۰ نفر

در نشست خبری مجازی مطرح شد:

ارجاع دوباره 62پرونده برج باغ دوره گذشته به صحن شورا / بررسی راه‌های مختلف درآمدی شهرداری تهران

۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۲۰
کد خبر: 435035
ارجاع دوباره 62پرونده برج باغ دوره گذشته به صحن شورا / بررسی راه‌های مختلف درآمدی شهرداری تهران

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: 62پرونده برج باغ برای بررسی دوباره بار دیگر به صحن شورای شهر تهران ارسال شده اند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی ؛ علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در نشست خبری که به مناسبت روز شوراها برگزار شد گفت: در جلسه روز یکشنبه شورای شهر،‌ لایحه بسته محرک اقتصادی رد شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا به شورای شهر ارسال شد و این لایحه به کمیسیون‌ها ارجاع شد و در دو کمیسوین اصلی برنامه و بودجه و شهرسازی و معماری در حال بررسی است.

او ادامه داد: تاکنون بیش از نیمی از لایحه بررسی و پیشنهادات کمیسیون‌ها به تصویب رسید.  امروز دومین جلسه بررسی این لایحه برگزار می‌شود و احتمالا گزارش کمیسیون مشترک یکشنبه به صحن  شورا می‌رود و به رای گذاشته می‌شود.

اعطا با اشاره به اینکه این لایحه به لحاظ محتوایی چند موضوع را در بر می‌گیرد، به پیشنهاد اصلاح در  مصوبات  شورا در آن مطرح شده است و گفت:  بخشی از مصوبه مربوط به جوایز خوش حسابی‌،تخفیفات و مهلت‌هایی که برای پرداخت عوارض درنظر گرفته شده بود.  بخشی از آن مربوط به اصلاح نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی، پیشنهادات مالی و ریالی در این حوزه و ‌زمان‌بندی‌،تخفیف‌ها و جوایز خوش‌حسابی را شامل می‌شود.

او ادامه داد: در بخش دیگری از لایحه شهردار اختیاراتی در حوزه معماری و شهرسازی  را از جمله محوزهایی که شهرداری می‌تواند از طریق کمیسیون‌های داخلی‌، شوراهای معماری مناطق و مواردی که باید به تصویب کمیسیون ماده 5 برساند درخواست کرده است. چنین مواردی نیز پیشنهاد شده است و در کمیسیون‌های مختلف بحث‌ها و اختلاف‌نظرهایی نیز راجع به اینگونه موارد بود که باید در صحن شورا به رای گذاشته شود.

اعطا با اشاره به اینکه در حوزه شهرسازی مشخصا به پرونده‌های باقی مانده از دوره پیشین مصوبه برج باغ نیز مد نظر است گفت: پیشنهاداتی درخصوص املاکی که قبلا نسبت به ارائه نقشه و پرداخت عوارض اقدام کردند که پیش از این مصوبه‌ای تحت عنوان استفساریه مطرح بوده و در حال حاضر مجددا این موضوع در این لایحه درخواست شده است که شورا مصوب کند.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: بخش سوم لایحه پیشنهادی شهردار مربوط به حمایت‌های اجتماعی است و شهرداری پیشنهاد کرده است که اقداماتی برای کمک به اقشار محروم و کم برخوردار برگزار شود.

سخنگوی شورای شهر تهران اظهار داشت: این لایحه به معنی تصویب نهایی آن نیست و پیشنهاد شهرداری است و شورا با توجه به شرایط خاص کرونا آنرا بررسی و تصمیم لازم را که به صلاح شهر و شهروندان است لحاظ خواهد کرد.اعطا در پاسخ به سوالی در خصوص سرانجام اجرای طرح ترافیک گفت: این مساله باید در شورای ترافیک تهران تصویب شود و شورا مرجع تصمیم‌گیری درباره طرح ترافیک نیست. آنچه در شورای شهر برای تصویب می‌آید بحث عوارض است و از آخرین تصمیمات شورای ترافیک تهران مطلع نیستم. اگر موردی هم باشد از طریق شورای ترافیک تهران که ریاست آن با شهردار تهران است اعلام خواهد شد و طرح‌ها باید به تصویب شورای ترافیک تهران برسد و از طریق آنها اعلام شود.

او در پاسخ به این سوال که بسته پیشنهادی کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورا به چه نتیجه‌ای رسیده است گفت:  مجموعه موارد پیشنهادی کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل خطاب به ستاد کرونا بود و یکی از موارد پیشنهاد اجباری شدن ماسک در حملا و نقل عمومی است و برای برخی اعلام نظر شده است و برای برخی هنوز اعلام نظر نشده است و درخواست داریم هرچه سریعتر تصمیم‌گیری شود.

اعطا ادامه داد: یکی از پیشنهادات ما بحث شناور شدن ساعات کار ادارات بود که بر روی این موضوع بحث و تبادل نظر شد. شورا همواره پیشنهاداتی دارد و ارائه می‌شود که برخی مورد توجه قرار گرفته و با برخی نیز مخالفت شده است، اما قصد نداریم بر روی موادری که اختلاف نظر وجود دارد تاکید کنیم چرا که مرجع تصمیم‌گیری وجود دارد و صرفا پیشنهادات خود را ارائه می‌کنیم.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا درخصوص بیماری کرونا چه اقدامی کرده است گفت: وظیفه شورا انجام امور اجرائی نیست،‌ وظیفه نظارت را برعهده دانرد و هر یک از اعضا موضوعات نظارتی را در زیر حوزه خود دنبال می‌کنند. اینکه کمیسیون در مقام اجرا چه کرده است دقیق نیست و شورا مجموعه‌ای از مصوبات را در کلیات داشته است.  کاری که شورای شهر انجام می‌دهد مربوط به مصوبات است و اولین مصوبه را در 5 اسفند ماه در راستای مبارزه با کرونا به تصویب رساند. شورای شهر طرح‌ها و لوایحی را بررسی می‌کند که به بهبود وضعیت شهر در شرایط کرونا کمک کند.

اعطا در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه شهرداری با لایحه بسته محرک اقتصادی به نظر می‌رسد قصد دارد  برخی اقدامات خلاف سیاست شورا را اجرائی کند گفت: این لایحه هنوز در کمیسیون‌ها در حال بررسی است و تا زمانی که صحن درباره آن تصمیم ‌نگیرد نمی‌توان گفت نظر شورای شهر چیست. در بخش ضوابط مربوط به شهرسازی برخی از اختیارات را شهرداری درخواست کرده است تا اجازه داده شود و شهرداری عمل کند از جمله موضوع تنظیم خط آسمان به این معنا که در برخی مناطق بتوانند مجوز ساخت بدهند تا شبیه سایر ساختمان‌های در خیابان شود. اینها مواردی است که شورا همواره با آن مخالفت داشته است‌،اگرچه که مرجع تصمیم‌گیری در این رابطه کمیسوین ماده 5 است و نه شورا. اما با اقدامات اینچنینی مخالف بودیم.

او ادامه داد: شهرداری در این لایحه پیشنهاد کرده است که شورا شهرداری را مکلف کند از کمیسیون ماده 5مصوبه برای چنین اقداماتی اخذ کند. ایده ای که شهرداری در پس این لایحه دنبال می‌کند این است که با توجه به شرایط شیوع کرونا‌، ساخت وسازها کاهش یافته،‌این فضا فراهم شود و کسانی به واسطه این نوع مشوق‌ها در این ایام متقاضی درخواست پروانه شود تا شهرداری بتواند درآمد مورد نظر برای انجام امور جاری شهر را داشته باشد. این ایده دنبال می‌شود و به همین علت در شورا برخی همکاران معتقد هستند به دلیل شرایط بحرانی خاص باید رواداری به خرج داد و برخی معتقد هستند همچنان باید بر این نوع موارد پافشاری شود چرا که ممکن است برخلاف سیاست‌های کلی شورا باشد که در این سه سال دنبال شده است.