۰ نفر

عضو شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین:

شهرداری وظیفه‌‎ای برای ایجاد کلانتری و نوسازی ناوگان نیروی انتظامی ندارد

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۵۲
کد خبر: 438943
شهرداری وظیفه‌‎ای برای ایجاد کلانتری و نوسازی ناوگان نیروی انتظامی ندارد

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به درخواست فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ مبنی بر اختصاص ملک برای ایجاد کلانتری و نوسازی ناوگان نیروی انتظامی گفت: ما به عنوان شورا و شهرداری هیچگونه وظیفه یا اختیاری درباره نیروی انتظامی و پلیس نداریم.

 اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی ؛ سردار رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ برای بار دوم یکشنبه هفته گذشته به صحن شورا آمد تا علاوه بر ارائه گزارشی درباره اقدامات نیروی انتظامی، درخواستی نیز مطرح کند. بار اول که در مهرماه 98 به شورا آمد از کمبود کلانتری در شهر گفت و خواست که شهرداری تهران ملک یا زمینی را برای افزایش تعداد کلانتری‌ها به نیروی انتظامی اختصاص دهد.

بار دوم در کنار تاکید بر خواسته بار اول، از فرسودگی خودروها و کمبود موتورهای نیروی انتظامی گفت و بازهم خواست که شهرداری تهران در این زمینه کمک کند.

حضور دوباره فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که آیا شهرداری تهران درباره این درخواست وظیفه قانونی دارد که مورد تاکید قرار گرفته است یا خیر؟.

در این زمینه محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین اظهار کرد: که هرچند تقاضا و درخواست فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ مبنی بر اختصاص زمین برای ساخت کلانتری های بیشتر  کاملا موجه، درست و مبتنی بر نیاز جدی مردم محلات و مناطق شهر تهران است اما شهرداری تهران دراین باره وظیفه‌ای ندارد.

او ادامه داد: به دلیل گستردگی و جمعیت قابل توجه و میزان آسیب‌های اجتماعی بسیار جدی که در نتیجه این جمعیت پذیری و مهاجرت‌های بی‌رویه ایجاد شده است مدیریت امنیت تهران که در اصل امنیت شهروندان و ساکنان شهر بوده از ضرورت‌های انکار ناپذیر است.

سالاری با بیان اینکه به لحاظ قانونی تامین تجهیزات و یا اماکن مورد نیاز نهادهای نظامی مثل نیروی انتظامی جزء وظایف و تکالیف مصرح شهرداری یا شورا نیست، تاکید کرد: اگر شوراها و نهاد شوراها و شورای شهر تهران بارها اعلام کردند ضرورت دارد که مدیریت یکپارچه شهری ایجاد شود برای همین موارد است.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اضافه کرد: ما به عنوان شورا و شهرداری هیچگونه وظیفه یا اختیاری درباره نیروی انتظامی و پلیس نداریم؛ در صورتی که درست این است که در برخی حوزه‌ها مثل پلیس راهور اختیار و وظیفه بر عهده شورا و شهرداری باشد و این موضوع جزو اشکالات قانونی است.

او با بیان اینکه رویکرد شورای پنجم و مدیریت شهری این دوره مثل گذشته همراهی با پلیس و به ویژه نیروی انتظامی بوده است، گفت: چرا که نیروی انتظامی،کارکنان، فرماندهان و کارشناسان این نیرو زحمات قابل توجهی در برقراری امنیت و همراهی با مدیریت شهری برای اجرای پروژه‌ها و اجرای آرای ماده 100دارند.

سالاری ادامه داد: در حال حاضر مشکل اساسی ما این است که متاسفانه در دوره‌های گذشته همه اراضی و املاک را فروختند و ما مثل گذشته به صورت گسترده در همه جای تهران ملک و زمین نداریم. با این حال صحبت‌هایی با همکاران داشتیم که در حد امکانات و بزاعتی که شهرداری دارد به نیروی انتظامی کمک شود.

این عضو شورای شهر تهران گفت: فکر می‌کنم هر کمکی که به نیروی انتظامی شود چه در تامین مکان و زمین برای کلانتری و چه در تجهیزات و امکاناتی که نیاز دارند در حقیقت کمک به شهرداری، شورا، شهر و شهروندان است، چون هر چه بنیه آنها قوی‌تر شود و امکانات این چنینی زیاد داشته باشند در ایفای مأموریت‌هایشان موفق تر عمل خواهند کرد.

سالاری با اشاره به اقدامات دوره قبل مدیریت شهری در تامین نیازهای نیروی انتظامی گفت: دوره قبل نیز اینگونه نبوده که همه تقاضاهای آنها برآورده شود ولی کمک می‌کردند؛ در این دوره هم کمک شده و در حال حاضر هم اهتمام شورا و شهرداری این است که تا حد امکان به تقاضای فرماندهی نیروی انتظامی رسیدگی شود و ما آن را به عنوان یکی از ضرورت های جدی برای خود تصور می‌کنیم.