۰ نفر

رییس مرکز مطالعات شهرداری تهران در گفت و گو با اقتصادآنلاین:

کاهش رفتارهای هیجانی مردم بعد از وقوع زلزله/ انتقاد دوباره به سلب شدن وظیفه مدیریت بحران از شهرداری

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۹:۲۲
کد خبر: 438042
کاهش رفتارهای هیجانی مردم بعد از وقوع زلزله/ انتقاد دوباره به سلب شدن وظیفه مدیریت بحران از شهرداری

رییس مرکز مطالعات شهرداری تهران گفت: لایحه تدوین تامین آب اضطراری سازمان آتش‌نشانی به زودی به پایان خواهد رسید.

اقتصاد آنلاین- فائزه مومنی؛ محمد حسین بوچانی در واکنش به وقوع زلزله در بامداد 19اردیبهشت‌ماه در تهران به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: مطابق با قانون جدید مدیریت بحران شهر تهران دیگر بر عهده شهردار تهران نیست و به وزارت کشور واگذار شده  ذو به همین دلیل عمده مسوولیت بر عهده دولت است نه شهرداری تهران.

او ادامه داد: البته من در قامت یک کارشناس همان موقع نسبت به تنفیذ این وظیفه به وزارت کشور انتقاد کردم زیرا علاوه بر اینکه وزارت کشور مسوولیت‌های فراوانی دارد این اتفاق نوعی تضعیف مدیریت محلی است که بیشترین ارتباط را با مردم دارد.

رییس مرکز مطالعات شهرداری تهران با اشاره به انجام مطالعاتی بر روی رفتار شهروندان تهرانی همزمان با وقوع زلزله گفت: طبق بررسی‌ها از شدت رفتارهای هیجانی کاسته شده و دیگر مانند سال 96 شاهد هجوم شهروندان به پمپ بنزین‌ها و خیابان‌ها نیستیم.

بوچانی همچنین با مقایسه آمار فوتی‌های ناشی از کرونا و زلزله در جهان اظهار کرد: باید در عین اینکه نسبت به وقوع زلزله آمادگی داشته باشیم خونسردتر هم رفتار کنیم. طی شش ماه 270هزار نفر بر اثر کرونا در سراسر جهان کشته شده و وضعیت اقتصادی تمام کشورها در شرایط بدی قرار گرفته است.

او ادامه داد: این درحالی است که بیشترین میزانی که زلزله باعث مرگ شده حدود 298 هزار نفر در سال 2004 میلادی آن هم در طول یکسال و در یک محدوده خاص بوده است و مابقی کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار نداده است. پس می‌توان گفت اثرتخریبی زلزله به مراتب کم‌تر از شیوع کرونا است.

رییس مرکز مطالعات شهرداری تهران با بیان اینکه در بحث زلزله باید به تاب‌آوری انسانی توامان با تاب‌آوری کالبدی توجه داشت، تاکید کرد: هرچند معتقدیم روند اصلاح برخی شرایط نسبت به شاخص‌ها کندتر است اما سعی کردیم نرم‌افزاری را بر مبنای مطالعات راه اندازی کنیم تا شهروندان بتوانند مرجع واحدی برای اطلاعات زلزله‌ای داشته باشند.

بوچانی با بیان اینکه زلزله‌هایی از جنس زلزله 19 اردیبهشت‌ماه و سیل سال گذشته در واقع نوعی زنگ هشدار هستند، گفت: سیل سال گذشته سبب شد باوجود احتمال بالای خطر با برخی اقدامات آسیب‌شناسانه و درست جلوی حادثه گرفته شود. درمورد زلزله هم همینگونه است.

او اضافه کرد: اگر ساختار مدیریت شهری تهران بر مبنای این اصل باشد که چه کارهایی باید انجام شود و چه کارهایی نباید، آن وقت به هیچ عنوان دستور ساخت و ساز در مسیر رودخانه داده نمی‌شود تا تاب‌آوری شهر به خطر بیفتد.

رییس مرکز مطالعات شهرداری تهران همچنین از مراحل پایانی تدوین لایحه تامین آب اضطراری سازمان آتش‌نشانی خبر داد و گفت که؛ این لایحه در واقع نتیجه درس گرفتن از زلزله سال 96 است.