۰ نفر

در حاشیه بازدید از بوستان یاس فاطمی مطرح شد؛

بررسی واگذاری مسوولیت نگهداری بوستان‌های جنگلی به سازمان بوستان‌های شهرداری/بهره برداری متفاوت از پارک‌های سطح شهر

۲۴ خرداد ۱۳۹۹، ۸:۴۰
کد خبر: 445698
بررسی واگذاری مسوولیت نگهداری بوستان‌های جنگلی به سازمان بوستان‌های شهرداری/بهره برداری متفاوت از پارک‌های سطح شهر

اعضای کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران بر ضرورت واگذاری مسوولیت نگهداری بوستان‌های جنگلی به سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران تاکید کردند.

اقتصادآنلاین- فائزه مومنی؛ ناهید خداکرمی عضو شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران و در حاشیه این بازدید در بوستان یاس فاطمی که صبح امروز با حضور معاون خدمات شهری شهرداری تهران و و مدیرعامل سازمان بوستانها و فضای سبز شهر تهران برگزار شد گفت: خوشبختانه امکانات خوبی در بوستان یاس فاطمی جمع شده و برای بهره برداری مردم فراهم شده است.

وی ادامه داد: مجموعه مدیریت شهری باید تلاش خود را معطوف این نکته کند که در اینجا شرایط کمپینگ و ماندن خانواده ها در این محیط فراهم کنند.

خداکرمی گفت: این مجموعه یک پارک جنگلی است که هموطنان می توانند حتی برای ماندن در شب هم برنامه ریزی کنند تا بتوانند بدون نیاز به رفتن به مسافرت کمپینگ و در دل طبیعت ماندن را یاد گرفته و تجربه کنند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: از سوی دیگر این بوستان می تواند برای برگزاری اردوهای دانش آموزش و دانشجویی استفاده شود و دانش آموزان و دانشجویان از آن بهره مند شوند.

وی افزود: این پارک می تواند پذیرای عموم شهروندان و هموطنان از سراسر کشور باشد و نه فقط در روزهای پنجشنبه و جمعه بلکه در کل هفته مورد استفاده قرار گیرد.

خداکرمی گفت: در این ایامی که به لحاظ شرایط بروز ویروس کرونا امکان مسافرت رفتن و رفتن به برخی از فضاهایی نظیر سینما و تئاتر مهیا نیست این گونه پارکهای جنگلی می تواند محیط مناسبی برای گذران اوقات فراغت باشد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: چه ایرادی دارد خانواده ها در طول هفته و حتی روزهای غیر تعطیل به این بوستان آمده و در آن صبحانه بخورند و از فضای مناسب آن برای ساختن یک روز خوب استفاده کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه امروز تفریحات شهروندان شکل و شمایلش تغییر کرده و جوانان به جای استفاده از فضاهایی این چنینی در خیابان ها دور دور می کنند.

خداکرمی همچنین درخصوص ایجاد امنیت در این فضاها گفت: تجربه نشان داده هر کجا که خانواده و مردم حضور داشتند امنیت خود به خود ایجاد شده است و ناامنی از آنجا رفته است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: البته حتما باید برای افزایش امنیت هم طراحی های صورت گیرد تا خدای نکرده مشکلاتی برای شهروندان ایجاد نشود.

در ادامه زهرا صدراعظم نوری در حاشیه بازدید از بوستان یاس فاطمی با بیان اینکه بوستان های جنگلی یکی از ظرفیت های تهران است گفت: خوشبختانه در شمال، شرق و غرب تهران بوستان جنگل های وجود دارد که طی فرآیندی این بوستان ها به سازی شده و در اختیار مردم قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بازدید صبح امروز در راستای بررسی وضعیت ایمنی بوستان های جنگلی و میزان آمادگی در مقابل حوادث طبیعی و غیر طبیعی انجام شده است افزود: با اینکه در برخی بوستان ها شاهد رخداد حریق بودیم اما در یاس فاطمی خوشبختانه تاکنون گزارشی مبنی بر وقوع حریق نداشتیم هرچند که در داخل بوستان یاس فاطمی یک ایستگاه آتش نشانی واقع شده که از این رو حوادث در این بوستان زودتر مدیریت می شود.

صدر اعظم نوری افزود: البته مدیریت بخشی از این بوستان، در اختیار سازمان بوستانها است که به خوبی رسیدگی کرده و علف های هرز نیز به سرعت پاکسازی میشود.

رییس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به مدیریت خوب بوستان یاس توسط سازمان بوستانها گفت: این مسئله سبب شده که به مسئله تمرکز مدیریت بوستان های جنگلی فکر کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان بوستانها به دلیل داشتن امکانات به صورت تخصصی به مسئله بوستان های جنگلی رسیدگی میکند اما مناطق چندین وظیفه دارند که یکی از آنها نگهداری بوستانهای جنگلی است افزود: بر همین اساس یا باید در چارت سازمانی مناطق، مدیریت بوستان های جنگلی ایجاد شود و یا باید مدیریت بوستانهای جنگلی به سازمان بوستان ها سپرده شود.

وی همچنین از لزوم تعریف کارکردهای جدید برای بوستان ها خبر داد و گفت: در این روزها عمده تفریحات مردم، پاساژگردی، رستوران گردی و.... است در حالی که میتوان با تعریف کارکردهای جدید در بوستانهای جنگلی شرایطی را فراهم کرد که مردم و طبیعت دوستان چندروزی در این بوستانها اتراق کنند.

آرش حسینی میلانی نیز گفت: این بوستان به عنوان یکی از ستون های فقرات کمربند سبز شرق تهران نقش بسیار کلیدی دارد، به ویژه که در سال های اخیر سعی شد کمربند سبز قسمت شرقی با عنایات مقام معطم رهبری تکمیل شود.

میلانی گفت: بوستان یاس فاطمی مجموعه ای است که خیال ما را از توسعه قسمت شمال شرق تهران راحت می کند.

او با بیان اینکه تسهیلاتی که برای مردم در بوستان های جنگلی درنظر گرفته می شود یکی از موارد مهم و قابل توجه است گفت: سیستم مبلمان و تسهیلات لازم حتی المقدور ایجاد شده است که قابل تقدیر است، البته نیازمند تکمیل و افزایش بهره وری از این فضاها هستیم.

میلانی با اشاره به چگونگی تامین آب در این پارک جنگلی گفت: تامین آب مساله مهمی در پارک های جنگلی است و با تدابیر اندیشیده شده درحدود ۵۰ لیتر در ثانیه آب از رودخانه زردبند انتقال می دهند و منابع آب دیگری نیز وجود دارد.

او تاکید کرد: باید تلاش کرد تا با تغییر الگوی کشت به سمت ترویج و کاشت کاشت گونه های بومی و کم مصرف رفت.

میلانی در پاسخ به این سوال که یکی از گونه هایی که در این منطقه اخیرا نیز مبادرت به کاشت آن شده اقاقیا است که گونه بومی نیست گفت: در قسمت های مختلف پارک کاربری های مختلفی وجود دارد. اقاقیا گونه پهن برگی است که نزدیک به ۸۰ سال است در کشور کاشته می شود و به لحاظ مصرف آب عملکرد خوبی داشته و کم مصرف است و کاشت آن منعی ندارد.

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه برای سوزنی برگ ها محدودیت کاشت ایجاد کردند افزود: گرایش به سمت کاشت گونه های پهن برگ از جمله بادام است که مصرف آب آن بسیار کم است و باید متناسب با کاربری گونه ها کاشته شود.

میلانی در پاسخ به این سوال که با توجه به آتش سوزی های اخیر به نظر می رسد علف زنی در این بوستان انجام نشده و مسئولان می گویند چرا که نگهبانی در اینجا زیاد است گفت: از ابتدای امسال سازمان بوستان ها پیگیر بحث کنترل آتش بوده است. البته اجازه دادند تا علف ها رشد کامل کند و بعد علف روبی را شروع کنند چرا که با توجه به رشد گونه های بومی به نفع تنوع زیستی شهر است.

میلانی ادامه داد: علف روبی در بخش هایی از پارک انجام شده و در باقی قسمت ها در حال انجام است.

او با بیان اینکه کنترل و دیده بانی در این ببوستان مناسب است گفت: آتش نشانی در این منطقه مستقر است و حدود ۲۰ گشت در منطقه وجود دارند و کنترل منطقه را برعهده دارند.

او در پاسخ به این سوال که مدیریت بوستان های جنگلی به صورت متمرکز به سازمان بوستان ها واگذار شود و از مدیریت مناطق خارج شود گفت: این پیشنهادی بود که در حدود یک سال در شهرداری مطرح است و معاونت برنامه ریزی در حال بررسی آن است، چرا که مدیریت مناطق مختلف در خصوص پارک ها متفاوت است. منتظر مشخص شدن نتیجه بررسی کارشناسی هستم تا تصمیم گیری بهینه در این مورد را انجام دهیم.