۰ نفر

تهران به چند قطار مترو نیاز دارد؟

۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۲۵
کد خبر: 434782
تهران به چند قطار مترو نیاز دارد؟

مترو، این روزها به پای ثابت اجرای طرح فاصه گذاری اجتماعی در تهران تبدیل شده است؛ مسئولان مترو با نصب برچسب و خطوط قرمز به مردم یادآوری می‌کنند که در چه مکان هایی بایستند؛ اما در برخی ساعات حضور مردم در مترو به قدری افزایش می‌یابد که عملا امکان اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی ممکن نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،‌  با اینکه همه به اجرای طرح فاصله گذاری تاکید دارند؛ اما این روزها انتشار تصاویری از وضعیت واگن های شلوغ مترو، این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که چرا قطارهای بیشتری به ناوگان حمل ونقل عمومی اضافه نمی شود تا با کاهش سرفاصله ها، خدمات بهتری با واگن های خلوت، به شهروندان ارائه شود؟ مدیرعامل متروی تهران به این سوال پاسخ داد و اعلام کرد که برای آنکه سرفاصله حرکت قطارها را به دو دقیقه برسانیم باید ۲۰۰ قطار دیگر به ناوگان اضافه شود.

علی امام  در خصوص وضعیت توسعه مترو در پایتخت با بیان اینکه با توجه به زیر ساختهای موجود و طرح جامع حمل و نقل می بایست، حدود پنج میلیون مسافر در مترو جابجا کنیم، گفت: درحال حاضر ۷ خط مترو در تهران فعال هستند که فارغ از خط فرودگاه امام خمینی ۱۲۰ ایستگاه فعال داریم که باید این تعداد ایستگاهها به ۲۳۷ ایستگاه برسد.

وی  در خصوص وضعیت ناوگان مترو با بیان این که در حال حاضر ۱۷۵ قطار در خطوط مترو داریم، ادامه داد: این تعداد قطار با توجه به اهداف طرح جامع حمل و نقل، کافی نیست؛ چرا که به لحاظ کاهش سرفاصله و پوشش جمعیت میلیونی مسافران باید حداقل ۳۵۸ قطار داشته باشیم. یعنی به عبارت دیگر برای این که ما بتوانیم با ظرفیت موجود تعداد مسافرانمان را از دو میلیون سفر به ۵ میلیون سفر با استفاده حداکثری از خطوط موجود برسانیم ۲۰۱ قطار کم داریم. چرا که بر اساس طرح جامع حمل و نقل ریلی سرفاصله‌ی حرکت قطارها در کلیه خطوط باید دو دقیقه باشد. اما در حال حاضر سرفاصله حرکت  قطارها در خطوط مختلف است و از سه دقیقه تا ۲۰ دقیقه را شامل می‌شود.

وی به تفکیک، آمار هر یک ازخطوط را ارائه کرد و گفت: خط ۱ به همراه خط فرودگاه امام بر اساس طرح جامع ریلی‌اش، باید در سال ۲۴۵ میلیون سفر را پوشش دهد و  برای این مهم نیازمند ۸۲ رام قطار است؛ اما تنها ۴۹ قطار دارد.

مدیرعامل متروی تهران افزود: بر اساس طرح جامع ریلی، خط ۲ باید در طول سال، ۲۰۲ میلیون مسافر را جابجا کند که برای این مهم نیازمند ۴۳ رام قطار است که خوشبختانه در این خط تعداد قطارها بر اساس استاندارد در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: خط ۳ می‌بایست سالانه ۹۵ میلیون سفر را پوشش دهد و برای این مهم نیازمند ۶۱ رام قطار است؛ اما تنها ۲۶ قطار دارد و همچنین خط ۴ باید بر اساس طرح جامعش، ۲۱۰ میلیون مسافر را سالانه پوشش دهد و برای این مهم به ۴۵ رام قطار نیاز است؛ اما تنها ۲۹ قطار دارد.

امام با بیان این که خط ۶ و ۷ مترو از آنجایی که هنوز ایستگاههایشان به طور کامل به بهره برداری نرسیده، آمار مسافرانش کم است، گفت: با این حال خط ۶باید ۶۵ قطار داشته باشد، اماتنها ۴ رام قطار دارد، این در حالی است که که ایستگاههای بهره برداری شده این خط کم است و اگر ایستگاههای بیشتری افتتاح شود لازم است که تعداد قطارها نیز به همان نسبت افزایش یابد.

وی با اشاره به این که در خط ۷ تنها ۱۰ ایستگاه افتتاح شده و ۱۲ ایستگاه باقی مانده است، ادامه داد: خط ۷ باید ۵۰ قطار داشته باشد، اما در حال حاضر فقط۵ رام قطار دارد و این در حالی است که قطعا با افزایش تعداد ایستگاهها نیاز ناوگان به قطار بیشتر احساس می‌شود.

خطوط فعلی مترو ظرفیت فعلی ظرفیت براساس طرح جامع
خط یک‌(تجریش-کهریزک) ۴۹ رام قطار  ۸۲ رام قطار
خط دو مترو( فرهنگسرا-صادقیه) ۴۳رام قطار  ۴۳ رام قطار
خط سه مترو( قائم-آزادگان) ۲۶ رام قطار ۶۱ رام قطار
خط چهار مترو(شهید کلاهدوز- ارم سبز) ۲۹ رام قطار  ۴۵ رام قطار
خط پنج مترو (صادقیه-گلشهر) ۲۳ رام قطار ۳۳ رام قطار
خط شش مترو(حرم عبدالعظیم حسنی-کوهسار ۴ رام قطار ۶۵رام قطار
خط هفت مترو (ورزشگاه تختی- سعادت آباد) ۵رام قطار  ۵۰ رام قطار

مدیرعامل متروی تهران با بیان این که کمبود قطارهای مترو در حالی است که سال گذشته قرارداد ۶۳۰ واگن توسط وزارت کشور منعقد شد؛ اما فرایند اداری آنقدر کند انجام می‌شود که هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم، گفت: در این شرایط شهرداری تهران با این که با مشکلات زیادی از نظر مالی دست و پنجه نرم می‌کنند و از سوی دیگر تحریم‌ها مانع از ورود قطعات شده، اما در سال ۹۶ ، ۸ رام قطار و سه دستگاه لوکوموتیو به شبکه‌ مترو اضافه کرد.

امام افزود: در سال ۹۷ تنها ۳ رام قطار و در سال ۹۸ نیز ۶ رام قطار به شبکه ناوگان مترو اضافه شده است و باید بگوییم در دوره مدیریت شهری جدید ۱۷ رام قطار وارد چرخه شده است.

وی با بیان اینکه اگر واگن‌هایی که خریدشان وعده داده شده، اماروی کاغذ مانده، به شبکه مترو تزریق شود، می‌توانیم تعداد سفرها را روزانه به ۵ میلیون سفر ارتقاء دهیم، گفت: در حال حاضر متروی تهران با این وضعیت ناوگان می‌تواند تنها دو میلیون سفر را پوشش دهد. اما اگر واگن‌های جدید تزریق شود علاوه بر آن که تعداد سفرها را به ۵ میلیون می‌رسانیم، می‌توانیم سرفاصله‌ی حرکت قطارها را نیز به دو دقیقه کاهش دهیم.

مدیرعامل متروی تهران در خصوص بودجه مصوب شهرداری تهران برای مترو گفت: در سال ۹۸ بودجه پیشنهادی و لازم شهرداری برای مترو ۱۹۶۸ میلیارد تومان بود، اما تنها ۷۴۰ میلیارد تومان تخصیص داده شد و این در حالی است که در سال ۹۹ نیز  بودجه شرکت مترو ۲۸۰۰میلیارد تومان مصوب شد که البته این بودجه برای توسعه ناوگان کافی نیست؛ چرا که بخشی از این بودجه صرف پرداخت حقوق و دستمزد و بدهی‌ها و ... می‌شود و این در حالی است که ما علاوه بر توسعه خطوط مترو باید نسبت به تامین واگن، ایجاد پست برق، اصلاح و تکمیل سیستم تهویه‌ی هوا و تکمیل پایانه‌ها اقدام کنیم.