۰ نفر

گزارشی درباره برگزاری دادگاه جدید شهردار اسبق تهران؛

شکایت الیاس قالیباف از نجفی برای موضوع باغ برره

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۵۵
کد خبر: 438372
شکایت الیاس قالیباف از نجفی برای موضوع باغ برره

گزارشی که در سال 96 ازسوی شهردار وقت تهران با موضوع مهم احتمال تخلف و از‌دست‌رفتن یک باغ بزرگ در پایتخت به دادستان تهران ارسال شد، حالا تبدیل به دلیلی برای شکایت از محمدعلی نجفی شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، معصومه اصغری در شرق نوشت:  شهردار وقت منطقه دو در سال 96 گزارشی درباره تخلف در باغ 22هزار متری معروف به باغ برره را به نجفی داد و در آن از مؤسسه‌ای به نام شمس‌الشموس نام برد که مرتبط با پسر شهردار اسبق تهران، الیاس قالیباف بود. محمدعلی نجفی هم طبق قاعده گزارش‌های این‌چنینی را به دادستان تهران برای بررسی ارجاع می‌دهد، اما در ادامه الیاس قالیباف از محمدعلی نجفی به جرم افترا و نشر اکاذیب شکایت کرد که در نهایت روز گذشته و حدود سه سال بعد از شکایت اولیه، این دادگاه برای رسیدگی به این شکایت برگزار شد. حالا اما وکیل محمدعلی نجفی ضمن تأیید برگزاری جلسه این دادگاه می‌گوید نجفی اولا طبق قانون موظف به ارسال این گزارش بوده و دوما نامی از الیاس قالیباف در این گزارش نبوده ‌ و موضوع کلی درباره باغ مطرح شده است.

این پیگیری و اعلام احتمال تخلف ازسوی بالاترین مقام در شهرداری تهران به دادستان تهران موضوع جدیدی نبوده و معمول است که شهردار تهران در موضوعات مختلف پیگیری موضوع را به مرجع قضائی ارجاع دهد. در این مورد هم که موضوع تخلف در باغی بزرگ و مهم است شهردار وقت منطقه ۲ و مدیر وقت حراست شهرداری منطقه ۲، گزارشی را به محمدعلی نجفی در 17 بهمن‌ماه 96 ارائه می‌دهند و نجفی هم نامه‌ای خطاب به دادستان عمومی و انقلاب تهران می‌نویسد. محمدعلی نجفی 27 بهمن 96 در توییتر خود می‌نویسد: «در نامه‌هایی به دادستان تهران و معاون ایشان، مستندات برخی تخلفات و موارد مبهم در عملکرد مدیریت شهری گذشته را اعلام کرده‌ایم و این روند را برای شفافیت و مقابله با فساد ادامه خواهیم داد». البته وقتی این روزها را در خبرگزاری‌ها جست‌وجو می‌کنید متوجه می‌شوید که در همین روزها اخباری مبنی‌بر برکناری و رفتن نجفی از شهرداری مطرح‌ شده و شهردار و اعضای شورا شروع به تکذیب این رفتن کرده‌اند.

اما در ادامه این تخلف احتمالی، سال گذشته و در حال‌وهوای انتخاباتی، اخباری مربوط به مؤسسه شمس‌الشموس دوباره در برخی از رسانه‌ها مطرح شد که در آن موضوع تخلف در این باغ هم مطرح بود. یاشار سلطانی با انتشار اسنادی نوشت: «مدرسه شمس‌الشموس متعلق به الیاس قالیباف زیرمجموعه خیریه امام رضا، متعلق به همسر قالیباف است. بنیاد مستضعفان سه قطعه زمین به مساحت 5839 متر در سعادت‌آباد به شمس‌الشموس واگذار کرد. در عوض قرار شد عوارض 64 میلیارد تومانی ساخت برج 21 طبقه در باغ برره متعلق به بنیاد را شمس‌الشموس پرداخت کند! این 64 میلیارد تومان در قالب هولوگرام (تراکم سیار) به بنیاد منتقل شد. هولوگرام‌ها متعلق به خیریه همسر قالیباف است و مشخص نیست یک خیریه چرا باید تراکم‌فروشی کند». اما بلافاصله علی‌اصغر قهرمانی، وکیل الیاس قالیباف، درباره ادعای یاشار سلطانی درباره تراکم‌فروشی در مدرسه شمس‌الشموس گفت: «این فرد به یک موضوع تکراری پرداخته است. این موضوع صددرصد کذب محض است، قبلا هم این ادعا ازسوی نجفی، شهردار سابق تهران، طرح ‌شده بود که در این رابطه موکل بنده، آقای الیاس قالیباف، در اوایل اردیبهشت‌ سال جاری، علیه نجفی، شهردار وقت تهران، مطرح کرد که در دادسرا به موضوع رسیدگی و قرار جلب به دادرسی صادر شد و متهمان مجرم شناخته‌ شده‌اند». قهرمانی همچنین تأکید کرده بود که برخلاف ادعای مطرح‌شده، آقای الیاس قالیباف، مالک مدرسه شمس‌الشموس نیست بلکه یکی از اعضای هیئت‌مدیره این مؤسسه آموزشی است و این ادعاها درباره مالکیت این مؤسسه، هم‌زمان با حضور قالیباف در رقابت‌های انتخابات مجلس، گویای اهداف سیاسی و اغراض جناحی این ماجراست.

به‌هرروی، پس از این اعلام احتمال تخلف، الیاس قالیباف و مؤسسه شمس‌الشموس از شهردار اسبق تهران و شهردار منطقه 2، به اتهام افترا و نشر اکاذیب شکایت می‌کنند و حالا بعد از حدود سه سال موعد رسیدگی به این شکایت شده است. روز گذشته این دادگاه برگزار شد و حمیدرضا گودرزی، وکیل محمدعلی نجفی در توضیح آنچه در جلسه روز گذشته رخ داد، گفت: شهردار تهران به استناد مدارکی را که درباره باغ معروف به برره بوده برای دادستان تهران ارسال می‌کند و در گزارش او اسمی از الیاس قالیباف نیست، اما همین شکایت هم در شعبه 15 بازپرسی جرائم کارکنان دولت در جریان است و هنوز جرمی در این موضوع ثابت نشده است تا به عنوان افترا و نشر اکاذیب بتوانند از شهردار اسبق تهران شکایت کنند.

گودرزی با بیان اینکه در‌حالی‌که هنوز موضوع پرونده نشر اکاذیب در مورد باغ برره باز است نمی‌توانند در دادگاهی دیگر از شهردار تهران به همین دلیل شکایت کنند، افزود: دادسرا به ماده 540 قانون مجازات اسلامی استناد دارد که موضوع تصدیق‌نامه‌های خلاف واقع است. آنها می‌گویند که مرجع دارای صلاحیت گواهی خلاف واقع را صادر کرده است اما شهردار اسبق تهران در آن زمان در حین انجام وظیفه بوده و با توجه به تسلط بر حوزه کاری خود از موضوعاتی مطلع می‌شود و نسبت به آنها اقداماتی را انجام می‌دهد؛ به عبارتی گزارش شهردار تهران درباره باغ برره به دادستان تهران عین انجام‌وظیفه بوده است و اگر شهردار تهران چنین موضوعی را اعلام نمی‌کرد می‌توانست برای او شش ماه تا دو سال حبس 

درپی داشته باشد!

وکیل محمدعلی نجفی می‌گوید این دادگاه در تضاد با قوانین بالاسری است و نباید این‌گونه رفتار شود که مدیران و مسئولان اجرائی احساس کنند با انجام وظیفه ممکن است برای آنها تهدیدی ایجاد شود. او در عین حال تأکید دارد که در نامه و گزارش ارسالی محمدعلی نجفی نامی از الیاس قالیباف برده نشده است تا او بخواهد علیه شهردار تهران به جرم افترا و نشر اکاذیب شکایت کند.

او گفت من درباره دادگاه ایراداتی قانونی را مطرح کردم که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد و در ادامه گفت: در جلسه دیروز آخرین دفاع گرفته شد، اما نمی‌دانیم دادگاه تصمیم گرفته یا نه! اگر دادگاه ختم دادرسی را اعلام کند ظرف هفت روز نتیجه مشخص می‌شود اما هنوز ختم دادرسی اعلام نشده است.

 باغی که درباره آن صحبت می‌شود، باغی در منطقه 2 تهران و ازجمله باغ‌های مصادره‌ای در اختیار بنیاد مستضعفان بوده است که در این سال‌ها دیگر چیزی از درختانش باقی نمانده ‌است. سطح تغییرات در این باغ به نحوی بوده که از زمان ساخت سریال معروف «شب‌های برره» در سال 85 تا امروز دیگر چیزی از آن لوکیشن باقی نمانده است. در این سال‌ها هم بنیاد مستضعفان درباره فروش این باغ مذاکرات فراوان داشته است اما هنوز این واگذاری‌ و فروش اتفاق نیفتاده و نه‌تنها موضوع تخلفات احتمالی روشن نشده، بلکه وضعیت خود باغ (دیگر باغی باقی نمانده است) هم روی هواست.