۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد:

زور وزارت بهداشت فقط به شهرداری رسید/ حفظ ژست اهمیت سلامتی مردم، فقط با لغو طرح ترافیک

۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۴۱
کد خبر: 442147
زور وزارت بهداشت فقط به شهرداری رسید/ حفظ ژست اهمیت سلامتی مردم، فقط با لغو طرح ترافیک

از آنجایی که وزارت بهداشت توان اعمال محدودیت بر روی کسب و کارها و فعالیت‌های دیگر را ندارد، با اعمال فشار بر شهرداری و اصرار به لغو طرح‌های ترافیکی، در حال حفظ ژستی است که بر آن اساس، سلامتی مردم در ظاهر اهمیت ویژه‌ای دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، بامداد دیروز شهرداری تهران گل سوم را از نهادهای غیردولتی و دولتی خورد؛ اجرای طرح ترافیک با حکم حکومتی و با یک تماس تلفنی لغو شد.

شهرداری تهران که بعد از گل اول بنیاد مستضعفان و دولت در ساخت بدون پروانه و پارکینگ پلاسکو و گل دوم نمایندگان قم در از دست دادن زباله‌سوز چینی، بی رمق شده بود، گل سوم را شب گذشته از وزارت بهداشت خورد و بازی را سه_صفر به نفع دیگری واگذار کرد.

البته جنس گل‌های اول و دومی که شهرداری تهران خورد با جنس گل سوم توفیر داشت. هرچند در مورد اول و دوم انفعال شهرداری کار دستش داد اما در گل سوم، طمع ربودن توپ اطلاع‌رسانی کار دست شهرداری داد.

لغو طرح‌های ترافیکی که از زمان شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاده بود، بعد از پایان تعطیلات نوروزی و رفع محدودیت‌های اصناف اثرات خود را در خیابان‌ها و در نهایت هوای تهران نشان داد.

محدوده‌های مرکزی شهر با ترافیک شدید روبرو شد و بعد از کاهش بارندگی و افزایش دمای هوا، آلایندگی ازن نیز روی خودش را به تهرانی‌ها نشان داد.

بنا بود طی تصمیم شورای ترافیک، طرح‌های ترافیکی از ساعت 8 صبح تا 4بعدازظهر با هدف کنترل رفت و آمدهای غیرضروری بعد از شب‌های قدر اجرا شود اما دست پیش گرفتن شهرداری برای اعلام زمان اجرای طرح جلوتر از استانداری برخلاف مصوبه قانونی سبب مخالفت این نهاد و وزارت بهداشت شد و اجرای آن متوقف.

بعد از آن بنا شد هر نوع تصمیم‌گیری دیگری که اتفاق افتاد، استانداری به طور رسمی آن را اعلام کند که همین طور هم شد و ششم خردادماه و بعد از تعطیلات عید فطر، اعلام شد که طرح‌های ترافیکی اجرا می‌شود که ناگهان در بامداد سه شنبه، تصمیم اتخاذ شده با وتوی وزیر بهداشت روبرو شد و طرح اجرا نشد.

شکست شبانه شهرداری مقابل وزارت بهداشت

علی رسولی، کارشناس ترافیکی معتقد است در لغو طرح ترافیک بدون شک انفعال شهرداری تهران کار دستش داده و مانند ماجرای پلاسکو و دستگاه زباله‌سوز چینی، مغلوب قدرتی دیگر شده است.

او در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین می‌گوید: معتقدم حتی در دوره شهردار بودن آقای کرباسچی و ماجراهای بازداشت ایشان، تا این حد شهرداری منفعلانه عمل نکرده است و همین موضوع سبب آشفتگی و شلختی اداره شهر شده است.

او ادامه می‌دهد: پلاسکو بدون پروانه ساخته شد، زباله سوزچینی هرچند هدیه‌ای کوچک از دست رفت و حالا وزارت بهداشت با دستور و نه درخواست، اجرای طرح ترافیک را لغو می‌کند. مدیریت شهری فعلی در قد و قواره پایتخت نیست و شهر ده میلیونی تهران مدیری مقتدر می‌خواهد نه منفعل.

این کارشناس ترافیک با بیان اینکه نحوه عملکرد مدیریت فعلی، شهرداری را مقابل مردم قرار داده است، تاکید می‌کند: شهرداری تهران حتی در توضیح دلایل اجرای طرح و اطلاع‌رسانی دچار ضعف جدی است و همین موضوع سبب ایجاد دید منفی نسبت به تصمیمات فعلی مدیریت شهری شده است. شهرداری تهران با قاطعیت در تیتر خبر می‌گوید ششم خرداد طرح اجرا می‌شود و ناگهان با یک دستور شبانه اجرا ملغی شده و شهرداری شکست می‌خورد.

انتقاد به تک‌روی‌های یک وزارت‌خانه!

به گفته کارشناسان آلودگی هوا خود سبب تشدید ویروس کرونا شده و در عین حال تاثیراتی به مراتب خطرناک‌ و همه‌گیرتر بر روی سلامت مردم می‌گذارد.

طبق گفته حمید سرخیل، یک کارشناس محیط زیست؛ تداوم آلودگی هوا آن هم با شدت این روزها برای سلامتی مردم بسیار خطرناک‌تر از ویروس کرونا است. در صورتی‌که منشأ آلودگی هوا را مثل همیشه تردد خودروها، انتشار آلاینده‌ها از احتراق ناقص سوخت در آن‌ها و از همه مهم‌تر بنزین بی‌کیفیت داخلی دانسته و نگاهی هم به نقشه ترافیکی لحظه‌ای شهر تهران بیندازیم، متوجه می‌شویم که با کاهش حدود ۳۰ تا ۴۰ درصدی تردد در طول روز روبرو هستیم و این علت همیشگی که از آن نام می‌بردیم علت آلودگی این بار هوای تهران نمی‌تواند باشد.

به گفته این دانشیار و عضو هیئت‌علمی دانشگاه؛ توجیهاتی همچون عدم استفاده از وسایل نقلیه عمومی به دلیل ترس از آلودگی به ویروس کرونا و یا توجیه تغییر ساعت طرح ترافیک توسط شهرداری، به‌عنوان علت افزایش آلودگی هوا قابل‌پذیرش نیست.

در حالی این اظهار نظرها از سوی کارشناسان مطرح می‌شود که جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در اظهار نظری اعلام کرده است که آلودگی هوا برای وزارت بهداشت اهمیت کم‌تری نسبت به کرونا دارد.اما وحید نوروزی دیگر کارشناس ترافیک در اینباره معتقد است وزیر بهداشت با همه‌کاره دانستن خود به سلامت مردم صدمه می‌زند.

او در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه آلودگی هوا سالانه باعث مرگ مستقیم و غیرمستقیم 4هزار نفر در تهران می‌شود، اضافه می‌کند: مهم‌ترین منبع آلودگی در تهران سوخت خودروها است و تجمع و ازدحام فعلی خودروها، آلودگی را تشدید کرده است.

او می‌گوید: وزیر بهداشت به جای اعمال نظر شخصی و تک‌روی، از کارشناسان خود درباره اثرات آلودگی در مقایسه با کرونا، کسب اطلاع کند.

ضرورت قاطعیت شهردار و احترام وزارت بهداشت به مدیریت شهری

به اعتقاد الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران اما، این ناهماهنگی موجود میان نهادهای تصمیم‌گیر سبب می‌شود اعتبار نهادهای ستادی، شوراها و مدیریت شهری تضعیف شده و جایگاه آن‌ها میان مردم بشکند. باید همه جوانب بررسی شده و بعد از گفت وگوی میان نهادی، اعلام رسمی شود.

او با بیان اینکه شهرداری باید موثرتر و پیشروتر در شهر تهران با چنین ظرفیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی عمل کند به خبرنگار اقتصاد آنلاین می‌گوید: معتقدم در ماجرای ساخت بدون پروانه و پارکینگ پلاسکو شهرداری می‌توانست به کمک ظرفیت‌های مدنی موجود و همچنین به عنوان نهادی که امور شهر را برعهده دارد کنشگرانه‌تر برخورد کند.

رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه البته موضوع شیوع کرونا با پلاسکو یا دستگاه زباله‌سوز چینی فرق دارد، ادامه می‌دهد: در تهران به عنوان پایتخت تعارض‌هایی در تصمیمات مدیریتی صورت خواهد گرفت اما تصمیم فعلی یعنی لغو طرح‌های ترافیکی در شرایطی ادامه پیدا کرده که تمام فعالیت‌ها به حالت عادی بازگشته اما اجرای طرح ترافیک به حالت بحرانی باقی مانده است.

این عضو شورای شهر تهران اضافه می‌کند: شهردار تهران در هیئت وزیران حضور دارد و باید تصمیم‌گیری درباره این موضوع در عالی‌ترین سطوح از طریق تعامل و گفت و گو صورت گیرد. در عین حال انتظار من به عنوان عضو شورای شهر تهران این است که شهردار ملاحظات در مورد پایتخت را به طور موثر پیگیری کند.

فخاری با بیان اینکه ظرفیت خیابان‌های تهران محدود است، اظهار می‌کند: معتقدم بعد از حدود 39سال اجرای طرح‌های ترافیکی باید بازنگری جدی برای دسترسی عادلانه همه افراد و کاهش آلودگی هوا ایجاد می‌شد و من از منتقدان طرح جدید ترافیک بودم اما در حال حاضر طرح ترافیک فعلی راه برون رفت از شرایط موجود است.

این عضو شورای شهر تهران ادامه می‌دهد: لغو طرح‌های ترافیکی علاوه بر تشدید آلایندگی ازن که در نتیجه تاثیر گرما بر روی خروجی سوخت وسایل نقلیه است، سبب شده برخی از فعالیت‌های تجاری و غیره با مشکل روبرو شوند و دسترسی نه تنها آسان‌تر بلکه سخت‌تر هم شده است.

رییس شورای استان تهران با بیان اینکه ترافیک شدید فعلی ناقض رعایت فاصله اجتماعی است، تاکید می‌کند: اینکه می‌خواهند از ماشین و یا اتومبیل شخصی به عنوان کپسول ایمنی در مقابل کرونا استفاده کنند با ترافیک فعلی و بالا رفتن تعداد سرنشینان و همچنین افزایش تردد با موتور، در تناقض است.

فخاری اضافه می‌کند: همانطور که شهرداری تهران در امور بهداشتی احترام ویژه‌ای برای وزارت بهداشت قائل است بهتر است وزارت بهداشت نیز در مدیریت شهری  احترامی برای شهرداری قائل باشد و در عین حال به تصمیمات شورای ترافیک که هرکدام از نهادها به نحوی نماینده‌ای دارند و قطعا جوانب سلامتی مردم را نیز در نظر گرفته‌اند، تمکین کند. بی ارج کردن نهادی چون شهرداری به نفع شهر و شهروندانش نیست.

این عضو شورا ادامه می‌دهد: البته در عین حال اگر شهردار تهران معتقد است تصمیمی که گرفته شده، تصمیم درستی است باید روی اجرای آن قاطعیت داشته و پافشاری به نفع سلامت مردم کند. در هیئت وزیران ایشان حضور دارند و می‌توانند با پیگیری بر موضع خود بمانند.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که نحوه برخورد وزارت بهداشت سبب ایجاد تفکری شده که در نتیجه آن شهرداری را مصر به اجرای طرح با انگیزه مالی می‌داند، می‌گوید: ذهنیت برخی از مردم این است که اصرار شهرداری برای اجرای طرح ترافیک انگیزه مالی است و برخی دیگر معتقدند شرایط ترافیکی شدید، دلیل اصرار بر این تصمیم است و از طرفی شهرداری هم به دلیل آنکه متهم به بهره‌برداری مالی از طرح می‌شود، مدام کوتاه می‌آید.

فخاری اضافه می‌کند: این درحالی است که زیرساخت‌های تهران به ویژه مناطق مرکزی برای این حجم از خودرو مناسب نیست و اتفاقا چون سال‌ها در محدوده‌هایی طرح اجرا می‌شده است، پارکینگ کافی نیز وجود ندارد و بهم‌ریختگی شدید در نظام ترددی شهر و زندگی مردم که به روال عادی بازگشته، ایجاد کرده است.

او در پایان بابیان اینکه اجرای طرح به قطع از ترددهای غیرضرور می‌کاهد، تاکید می‌کند: به قطع مدیریت شهری سلامت شهروندان را با انگیزه مالی به خطر نمی‌اندازد و اجرای طرح به سبک و سیاق مورد تایید شورای ترافیک، باعث کاهش ترددها و درنهایت کاهش آلودگی هوا که به نفع سلامت مردم است، می‌‌شود.

انتقاد به تصمیمات خلق الساعه و تبعیت‌های بی چون و چرا

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران که همان شب مورد انتقاد برخی از فعالان توییتری به دلیل بی‌اطلاعی از زمان اجرای طرح ترافیک شده بود، دیروز در گفت وگویی به تشریح دلایل این اتفاق پرداخته است.

او گفته؛ در مسأله شب سه ‌شنبه صورت جلسه شورای ترافیک تهران به تاریخ ٢١ / ٢ / ٩٩ مقرر می‌کند از ۲۹ اردیبهشت اولاً شروع ساعت طرح ترافیک ٨ صبح و خاتمه آن ١۶ عصر برای هر دو محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا است. در ادامه می‌گوید از ساعت ١۴ به بعد خروج از این هر دو محدوده مجاز است. مقرر شده بود که این طرح از ٢٩ اردیبهشت تا اطلاع ثانوی اجرا شود، تا شب گذشته هم اتفاق متفاوتی رقم نخورده بود، اما دیشب ما شاهد اخبار مبهم و متفاوتی از زبان برخی مقامات مسئول در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بودیم.

او با بیان اینکه همان شب با شهردار تهران در این رابطه گفتگویی داشتم، اضافه می‌کند: ایشان به صورت جلسه شورای ترافیک تهران ارجاع دادند یعنی طرح بر همان منوال پابرجاست.اما گویا در ساعات پایانی شب تماسی از سوی یکی از مسئولان عالی رتبه ستاد ملی کرونا با شهرداری گرفته می‌شود و خواهان توقف طرح ترافیک می‌شوند و شهرداری نیز تبعیت می‌کند معنای این کار چیست؟ از یک سو مصوبه‌ای برای اجرای طرح ترافیک از ساعت هشت تا ١۶ با خروج آزاد از ساعت ١۴ وجود دارد و از سوی دیگر بدون این که مرجع دیگری یا حتی ستاد ملی کرونا این مصوبه را لغو یا ابتلاء کرده باشد یا حتی مصوبه دیگری به تصویب رسیده باشد، تماسی گرفته می‌شود و اجرای طرح متوقف می‌شود.

به گفته سخنگوی شورای شهر تهران؛ اولا؛ اینکه نباید در موضوعی که تمامی شهروندان با آن مواجه دارند، تصمیم خلق الساعه شبانگاهی گرفته شود.وقتی نیمه شب تصمیم‌گیری درباره اجرای طرح ترافیک برای روز بعد تغییر می‌کند پس کی قرار است به شهروندان اطلاع رسانی شود؟ دوم اینکه بالاخره شهرداری باید بداند بر اساس مصوبات عمل می‌کند یا با تماس‌های تلفنی؟ ولو از طرف مقامات عالی رتبه ستاد ملی کرونا.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا شأن ملی دارند و کلامشان نافذ است، می‌گوید: اما اگر قرار باشد تماس‌های تلفنی ملاک عمل باشد آن هم تماس‌هایی که بر مبنای مصوبه این نباشد این کار تشتت و نابسامانی در حوزه اداره شهر را ایجاد خواهد کرد.

اعطا با بیان اینکه اعضای ستاد ملی کرونا از ابتدای شیوع این ویروس متحمل زحمات بسیاری شدند، اضافه می‌کند: سوم که به نظر می‌رسد این مشکل که از ابتدا وجود داشته یعنی روشن نبودن محدوده اختیارات هر سطح و اشکال در نظام توزیع اختیارات باید حل و فصل شود و گرنه ممکن است باز هم با مواردی از این دست که شهروندان را بلاتکلیف می‌کند مواجه شویم.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ آنچه که از تصمیمات مسوولان وزارت بهداشت به ذهن متبادر می‌شود این است که در ذهن آن‌ها صرفا تجمع در حمل و نقل عمومی باعث شیوع کرونا می‌شود و ازدحام موجود در مراکز خرید و کسب و کارهای مختلف تاثیری بر شیوع بیماری ندارد! این در حالی است که درصورت اجرای طرح به سبک و سیاق مورد تایید شورای ترافیک، فقط 7 تا 10 درصد به تعداد استفاده کنندگان حمل و نقل عمومی افزوده می‌شود و در مقابل اجتماع‌ ایجاد شده در سایر نقاط، بسیار اثر کم‌تری دارد.

اما از آنجایی که احتمالا وزارت بهداشت  در تعطیلی و اعمال محدودیت برای کسب و کارهای دیگر نتوانسته با رییس جمهوری به نتیجه‌ای برسد، تلاش می‌کند برای حفظ ژست خود که برپایه ادعای حفظ سلامت مردم است، صرفا محدودیت‌هایش را بر شهرداری و مترو اعمال کند و شهرداری منفعل نیز مانند دو نمونه دیگر مغلوب زور نهادی پرقدرت‌تر بشود.