای شهر بیاید و مصوبه ما را دریافت کند. 

میرلوحی افزود: بخش دیگر مربوط به تاخیر در تعیین‌تکلیف املاکی است که حتما باید مسترد شود و یا اجاره‌نامه برای آنها تنظیم شود و شهرداری اجاره معوقه را از کسانی که در املاک بوده‌اند، بگیرد، چرا که در آن سال‌ها فردی از ملکی استفاده کرده، اما هیچ اجاره‌ای برای آن پرداخت نکرده است. 

رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران تاکید کرد که همزمان این سه موضوع را دنبال می‌کنیم و پیگیر به سرانجام رسیدن آن هستیم. 

تعلل معاونت فرهنگی و اجتماعی در تعیین تکلیف املاک

او در پاسخ به این سوال که آیا معاونت فرهنگی و اجتماعی تاکنون نسبت به تعیین‌تکلیف املاک اقدام کرده است یا خیر گفت: به من قول داده بودند تا پایان آبان ماه سال گذشته این کار را انجام دهند، گلایه من نیز از همین است که قرار بود، آن مواردی را که بررسی و به حوزه مالی و اقتصادی اعلام می‌کنند را در قالب لایحه به شورا بیاورند که هنوز این امر محقق نشده است. 

میرلوحی افزود: معاونت مالی و اقتصادی هم می‌گوید تا وقتی که لیست املاک نیامده است از دید ما می‌خواهند همه را مسترد کنند و اصل را بر استرداد گذاشتند. 

راهکار شواری شهر برای تسریع در تعیین تکلیف املاک در اختیار غیر

رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران گفت: شما دیده‌اید که برخی دستگاه‌ها وقتی می‌خواهند ملکی را واگذار کنند، در مزایده می‌نویسند که فعلا این ساختمان تخلیه نشده است و می‌گویند تخلیه ملک با خریدار. ما حتی این مورد را به شهرداری گفته‌ایم که از این به بعد براساس سیاست‌هایی که در واگذاری املاک کوچک دارد، آنها را در مزایده بگذارد و لیست را بدهد و اعلام کند، تخلیه ملک با خود خریدار است و به نظر می‌رسد این اقدام می‌تواند تعیین تکلیف املاک را تسریع کند. 

میرلوحی ادامه داد: دلیلی ندارد غیر از خیریه‌ها و ان.جی. او ها  بقیه املاک در اختیار غیر باشد. در شهری که بیش از دو میلیون و نیم خانوار دارد، دلیلی ندارد که دو هزار ملک خود را در اختیار دیگران بگذاریم، چرا که ماموریتی در این بخش نداریم، مگر اینکه اموال و دارایی‌های شهر را جمع و برای کارهای اولویت‌دار متمرکز کنیم. 

او با اشاره به اینکه شیوع کرونا باعث شد تا دو سوم منابع در طی این مدت تقلیل یابد، تاکید کرد: در نتیجه باید از این فرصت‌ها برای بازگشایی گره‌های منابع مالی استفاده و راه را باز کنیم. امسال وعده خرید اتوبوس را جزو اولویت‌های خود قرار داده‌ایم و منابع آنها باید تامین شود.

تامین بودجه شهرداری از طریق املاک

میرلوحی با تاکید بر اینکه شهرداری با علم به تحریم و کاهش منابع درآمدی بودجه ۳۰ هزار میلیاردی را در نظر گرفته است، گفت: در این شرایط باید از همین راه‌ها تامین منابع کنیم و بودجه پروژه‌های مختلف در مناطق مختلف باید از همین راه‌ها تامین شود، از طرفی اغلب منابع درآمدی ما نیز طی دو سه ماه گذشته کاهش یافته و هزینه‌ها نیز افزایش داشته است. در نتیجه دلیلی برای تاخیر وجود ندارد و دوستان ما در شهرداری باید هرچه جدی‌تر این مساله را تسریع کنند. 

میرلوحی همچنین ادامه داد: اخیرا از آقای حناچی و معاون ایشان آقای امامی درخواست کردم تا هرچه زودتر فهرست املاکی را که پس گرفته‌اند با یک ارزیابی اولیه اعلام کنند. دوستان در جلسات گزارش‌های خوشحال کننده‌ای به ما می‌دهند.

او افزود: املاک زیادی را توانستیم پس بگیریم و شهرداری باید یک گزارش اقتصادی به جامعه بدهد تا مردم بدانند کار و تلاش شورا و شهرداری در این دوره اخیر چه نتیجه‌ای داده است. درست است که ۲ هزار نفر از ما رنجیده‌اند، اما در عوض جامعه و ۱۰ میلیون شهروند تهرانی از اینکه شهرداری منابع خود را آزاد می‌کند، خوشحال خواهند شد، چرا که این املاک نیز بخشی از سهم ۱۰ میلیون شهروند است. 

میرلوحی با بیان اینکه مطلوب شورای شهر این بود که بازپس‌گیری املاک سریعتر انجام شود، اما خوشحالیم که ملک جدیدی را واگذار نکردیم. مرتب مطالبات و درخواست هایی از این دست وجود داشت و در چند ماه اول حضور مدیریت پنجم از این قبیل درخواست‌ها فراوان به ما می‌رسید، اما نزدیک به دو سال است که چنین درخواست‌هایی را نداریم و این یک اقدام مثبت است.

رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران گفت: از طرفی در حال بازگشت دادن املاک در اختیار غیر هستیم که یک فرصت و دارائی است و این قبیل کارها به مدیریت شهری فرصت کار و تنفس داده است.