۰ نفر

میزان بدهی‌های دولت به شهرداری تهران

۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۳:۵۸
کد خبر: 448274
میزان بدهی‌های دولت به شهرداری تهران

معاون شهردار تهران گفت: میزان بدهی دولت به شهرداری تهران تاکنون در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان شناسایی شده است که از این مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان در سال گذشته تهاتر شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، «عبدالحمید امامی» معاون مالی و اقتصادی شهردار تهران درخصوص تذکر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مبنی بر اعلام عمومی میزان بدهی‌های دولت به شهرداری، میزان بدهی تسویه شده در سال گذشته و برنامه تسویه مطالبات در سال جاری اظهار داشت: میزان بدهی دولت به شهرداری تهران تاکنون در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان شناسایی شده است که از این مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان در سال گذشته تهاتر شد.

او ادامه داد: سه هزار میلیارد تومان نیز در سال جاری ارائه شد، اما ۱۲۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ فعلا در سازمان برنامه و بودجه نگه داشته شده است.

امامی در پاسخ به این سوال که با توجه به شیوع کرونا و کاهش درآمد شهرداری آیا دولت برنامه‌ای برای  تسریع در بازپرداخت بدهی‌های شهرداری مدنظر قرار داده است؟ گفت: خیر، دولت مانند گذشته عمل می‌کند. پس از شیوع کرونا و شرایط پیش آمده از دولت درخواست کردیم که با توجه به شرایط کرونایی از صندوق توسعه ملی به شهرداری کمک کنند، کما اینکه در تمام دنیا این امر مرسوم است و به ویژه دولت‌ها به بخش  حمل ونقل کمک می‌کنند، اما دولتی‌ها به ما پاسخ دادند که نمی‌توانند کمک کنند.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران درخصوص تعویق در واریز اوراق مشارکت حمل و نقل عمومی به شهرداری  تهران اظهار داشت: عملا هنوز به بهانه‌های مختلف نمی‌توانیم، اوراق مشارکت دو سال قبل را دریافت کنیم.

او با اشاره به بهانه‌هایی که از سوی بانک آینده مطرح می‌شود، اظهار داشت: از جمله بهانه‌هایی که مطرح می‌شود، این است که املاک وثیقه‌ای شهرداری مورد قبول نیست و ما هنوز نتوانستیم ۹۱۰ میلیارد تومان از اوراق سال ۹۷ را دریافت کنیم.

امامی با بیان اینکه شهرداری شیوه‌های جایگزین دیگری برای برطرف شدن این مساله در پیش گرفته است، گفت: ما شیوه‌های جایگزین دیگری را که مورد نظر بانک بوده از جمله اینکه بانک دیگری ضامن شود را انجام دادیم و امیدواریم طی یک تا دو هفته آینده آزادسازی اوراق انجام شود.

امامی در خصوص شکایت شهرداری از بانک آینده نیز گفت: احتمالا به دلیل نوع رفتار این بانک مجموعه‌ای در شهرداری از بانک آینده شکایت کرده است. ما نامه مجددی از سازمان برنامه و بودجه دریافت کردیم و بانک شهر را به عنوان ضامن پیشنهاد دادیم و بانک مرکزی نیز قبول کرد، امیدواریم طی یک الی دو هفته آینده این اتفاق رخ دهد و این اوراق به شهرداری پرداخت شود.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران همچنین درخصوص اوراق مشارکت سال قبل اظهار داشت: شهرداری تا پایان تیر ماه فرصت دارد تا اقدامات مربوط به اوراق مشارکت سال گذشته را انجام دهد که خوشبختانه انجام شده است.

امامی در خصوص تکلیف اوراق مشارکت سال ۹۹ نیز گفت: هنوز معلوم نیست که چه میزان اوراق مشارکت برای سال ۹۹ اختصاص پیدا می‌کند.