۰ نفر

مدیرعامل متروی تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

واکنش مدیرعامل مترو به دستور رییس‌جمهوری/ حل مشکل شهرداری و یک بانک با پادرمیانی رییس بانک مرکزی

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۶:۳۲
کد خبر: 436656
واکنش مدیرعامل مترو به دستور رییس‌جمهوری/ حل مشکل شهرداری و یک بانک با پادرمیانی رییس بانک مرکزی

مدیرعامل متروی تهران گفت: تهاتر بدهی‌های شهرداری تهران به بانک‌ها از سوی دولت، راه را برای دریافت برخی تسهیلات فراهم می‌کند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ علی امام در پاسخ به پرسشی مبنی بر تاثیر موافقت رییس جمهوری برای تسویه بدهی‌های شهرداری تهران به بانک‌های عامل از طریق تهاتر به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: بند «و» تبصره5 بودجه ظرفیتی را برای تهاتر پیش‌بینی کرده است و نامه شهرداران کلانشهرها هم در این راستا است که تخصیص بودجه داده و عملیاتی شود. 

اوادامه داد: البته تعهداتی در بودجه دولت وجود دارد که به دلیل محدودیت های درآمدی عملیاتی نمی‌شود اما در این مورد امیدواریم با دستور رییس جمهوری اتفاقات مثبتی بیفتد. 

مدیرعامل متروی تهران اضافه کرد: البته این دستور برای بانک‌هایی قابل اجرا است که به بانک مرکزی بدهی دارند و حالا دولت بدهی خود به شهرداری را از طریق تهاتر با بدهی‌های شهرداری به بانک‌ها تسویه می‌کند. 

امام تاکید کرد: بیشتر بدهی‌های شهرداری تهران به بانک شهر است و بانک شهر نیز هیچ بدهی به بانک مرکزی ندارد، به همین دلیل دراین حوزه کمکی به شهرداری نمی‌شود و امیدواریم برای حل این موضوع هم چاره‌اندیشی شود. 

مدیرعامل متروی تهران گفت که؛ البته تهاتر بدهی‌های شهرداری به بانک‌ها این ظرفیت را برای شهرداری باز می‌کند که از تسهیلات سایر بانک‌ها استفاده کند. 

او همچنین با اشاره به به تصویب بسته محرک اقتصادی در صحن شورای شهر تهران گفت: یکی از اتفاقات خوب بسته این است که شهرداری وثیقه‌هایی که باید برای تسهیلات نزد بانک‌ها بگذارد را با بدهی‌های این بانک‌ها به شهرداری تهاتر کند و در این صورت راه برای برخی اقدامات باز خواهد شد. 

امام همچنین اظهار کرد: بنا بود بانک عاملی که 910 میلیارد تومان از اوراق مشارکت شهرداری تهران را فروخته، 50درصد سهم دولت را به حساب شهرداری واریز کند که تاکنون واریز نکرده است. شهردار تهران دیروز در جلسه هیئت دولت این موضوع را با ریاست بانک مرکزی درمیان گذاشته و در انتظار حل موضوع هستیم. 

گفتنی است؛ کمال مرادی دبیر کل این مجمع به مکاتبه صورت گرفته در این خصوص اشاره کرد و افزود: شهرداریها علیرغم وقوع بحران شیوع ویروس کرونا با دریافت وام و تسهیلات بانکی و همچنین انتشار اوراق مشارکت مانع از ایجاد وقفه در ارایه خدمات شهری و پیشبرد برنامه های رفاه اجتماعی و طرح های توسعه شهروندی شده اند.

مرادی با بیان اینکه در نتیجه ی این امر در  حال حاضر شهرداریها با انباشت و تاخیر در بدهی ناشی از تسهیلات، وام و اصل سود اوراق مشارکت به بانک ها به ویژه بانک شهر مواجه می باشند گفت: خوشبختانه با تدبیر دولت در بند "و" تبصره 5 قانون بودجه سال 99 کل کشور ظرفیت لازم و امکان تهاتر مطالبات قانونی شهرداریها از سازمانها و دستگاههای اجرایی دولت و متقابلا بدهی شهرداریها به بانکها به نحو مقتضی فراهم شده است .

دبیر کل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران به تشریح درخواست شهرداریها از رئیس جمهور در این نامه پرداخت و اضافه کرد: در این مکاتبه از رئیس جمهور درخواست شده است در جهت کمک به حل مشکلات مالی شهرداریها و کاهش بدهی آنها به بانکها دستور مساعدت بانک مرکزی ، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان مدیرت و برنامه ریزی کشور جهت تخصیص اعتبارات لازم مورد اشاره در قانون بودجه برای تسویه بدهی شهرداریها به بانک های عامل به ویژه بانک شهر از طریق تهاتر صادر شود.

وی در ادامه اظهار کرد : خوشبختانه رئیس جمهور با نگاه مثبت به حل مشکلات مالی شهرداریها در این بحران به وجود آمده در نامه های جداگانه به رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر اقتصاد و دارایی دستور لازم در این زمینه را صادر کرد.