۰ نفر

در نشست خبری مجازی مطرح شد:

واکنش معاون شهرسازی حناچی به اظهارات رییس کمیسیون معماری شورا/ پلاسکوی جدید باید پروانه ساخت داشته باشد

۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۰۰
کد خبر: 433454
واکنش معاون شهرسازی حناچی به اظهارات رییس کمیسیون معماری شورا/ پلاسکوی جدید باید پروانه ساخت داشته باشد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: : ما همچنان بر الزام دریافت پروانه ساختمانی از سوی بنیاد مستضعفان برای پلاسکو و همچنین تامین پارکینگ برای آن طبق مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی مصر هستیم.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی ؛ عبدالرضا گلپایگانی در نشست خبری مجازی که صبح امروز و به مناسبت روز معمار برگزار شد در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصاد آنلاین بر اینکه همزمان با شیوع کرونا درآمدهای شهرسازی نیز کاهش پیدا کرده است، گفت:  در اسفندماه 98 صدور پروانه ساختمان در حدود 17درصد نسبت به مدت مشابه کاهش داشت این در حالی است که به طور کلی در سال 98،  20 درصد کاهش صدور پروانه ساخت داشتیم.

او با بیان اینکه رکود ساخت و ساز سراسری است و منحصر به تهران نیست، اضافه کرد: البته بخشی از کاهش درآمدها به ایجاد انضباط در حوزه شهرسازی نیز ارتباط دارد. 

گلپابگانی در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصاد آنلاین مبنی بر اینکه تخلفات از حوزه صدور پروانه ساختمان به حوزه نظارت فنی انتقال پیدا خواهد کرد، گفت: به صورت سیستمی دیگر امکان تخلف در مراحل صدور پروانه ساخت وجو ندارد اما تخلفات حین ساخت را از چند جنبه مورد توجه قرار داده و  نظارت مستمر و دائمی در شهرداری تهرا سازماندهی خواهیم کرد.

معاون شهرسازی حناچی اضافه کرد: فرایند نظارت بر ساخت نیز سیستمی خواهد شد و در یک شبکه نظارت همگانی میان مناطق، نواحی، مهندس ناظر و اداره کل معماری و ساختمان گزارش‌ها هر 15روز یکبار مورد بررسی قرار خواهند گرفت

او تاکید کرد: زمانی که سیستم قائل به فرد باشد تخلف بالا می‌رود اما زمانی که خود فرایند پایش تبدیل به یک جریان سیستمی شود نظارت تاثیرگذار خواهد بود.در عین حال باید تخلفات دسته‌بندی شود، نمی‌شود با تخلفات اساسی و کوچک یک برخورد شود.

گلپایگانی در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره تحقق بودجه سال 98نیز گفت: به دلیل اینکه نرخ عوارض واقعی شد با وجود آنکه از نظر کمیت تعداد پروانه‌ها کم تر بود اما با تحقق 85درصدی درآمدها مواجه بودیم.

او همچنین در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار اقتصاد آنلاین مبنی بر طولانی بودن فرایند صدور پروانه ساخت، گفت: درحال حاضر پروانه شهرسازی ظرف 10 روز صادر می‌شود اما ما و شورای شهر از زمان صدور پروانه ساختمانی راضی نیستیم هرچند این فرایند نسبت به سال 97کاهش پیدا کرده است.

گلپایگانی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر سرانجام اجرایی شدن طرح نیلوفری محور راه آهن تهرانتبریز گفت: طبق توافقی که با راه‌آهن انجام شده است تا یکی دوماه دیگر پروژه احداث فضای اطراف راه‌آهن تهرانتبریز آغاز خواهد شد.

او همچنین درباره ساماندهی محور فدائیان اسلام هم گفت که؛ طرح آن آماده شده و به زودی برای کمیسیون ماده 5ارسال خواهد شد.

گلپایگانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برگزاری جشنواره معماری برتر آیا باعث نمی شود برای برخی یک برندسازی کاذبی ایجاد شود، گفت: ممکن است در هر رویدادی مجموعه‌ای از تخلفات رخ دهد، این موضوع نباید سبب شود که برخی اقدامات خوب انجام نشود. اینکه جریانی به سمت انحراف نرود بستگی به نحوه اجرا دارد.

در ادامه معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تغییر نحوه ساخت و معماری باید اول در ساختمان‌های شهرداری رخ دهد، گفت: ما قبول داریم که ساختمان‌های فعلی شهرداری تهران کیفیت خوبی ندارد اما بنا است در برنامه پنج ساله سوم ساختمان‌های شهرداری از طریق مسابقه طراحی و معماری شوند و همین موضوع باعث ارتقای کیفیت می شود.

گلپایگانی همچنین در پاسبخ به پرسشی درباره ساخت بدون پروانه ساختمان پلاسکو نیز گفت: بنیاد مستضعفان معتقد است چون ساختمان ناخواسته تخریب شده در حوزه پروانه ساخت و عوارض باید به آن‌ها مساعدتی شود این درحالی است که طبق قانون شهرداری نمی‌تواند در حوزه عوارض به هیچ ساختمان خاصی تخفیفی دهد.

او ادامه داد: ما همچنان بر الزام دریافت پروانه ساختمانی از سوی بنیاد مستضعفان برای پلاسکو  و همچنین تامین پارکینگ برای آن طبق مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی مصر هستیم. این دو موضوع در اولین جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی و همچنین هیئت دولت بررسی خواهند شد.

گلپایگانی همچنین درباره سرانجام طرح ساخت خانه‌های کوچک مقیاس نیز گفت: متولی این طرح سازمان نوسازی است. ما اجازه دادیم در هر ساختمانی حدود 20 درصد خانه‌ها کوچک اندازه باشند و در ضوابط طرح تفصیلی هم اجازه داده شده که خانه‌های 35متری ساخته شود حتی در شهر تهران می‌تواند این متراژ کم‌تر هم باشد.

او با بیان اینکه ساخت چنین خانه‌هایی مشکل زوج‌های جوان را برای تامین خانه حل خواهد کرد، گفت: این خانه‌ها به صورت ترکیبی با خانه‌های بزرگ مقیاس ساخته می‌شود و اینطور نیست که یک محدوده را به ساخت چنین خانه‌هایی اختصاص دهیم.

معاون شهرسازی حناچی همچنین درباره تعیین تکلیف پارکینگ پادگان 06نیز گفت: برای تامین پارکینگ این پادگان طرحی را به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال کردیم که منتظر بررسی و صدور نظرنهایی هستیم. تامین پارکینگ با نظر معاونت حمل و نقل و ترافیک جزو الزامات ایجاد بوستان در پادگان 06است.

او همچنین گفت که؛ حدود 4، 5هزار پارکینگ در سطح شهر در حال ساخته شدن است که به دلیل مشکلات مالی امکان بهره‌برداری از آن‌ها وجود ندارد. درعین حال برای حل مشکل پارکینگ مرکز شهر نیز از طریق دانشگاه تهران در حال بازنگری پارکینگ‌سازی و تامین آن در چنین محدوده‌هایی هستیم.