۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد:

تهرانی‌ها هنوز مواجه با زلزله را بلد نیستند/ تاکید بر استمرار فرهنگ سازی در مقابله با زلزله

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۳۶
کد خبر: 437860
تهرانی‌ها هنوز مواجه با زلزله را بلد نیستند/ تاکید بر استمرار فرهنگ سازی در مقابله با زلزله

مدیر کل آموزش شهروندی شهرداری تهران گفت: فرهنگ‌سازی در حوزه زلزله آنچنان که باید اثربخش نبوده است.

اقتصاد آنلاین- فائزه مومنی: حوالی ساعت یک صبح 19اردیبهشت‌ماه بود که بعد از دو سال بار دیگر زلزله 5ریشتری تهران را لرزاند، دفعه پیش کانون زلزله ملارد بود و امسال روستایی در نزدیک دماوند.

هرچند به گفته مسوولان واکنش شهروندان به این اتفاق برخلاف سال  96 از ناپختگی کم‌تری برخوردار بود و ما شاهد هجوم گسترده مردم به پمپ‌بنزین‌ها و خیابان‌ها نبودیم اما همچنان سردرگرمی را در بین رفتار زلزله‌ای شهروندان می‌شد دید؛ از هجوم به پمپ‌بنزین هرچند با شدت کم‌تر تا فوت غم‌انگیز دو نفر براثر ترس. اما کجای کار ایراد دارد؟چرا فرهنگ‌سازی رفتارهای مناسب زلزله‌ای آنچنان بر روی تهرانی‌ها اثرگذار نبوده است؟

مجتبی دانشور، مدیرکل آموزش شهروندی شهرداری تهران درواکنش به این موضوع در گفت و گو با اقتصاد آنلاین گفت: معتقدم آموزش باید مستمر و فراگیر باشد و تمرکز برای القای آموزش آن هم در یک مقطع خاص جوابگو نخواهد بود.

او ادامه داد: در عین حال فضاهایی که برای آموزش تدارک دیده می‌شود نیز نباید محدود باشد، از فضای مجازی گرفته تا کوچک‌ترین مراکز باید درفرهنگ‌سازی و اصلاح رفتارهای غلط مثل هجوم به پمپ بنزین در زمان زلزله و هجوم به سوپرمارکت‌ها همزمان با شیوع کرونا فعال باشند.

دانشور با قبول این موضوع که فرهنگ‌سازی آنچنان که باید اثربخش نبوده، اضافه کرد: همچنین آموزش‌ها باید در لایه‌های مختلف جمعیتی باشد، از کودکان گرفته تا بزرگسالان. البته معتقدم که ارائه این آموزش‌ها از کودکی تاثیر به مراتب بیشتری نسبت به ارائه آن در بزرگسالی خواهد داشت.

مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران با بیان اینکه کودکان در سن کم آموزش دهنده به خانواده‌شان خواهند بود و در بزرگسالی افرادی تاثیر گذار در جامعه می‌شوند، تاکید کرد: در عین حال باید یک همگرایی و هم‌صدایی نیز در القای این آموزش‌ها باشد. در موضوع بحران کرونا ما شاهد بودیم که اخبار متنقاضی به مردم می‌رسید و  همین موضوع در ذهن شهروندان باعث ایجاد تضاد کرد.

او ادامه داد: می‌گوییم در خانه بمانید، آن وقت همه مشاغل بازگشایی می‌شود!این تضادها تاثیر معکوس بر یک فرهنگ‌سازی دارد.

دانشور با اشاره به اقدامات شهرداری تهران برای فرهنگ‌سازی رفتاری در حوزه زلزله گفت: ما ارتباط خوبی با مدارس در این زمینه گرفتیم و سعی کردیم در غالب تولید برخی محتواها و یا پوستر، آموزش را از مدارس آغاز کنیم. البته ادامه این روند با شیوع کرونا متوقف شد.

مدیرکل آموزش شهروندی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در شش ماه یا یکسال اثرگذار نخواهد بود، تاکید کرد: برای مثال فرهنگ شهرما خانه ما و یا بیرون گذاشتن زباله‌ها در ساعت 9 شب جزو فرهنگ‌هایی بود که میان مردم نهادینه شده و صدا و سیما هم در این موضوع نقش پررنگی داشت. در موضوع زلزله و یا هر اتفاق دیگری نیز باید به همین نحو عمل کرده و آموزش‌ها متوقف یا کمرنگ نشود.