۰ نفر

در صحن شورا مطرح شد؛

انتقاد جدی عضو شورا از حذف قیمت‌های مسکن از سایت‌ها/ از انحصار قیمت مسکن در اختیار املاک تا فراموشی اجاره‌نشینان از سوی مسوولان!

۲۵ خرداد ۱۳۹۹، ۹:۲۳
کد خبر: 445971
انتقاد جدی عضو شورا از حذف قیمت‌های مسکن از سایت‌ها/ از انحصار قیمت مسکن در اختیار املاک تا فراموشی اجاره‌نشینان از سوی مسوولان!

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به تهدید غیرقانونی سایت‌های اینترنتی به منظور حذف قیمت‌های مسکن در تهران گفت: این تهدید که از سوی بخش‌هایی از قوه قضاییه انجام گرفته، باعث شده مستاجران در این وضعیت نابسامان اقتصادی برای پیدا کردن خانه مناسب به شکل انحصاری با صاحبان بنگاه‌های معاملات املاک در ارتباط قرار گیرند؛ صنفی که بالا بردن نجومی قیمت‌ها نفع مستقیم دارد.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی ؛ بهاره آروین در جریان دویست و بیستمین جلسه شورای شهر تهران طی تذکری درخصوص نقض حقوق شهروندان تهرانی در دسترسی آزاد به اطلاعات اظهار داشت: این اختلال در گردش آزاد اطلاعات، از طریق اعمال فشار و تهدید سایت‌های اینترنتی و به منظور حذف قیمت‌های خرید، فروش و اجاره مسکن در تهران انجام شده است.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران افزود: متاسفانه بخش‌هایی در قوه‌ قضاییه، به شکلی غیرقانونی و بدون هیچ‌گونه حکم رسمی، صرفا با اعمال فشار و تهدید گردانندگان سایت‌های اینترنتی، در اوج فصل نقل و انتقالات مسکن و شرایط شیوع کرونا مشکلات عدیده‌ای را برای شهروندان ایجاد کرده‌اند.

او در ادامه گفت: عجیب است که مسئولین امر از یک طرف شعار در خانه بمانید سر می‌دهند و از طرف دیگر، با سیاست‌هایی نسنجیده چون حذف قیمت‌ مسکن از سایت‌های اینترنتی، شهروندان را مجبور می‌کنند در گرما و ترافیک و کرونا، سرتاسر شهر را زیرپا بگذارند و از این مغازه‌ معاملات ملکی به آن یکی بروند.

آروین افزود: در چنین مواقعی شهروندان اغلب بدون امکان فاصله‌گذاری فیزیکی موثر در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند؛ بلکه در این اوضاع نابسامان اقتصادی که به انفجار قیمت مسکن انجامیده است، یک چاردیواری متناسب با وضعیت مالی‌شان بیابند.

او همچنین با اشاره به چندبرابر شدن اجاره‌ها گفت: متاسفانه مستاجرانی که سال گذشته منزلی را در اجاره داشتند، به دلیل کاهش ارزش پولشان اغلب ناگزیر از تخلیه و انتقال به منزلی کوچک‌تر در محله‌ای متفاوت و متناسب با وضعیت مالی‌شان شده‌اند. در چنین شرایطی اعمال فشار به سایت‌های اینترنتی برای حذف قیمت‌های مسکن، مشکلات این قشر فرودست و آسیب‌پذیر را در برابر وضعیت نابسامان اقتصادی دوچندان کرده و آن‌ها را در کلافگی و سردرگمی قرار داده است.

آروین حذف امکان جستجوی کم‌هزینه خانه را از عواقب حذف قیمت‌های مسکن در سایت‌های اینترنتی دانست و تاکید کرد: اکنون مستاجران برای پیدا کردن خانه مناسب مجبورند به شکل انحصاری با صاحبان بنگاه‌های معاملات املاک در ارتباط قرار گیرند. صنفی که در حبس اطلاعات به خصوص در مورد قیمت، پنهان کردن عیوب معامله و بالا بردن نجومی قیمت‌ها نفع شخصی و مستقیم دارد.

او تصریح کرد: متاسفانه به نظر می‌رسد اجاره نشین نبودن مسئولین باعث شده هیچ درکی از مشکلات جستجوی خانه مناسب در این وضعیت اقتصادی و در شرایط شیوع کرونا نداشته باشند و لابد صرفا برای اینکه تورم بالای قیمت مسکن و دیگر نشانه‌های اوضاع فاجعه‌بار اقتصادی جلوی چشم‌شان نباشد، سایت‌های اینترنتی را مجبور به حذف قیمت‌ها کرده‌اند.

آروین گفت: این در حالی است که این سایت‌ها برخلاف صاحبان بنگاه‌های معاملات املاک نه فقط نفع مستقیم یا حتی غیرمستقیمی از بالا بودن قیمت‌ها نمی‌برند؛ بلکه با ایجاد گردش آزاد اطلاعات و فراهم‌سازی امکان مقایسه میان ده‌ها مورد مشابه مسکن، قیمت‌ها را به واقعیت نزدیک می‌کنند.

آروین ادامه داد: معلوم نیست مستاجرانی که به واسطه چندبرابر شدن قیمت‌ها ناگزیر از تخلیه منزل فعلی و تغییر محله و جستجوی خانه‌ای با متراژ و امکانات کمتر هستند، چطور باید مسکن جایگزین را بیابند؟ آیا باید در این شرایط کرونا و ترافیک فزاینده، به ده‌ها محله و بنگاه‌های متعدد معاملات ملکی مراجعه کنند تا بلکه کشف کنند خانه‌ای متناسب با وضعیت مالی‌شان در کدام گوشه شهر پیدا می‌شود؟

عضو هیات رییسه شورای شهر گفت: آیا فشاری که در این شرایط اقتصادی به مستاجران وارد شده کم است که حالا باید هم ساعت‌ها در گرما و ترافیک از این سر شهر به آن سر شهر بروند، هم با ورود به بنگاه‌های متعدد و ارتباط با ده‌ها نفر، خطر ابتلا به کرونا را به جان بخرند و هم دست‌آخر به دلیل حبس اطلاعات در میان صنفی که نفع مستقیم در افزایش قیمت‌ها دارد، هدف کلاهبردای و سودجویی برخی اعضای آن صنف قرار گیرند؟

او افزود: به عنوان نماینده شهروندان تهرانی از قوه قضاییه تقاضا می‌کنم هرچه زودتر به محدودیت ایجاد شده برای سایت‌های اینترنتی در درج قیمت‌های حوزه مسکن پایان دهند تا اگر دولت و زیرمجموعه‌های مرتبط ناتوان از ساماندهی اوضاع اقتصادی هستند، دست‌کم در این شرایط شیوع کرونا، با تصمیمات نسنجیده و بی‌مبنا بار اضافه بر دوش مردم گذاشته نشود.

شهردار گزارشی از تحقق سهم ۳۰ درصدی زنان در پست های مدیریتی ارائه دهد

در ادامه محمدجواد حق شناس در جریان دویست و بیستمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری با تاکید بر اهمیت تحقق ۳۰ درصدی زنان در پستهای مدیریتی شهرداری گفت:وفق ماده ۷۴ برنامه سوم توسعه شهر تهران، شهرداری مکلف شده است در راستای افزایش میزان حضور و ارتقاء جایگاه زنان در مدیریت شهری و افزایش سطح و کیفیت حضور اجتماعی و مشارکت فعال زنان در شهر از طریق تبعیض مثبت، توانمندسازی و فراهم ساختن زمینه‌های ارتقاء نقش زنان در مدیریت شهری با اختصاص ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی به زنان شاغل در شهرداری تا پایان برنامه اقدام نماید.

عضو شورای شهر تهران افزود:علاوه بر ماده مذکور در تبصره ۲ مصوبه «افزایش انتصاب جوانان در تصدی پست های مدیریتی و ارتقای سهم و نقش آنان در مدیریت شهرداری تهران» که در ۲۴ شهریور سال ۹۸ به تصویب رسید، صراحتا بیان شده است که تا حداقل ۳۰ درصد از پست های مربوط به جوانان در هر یک از سطوح چهارگانه در اختیار زنان جوان قرار خواهد گرفت.

حق شناس با تاکید بر اهمیت تحقق این هدف گذاری در زمان تعیین شده گفت: انتظار می رود گزارش حسن اجرای بندهای قانونی مذکور، به شورای اسلامی شهر تهران ارائه گردد. در همین راستا از شهردار محترم تهران خواسته می شود نسبت به ارسال گزارش تفصیلی از آخرین اقدامات اجرای مصوبات مذکور در بازه زمانی یک سال گذشته و ارائه جدول زمانبندی جهت دستیابی به سهم ۳۰ درصدی زنان در ساختار مدیریت شهری، در اسرع وقت اقدام کند.

 اقدامات شهرداری در زمینه مدارس ویژه کودکان کار ناکافی است

همچنین سید ابراهیم امینی،نائب رییس شورای شهر نیز در نطق پیش روز ۱۲ ژوئن، روز جهانی علیه کار کودک است که به ابتکار سازمان بین‌المللی کار نامگذاری شده است. متأسفانه سالهاست که شهر تهران به ویژه در زمینه جمع‌آوری پسماند با مشکل تعداد زیاد کودکان کار و زباله‌گرد دست به گریبان است و طی این سالها هیچ اقدام جدی و پایداری برای مقابله با این پدیده مذموم که قلب هر انسانی را به درد می‌آورد از سوی مراجع ذیصلاح که شهرداری تنها یکی از آنهاست صورت نگرفته است.

امینی افزود: اگرچه شهرداری تهران و موسسات خیره در سالهای اخیر نسبت به راه‌اندازی و یا حمایت از مدارس ویژه کودکان کار اقدام نموده‌اند و جای تشکر دارد، اما بدون شک ناکافی است و تا زمان ریشه‌کنی این پدیده هیچ اقدامی مطلوب و قابل قبول نیست.

او ادامه داد:خصوصاً این روزها که گسترش ویروس کرونا در جامعه خطرات کار کودک و خصوصاً زباله گردی را دو چندان نموده، لازم است سازمان بهزیستی، وزارت کشور، شهرداری، بنیاد مستضعفان و دیگر نهادهای مرتبط دست به دست هم داده، با تشکیل کارگروه مشترک و با اتخاذ تصمیمات مناسبی در جهت ریشه‌کنی این پدیده شوم عمل کنند و شهرداری تهران نیز با جدیت بیشتری نسبت به قطع همکاری با پیمانکارانی که کودکان را به کار می‌گیرند و همچنین معرفی آنان به مراجع صلاحیت دار قضایی اقدام نماید.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر ادامه داد: رویداد دیگر، ۱۴ ژوئن روز جهانی اهداکنندگان خون است که در حال حاضر در این روز قرار داریم. در فواید اخلاقی و بهداشتی و تأثیرات مثبت اهدای خون بر سلامتی سخن‌های زیادی گفته شده است و همگی بر آن واقفیم، اما این روزها با گسترش ویروس کرونا متأسفانه همانطور که سازمان انتقال خون نیز بارها اعلام نموده‌است، ذخایر خونی کشور به حداقل رسیده است.

امینی گفت: این روز فرصت مناسبی است تا افرادی که امکان اهدای خون دارند با مراجعه به مراکز انتقال خون نسبت به این عمل ارزشمند اقدام نمایند و البته امید است که در طول سال و به تناوب هموطنان عزیزِ دارای شرایط، نسبت به انتقال خون اقدام نمایند.

شهردار تهران، سخنگوی شورای شهر را به موزه دفاع مقدس راه نداد!

علی اعطا نیز در تذکری به شهردار گفت: دیروز مرکز ارتباطات شهرداری تهران اقدام به برگزاری همایشی کرد که از حدود سه هفته قبل و به دعوت رییس مرکز ارتباطات شهرداری نام من در فهرست سخنرانان بود.

او ادامه داد: وقتی روز گذشته به اتفاق آقای امینی به محل برگزاری برنامه رفتم دژبانی از حضور ما در باغ موزه دفاع مقدس ممانعت به عمل آورد و بعد از مدتی معطلی و تماس های مکرر در نهایت به آقای امینی اجازه ورود دادند، اما از حضور من با این عبارت که شما مجوز ورود ندارید و هماهنگ نشده ممانعت صورت گرفت.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: قصد نداشتم این موضوع را در صحن مطرح کنم اما با مطرح شدن برخی شبهات در شب گذشته صرفا به دلیل اینکه به عنوان یک عضو شورا خود را موظف به حفظ شان نمایندگی می دانم، ضمن تذکر به شهردار تهران چند سوال مشخص را مطرح می کنم.

اعطا با درخواست پاسخ فوری از شهردار تهران گفت: دلیل این ممانعت چه بوده است؟ اگر شهرداری اختیار مدیریت رفت و آمد مهمانان در باغ موزه را ندارد چه اسراری است که این برنامه در باغ موزه برگزار شود.

سخنگوی شورای شهر گفت: برخی از همکاران ما در مرکز ارتباطات موضوع را به باغ موزه نسبت می دهند. این زا روشن کنند که نسبت مدیریت شهری و باغ موزه چیست. فصل بودجه که می شود موضوع به شکل دیگری است و در این نوع مراسم ها شکل آن عوض می شود.

اعطا از ریاست شورا درخواست کرد با توجه به تکرار مواردی از این دشت و عدم حفظ شئونات نمایندگی در شهرداری تهران ضمن تذکر به شهردار تهران نسبت به عدم تکرار مواردی از این دست پیگیری کنند.

او ادامه داد: از اقای محمدی رییس مرکز ارتباطات نیز درخواست می کنم با عوامل برگزاری این موضوع با اسن سوتدبیر برخورد کنند که نتوانستند حداقل پزوتکل های برگزاری نشست را فراهم کنند.

مهدکودک ها باز شود

شهربانو امانی در تذکری درخصوص بازگشایی مهدهای کودک شهرداری گفت: براساس تصمیم گیری ستاد ملی مبارزه با کرونا از روز گذشته کلیه مهدهای کودک در کشور و تهران آغاز به کار کردند.

امانی گفت: این درحالی است که بنده به عنوان نماینده مردم شهر تهران بارها نبود استانداردها در مهدهای کودک متعلق به شهرداری تهران را پیگیری کرده و به مسئولان ذی ربط متذکر شدم و طی جلسات متعدد مصادیق عدم رعایت استانداردهای خانه های کودک در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران را به اطلاع معاونت اجتماعی و فرهنگی رساندم و مقرر شد گزارش کاملی از اقدامات انجام شده را ارائه دهند.

عضو شورای شهر تهران افزود: متاسفانه با گذشت یک سال از این موضوع گزارشی به دست من نرسیده است.

او با بیان اینکه قبل از شیوع کرونه نیز خانه های کودک از استانداردهای لازم برخوردار نبودند تصریح کرد: باید در بازگشایی اهتمام جدی تری درنظر گرفت تا پروتکل های ستاد کرونا رعایت شود. شهرداری باید از بازگشایی خانه های کودک خودداری کند چراکه این اشتباه تاوان سنگینی را به همراه خواهد داشت.

او در پایان خطاب به شهردار تهران گفت: به شهردار تهران تذکر می دهم ضمن رفع تمامی نواقص ایمنی خانه های کودک دراسرع وقت، نظارت کامل بر اجرای دقیق پروتکل های بهداشتی داشته باشند.