۰ نفر

در صحن شورا بررسی شد؛

تشریح جزییات حادثه آتش‌سوزی کلینیک سینا مهر/ انتقاد جدی به بهره‌برداری درمانی از ملک مسکونی

۱۵ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۴۹
کد خبر: 450791
تشریح جزییات حادثه آتش‌سوزی کلینیک سینا مهر/ انتقاد جدی به بهره‌برداری درمانی از ملک مسکونی

رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران جزییاتی از حادثه آتش‌سوزی کلینیک سینا مهر تشریح کرد.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ زهرا صدراعظم نوری،رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران امروز در صحن علنی شورا گزارشی درباره حادثه آتش‌سوزی دی کلینیک سینا مهر شمیران ارائه کرد.

او با بیان اینکه  سازمان آتش‌نشانی از ۳۳هزار ساختمان پرخطر و میان خطر را بازدید و اخطاریه‌های لازم را صادر کرده است،گفت:۲۶درصد حریق‌ها مربوط به ساختمان است و ۵۴درصد از حریق‌های ساختمانی مربوط به کاربری مسکونی است.

نوری اضافه کرد:  ساختمان ۵طبقه این کلینیک کاربری مسکونی داشته و به دلیل تغییر کاربری،مطابق با رای قطعی کمیسیون ماده ۱۰۰ مالک؛ مکلف به بهره‌برداری مجاز از ملک بوده است.

او در توضیح تخلفات ملک فوق گفت:مسقف کردن حیاط جنوبی با پروفیل سبک و سقف غیر اساسی به منظور ایجاد سایبان،تبدیل ۴۰۵متر مربع مسکونی به بهداشتی و درمانی در زیر زمین به مساحت ۷متر مربع و آسانسور بهداشتی و درمانی به مساحت ۷متر مربع و تبدیل مسکونی به اداری در طبقات همکف-اول-دوم به مساحت ۶۱۵متر و ۷۵متر راه پله اداری به عنوان خلاف مازاد تراکم از جمله تخلفات ساختمانی این کلینیک است که به کمیسیون ماده ۱۰۰ارسال شده است.

نوری ادامه داد:کمیسیون ماده ۱۰۰ رای به تعطیلی و یا قلع مستحدثات زائد و اعاده به وضعیت مجاز ظرف دوماه و همچنین تخریب و جمع‌آوری پروفیل سبک و سقف غیراساسی را داده است.

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران در تشریح اقدامات سازمان آتش‌نشانی گفت:بازدید و صدور دستور العمل ایمنی در سال ۹۴،صدور نامه استنکاف از اجرای دستور العمل در سال ۹۶،بازدید مجدد در سال ۹۷ و صدور اخطاریه   در سال ۹۷ از جمله اقدامات این سازمان برای جلوگیری از وقوع حادثه بوده است.

نوری با اشاره به پاسخ مالک به اخطارهای سازمان آتش‌نشانی گفت؛مالک مدعی شده که گزارش فوق با واقعیت تطابق ندارد و براساس تجربیاتش خودش و نه اصول سازمان آتش‌نشانی  نسبت به ایجاد دو دستگاه شیلنگ آب آتش‌نشانی با پمپ فشار قوی و‌چندین کپسول اقدام کرده است!

نوری در تشریح حادثه گفت:ساعت 20:46 دقیقه آتش‌سوزی گسترده در مرکز درمانی سینا به سامانه ١٢۵ سازمان آتش‌نشانی اعلام می شود.در نخستین مرحله آتش نشانان چهار ایستگاه 6، ۶۴، ۸۸ و ۱۰۵ به محل حادثه اعزام شدند.

او ادامه داد: برابر مستندات موجود نخستین تیم آتش نشانی حدود پنج دقیقه بعد از اعلام به محل رسیده و عملیات خود را آغاز کرده است.

این عضو شورا با بیان اینکه به دلیل انفجارهای پی در پی در محل ورودی ساختمان دسترسی آتش نشانان سخت و از طریق پشت بام و نورگیر طبقه سوم اقدام به ورود شده است،تاکید کرد:آتش نشانان پس از حدود 45 دقیقه به محبوسین دسترسی پیدا کرده و از طریق پشت بام این افراد به بیرون انتقال داده اند.20 نفر از محبوسین در ساختمان نجات یافته و متاسفانه 19 نفر فوت شدند.

او درتوضیح ناامنی‌های ساختمان گفت: بهره برداری غیر اصولی از حیاط (انبار سازه موقت پروفیلی با سقف ایرانیتی عایق شده با پشم شیشه مملو از لوازم دارویی و قابل اشتعال بیمارستانی و داروخانه در معبر ورودی ساختمان و دپوی تعداد قابل ملاحظه دستگاه سیلندر اکسیژن  50 کیلویی و نیتروژن در محل)، دپوی نامناسب سیلندر های اکسیژن و نیتروژن، عدم وجود پله فرار اضطراری (تنها راه خروج یک دستگاه پلکان در مجاورت محل دپوی سیلندرها)، تصرف پشت بام با ایجاد کاربری دفتر اداری و دپو مواد قابل اشتعال، حذف نورگیر در طبقات و ایزوله نمودن اتاق های عمل در طبقه آخر (عدم دسترسی به داخل ساختمان و تخلیه محبوسین از طریق بازشوها و پنجره ها به دلیل اجرای حفاظ و نرده به ویژه در طبقه آخر (بخش جراحی) که روی بازشو ها با پنل های گچی پوشانده شده بود.)، عدم حوزه بندی حریق در سقف کاذب در طبقات که در نتیجه هنگام حریق، دود به طبقات نفوذ می کند،عدم طراحی مناسب سیستم اعلام و اطفا حریق مناسب و غیر فعال بودن آن هنگام وقوع حادثه،قرار گرفتن باکس حدود 10 کولر گازی و کندانسورهای مربوطه در فضای نامناسب، نصب غیر اصولی کولر آبی بر روی سقف انبار فلزی غیر مجاز ( به گفته شاهد اول حادثه جرقه زنی در این قسمت مشاهده شده است، عدم امکان دسترسی به پلکان ساختمان از طریق پشت بام به دلیل دپوی لوازم قابل اشتعال در پشت درب و پاگرد منتهی به پشت بام، جانمایی نامناسب جعبه های فایر باکس و آتش خاموش کن های دست، اجرای غیر اصولی درهای خروجی بین بخش و راه پله ها (فقدان درب دود بند)،اجرای دیواره های جدا کننده و بازسازی فضای داخلی مجموعه در سنوات آتی با مصالح قابل اشتعال،سیم کشی غیر اصولی در مجموعه و قرار گرفتن تابلو برق در راه پله از جمله موارد ناایمنی موجود در این ساختمان بوده است.