۰ نفر

در صحن شورا مطرح شد؛

انتقاد رییس کمیته ایمنی شورا به تاخیر در ارائه یک لایحه/ نوری:توان تهران در مدیریت زلزله چقدر است؟

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۹:۲۴
کد خبر: 438043
انتقاد رییس کمیته ایمنی شورا به تاخیر در ارائه یک لایحه/ نوری:توان تهران در مدیریت زلزله چقدر است؟

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران گفت: با گذشت بیش از یک سال هنوز لایحه واکنش اضطراری شهرداری تهران به زلزله تهران به شورا ارسال نشده است.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی ؛ زهرا صدر اعظم نوری،در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران طی تذکری گفت: وقوع زلزله با قدرت 5.1 ریشتر در دشت مشا اهمیت توجه به مدیریت بحران را بیش از پیش یادآور شد.

او ادامه داد: امروز با گذشت 17 سال از زلزله بم و 2 سال از گذشت زلزله ملارد این سوال مطرح است که توان ما در مدیریت بحران های این چنینی چقدر است.

نوری این پرسش را مطرح کرد که آیا در این مدت توان ما در ساماندهی امکانات برای مدیریت بحران آیا افزایش یافته است و آیا کیفیت ساخت و سازهای ما در این مدت افزایش یافته است؟

وی افزود: شورای شهر تهران با آینده نگری طرحی با عنوان الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه واکنش اضطراری به زلزله تهران را در سال 97 به تصویب رساند که به موجب آن شهرداری تهران موظف شد لایحه برنامه عملیاتی واکنش اضطراری را به همراه دتسورالعمل های آن به شورا بفرستد.

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران گفت: لایحه موصوف سال گذشته به شورا آمد اما متاسفانه تا امروز نسبت به اصلاح و بازنگری در لایحه اقدامی نشده است و به شهردار تهران در این خصوص تذکر می دهم تا لایحه را مورد بازنگری قرار داده و مجدد به شورای شهر تهران ارسال کند.

احتمال ایجاد بیماری مشترک میان حیوان و انسان در تهران

سید آرش حسینی میلانی نیز در ادامه گفت: براساس گزارش واصله از واحدهای صنفی و کلینیک های دامپزشکی شهری در روزهای اخیر شاهد آن هستیم که برخی از مناطق شهری تهران در برخود با این واحدها  نسبت به تعطیلی آنها اقدام کرده اند.

میلانی با بیان اینکه این مساله نگرانی تشکل های صنفی، انجمن های دامپزشکی و فعالان را به همراه داشته است گفت: علی رغم اخذ مجوز از سازمان دامپزشکی و اتحادیه های ذی ربط به دلیل وجود ابهام در وضعیت چگونگی فعالیت های این صنف در واحدهای مستقل و یا واحدهای مسکونی برخی از مناطق شهرداری بدون بررسی جامع موضوع و اتخاذ تدابیر و راهکارهای اجرایی مناسب بلافاصله به جلوگیری از فعالیت این صنف اقدام می نمایند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی و بحران شیوع کرونا اقدامات مهمی توسط کلینک های دامپزشکی انجام می شود و نباید فعالیت آنها نادیده گرفته شود.

میلانی افزود: در صورتی که این مراکز فعال نباشند و خدمات را ارئه ندهند بیم آن می رود که شهر دچار مشکل شیوع بیماری های مشترک شهری شود. لذا به شهرداری تهران تذکر می دهم به منظور ایجاد وحدت رویه و تشکیل ضوابط و دستورالعمل های مناسب این قیبل برخوردها به صورت منطقی و با رعایت حقوق عامه صورت گیرد.

او گفت: و تا ارئه زمان مشخص در این شرایط اجتماعی و ضرورت کنترل بیماری های حیوانات شهری و خانگی از فعالیت آنها جلوگیری نشده و با همکاری دستگاه های مرتبط موضوع مدیریت شود.

عضو شورای شهر تهران افزود: همچنین پیشنهاد می شود از طریق شرکت ساماندهی مشاغل این موضوع پیگیری و در غالب خدمات مشترک اقدامات لازم صورت گیرد.

کار شهرداری، موزه داری نیست/گاهی کار نکردن بهتر از کار کردن است

احمد مسجدجامعی دیگرعضو شورا با اشاره به فراخوانی که برای طراحی موزه سیمان ری در روزنامه همشهری منتشر شده است، گفت: کار شهرداری موزه داری نیست و باید اگر می خواهیم به این موضوع ورود کنیم، نسبتی به شهر و شهروندان داشته باشد.

وی ادامه داد: در خصوص موزه سیمان از زمانی که آقای جهانگیری وزیر صنعت بود، این موضوع مطرح بود و شهرداری و شورا نیز همکاری هایی داشتند اما در حال حاضر نه دولت می تواند هزینه های ایجاد این موزه را بدهد و شهرداری نیز در هزینه های خود مانده است، بنابراین نمی توان درست به اجرای طرح کمک کرد.

مسجدجامعی با اشاره به دو فضای تاریخی در اطراف این موزه گفت: چشمه علی و دژ رشکان در این منطقه وجود دارند که به خاطر ثبت میراثی آن، ساخت و سازها در اطراف آنها محدود است.

وی تأکید کرد: باید برای طراحی این موزه کارهای فنی و تخصصی دقیقی انجام شود و در حوزه استحکام بخشی و اصالت دقت عمل بالایی داشته باشیم که این کار به زمانبندی بیش از یک سال نیاز دارد.

این عضو شورا تأکید کرد: با توجه به حساسیت های موجود برای طراحی این موضوع و مناسب نبودن وضعیت مالی، بهتر است نسبت به این موضوع تأمل بیشتری کنیم و اگر قرار است کمک مالی در این رابطه کنیم، به زخم های خودمان در شهرداری بزنیم. گاهی کار نکردن بهتر از کار کردن است.

وی تأکید کرد: این موضوع در شورای شهر نیز مطرح شد تا نقطه نظرات شورا نیز لحاظ شود.

احتمال طرح سوال از شهردار/دسترسی ها برای اعضا باز نشده است

حجت نظری،دیگر عضو شورای شهر تهران گفت: هنوز دسترسی اعضا به سامانه جامع منابع انسانی امکان پذیر نیست و در صورت ادامه این رویه مجبور به طرح سوال از شهردار خواهم شد.

حجت نظری در جلسه علنی روز یکشنبه در تذکری به شهردار تهران گفت: حدود یک ماه پیش در تذکری به شهرداری تهران اعلام کردم که دسترسی به سامانه جامع منابع انسانی شهرداری امکان پذیر نیست و با گذشت بیش از یک ماه نه دسترسی فراهم شده و نه پاسخی به تذکر من داده شده است.

وی تاکید کرد: این آخرین هشدار به معاونت توسعه منابع انسانی است که هم دسترسی اختصاص دهند و هم پاسخ تذکر را بدهند در غیر این صورت مجبور به طرح سوال که منجر به استیضاح شهردار شود را کلید می زنم.

مردم در تهران از ماسک استفاده نمی‌کنند

محمد سالاری در جریان دویست و دوازدهمین جلسه علنی شورای شهر تهران در تذکری نسبته به عدم استفاده از ماسک در مترو گفت: در دو روز اول اجرای این مصوبه گزارش ها خوب بوده است، اما بعد از آن رها شده است.

او به شهردار تهران و مدیرعامل مترو تذکر داد و افزود: این مصوبه به صورت کامل و جامع و با جدیت باید اجرایی شود.

سالاری همچنین در تذکری به معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: نسبت به عدم اجرای مصوبه شورا مبنی بر الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه فرایند صدور پروانه عملیات ساختمانی و گواهی های ساخت تذکر می دهم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: در این مصوبه تصریح شده است که با هدف ترغیب، اصلاح و بهبود فرایند صدور پروانه های ساختمانی و ضرورت بررسی و تسیرع فرایند از منظر اجرای صریح قوانین و مقررات جاری کشور شهرداری تهران مکلف است طی مدت دو ماه از تصویب این مصوبه لایحه فرایند صدور پروانه عملیات ساختمانی و گواهی ساختمانی را به شورای شهر ارائه دهد.

سالاری گفت: تاکنون در حدود 9 ماه از این مصوبه می گذرد و در این مدت اهد بخشنانه های مختلفی از طرف معاونت شهرسازی و معماری در مناطق بودیم که بدون تعامل با کمیسیون معماری و شهرسازی و شورای شهر انجام شد.

او افزود: به شهردار تهران تذکر می دهم که نسبت به اجرای این لایحه اقدام کنند. همزمان با این مساله دفاتر شهر نیز مطرح است و چالش هایی که مردم در فرایند بسیار بروکراتیک با ان مواجه هستند توقع ما این است که این لایحه هرچه سریعتر ارائه شود و ما نیز با آنها همکاری می کنیم.