۰ نفر

در نشست خبری مجازی مطرح شد؛

واکنش عضو شورا به اظهارات عصبانی سخنگوی وزارت بهداشت/ سیاسی پاسخ دهید، سیاسی پاسخ می‌دهیم

۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۲۷
کد خبر: 433157
واکنش عضو شورا به اظهارات عصبانی سخنگوی وزارت بهداشت/ سیاسی پاسخ دهید، سیاسی پاسخ می‌دهیم

رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران گفت: شورای شهر حق دارد درباره آمار مبتلایان به کرونا پرسش مطرح کند و اگر سخنگوی وزارت بهداشت سیاسی پاسخ آن را می‌دهد، حتما آمار ارائه شده هم سیاسی است!

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی ؛ محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در نشست خبری مجازی که پیش از ظهر امروز برگزار شد با بیان اینکه ترافیک این روزهای شهر تهران به دلیل آزاد شدن مشاغل و فعالیت مشاغل است، گفت: طبیعی بود با توجه به کمبودهایی که در ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس و مترو داریم و آزادسازی ورود خودروها به محدوده های ترافیکی شاهد افزایش بار و تعداد خودروها باشیم اما ضرر این حد ترافیک به حضور 2 تا 2.5 میلیون مترو کمتر است و شلوغی های گذشته در مترو با توجه به شرایط کرونایی شهر، می تواند اتفاقات فاجعه باری را رقم بزند.

وی افزود: متأسفانه دخالت افراد غیر مسئول در کار یکدیگر و عدم تحمل اظهار نظر از سوی نهادها و مسئولین دیگر از جمله سخنگوی وزارت بهداشت که در برابر هر نقد و اظهارنظری از سوی اعضاء واکنش های عصبی نشان می دهند، درست نیست. اگر قرار است درخصوص ترافیک، وزارت بهداشت تصمیم گیری کند پس دیگر جایگاه شورا چیست؟

علیخانی در ادامه به پیش بینی تردد زوج و فرد خودروها در مواقع اضطرار اشاره کرد و گفت: شورای ترافیک حضور خودروها به صورت زوج و فرد را در شرایط اضطرار که می تواند آلودگی هوا، حادثه و بیماری همه گیر و غیره باشد را پیش بینی کرده. اگر می خواهیم شهر خلوت باید ساعات کار شناور باشد، اجرای طرح زوج و فرد مورد بررسی قرار گیرد. ما پیشنهاد تعطیلی مترو و یا فعالیت ها را مطرح نمی کنیم اما باید شرایطی فراهم شود که این خدمات برای سلامت شهروندان خطرآفرین نباشد.

در ادامه علیخانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شهرداری تهران باید عوارض ورود به محدوده‌های ترافیکی را بگیرد، گفت: شهرداری اجازه ندارد بدون اجازه شورای شهر تهران عوارض را ببخشد، اگر می‌خواهد این کار را انجام دهد ما مشکلی نداریم اما باید اجازه‌اش را در قالب لایحه از شورا بگیرد. 

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه معتقدیم باید استفاده از ماسک در حمل و نقل عمومی اجباری شود، گفت: گفته می‌شود مردم ماسک ندارند، ما می‌گوییم هزینه یک ماسک کم تر از این است که کسی بیمار شود و دولت باید ماسک را برای مسافران حمل و نقل عمومی تامین کند.  

او درباره آخرین مبتلایان به کرونا در ناوگان حمل ونقل عمومی گفت:  براساس آخرین آمار تاکنون 19 راننده تاکسی و  یک نفر از کارکنان تاکسیرانی فوت شده اند و با این آمار مجموع فوتی‌های سازمان تاکسیرانی به  20 نفر رسیده است.

علیخانی اضافه کرد: همچنین 317 نفر به کرونا متبلا شده‌اند که خوشبختانه 147 نفر از آنها بهبود یافته‌اند. در اتوبوسرانی خوشبختانه  در آمار فوتی‌ها افزایشی نداشتیم، اما مجموع موارد مشکوک و قطعی ابتلا به کرونا 147 نفر رسیده است. 

 او ادامه داد: در مترو خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم چرا که سختگیری‌های بیشتری شد،‌ اما تعداد مبتلایان مترو براساس آخرین آمار بین 40 تا 50 نفر است که اکثرا رانندگان و پرسنل مترو هستند. 

او در پاسخ به سوالی در خصوص انتصاب سیدمناف هاشمی به عنوان معاون شهردار تهران، گفت: آقای هاشمی از مدیران باسابقه شهرداری و کارمند آن محسوب می‌شود و دوره خدمتی آن طولانی بوده و از مرحله کارشناسی تا مراحل بالاتر ادامه داشته است. البته در مقطعی در بخش‌های دیگر همچون استانداری و وزارت ورزش دعوت از ایشان شد که حاشیه‌ها و جزئیاتی در مورد فعالیت‌شان رخ داد که درباره آن اطلاعی ندارم.

علیخانی بیان داشت: مسائل و شایعاتی در آن زمان در فضای مجازی مطرح شد که آنها ملاک تصمیم‌گیری نیست. برای ما عملکرد و میزان موفقیت هاشمی در دوره‌های گذشته مطرح بوده است، البته باید توجه داشت که هیچ‌کس مطلقاً بدون اشکال نیست و یک اشتباه می‌تواند همه زحمات یک فرد را از بین ببرد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: باید از توان مدیران باسابقه شهرداری و به ویژه از بدنه شهرداری استفاده کرد. با انتصاب این فرد به عنوان معاون حمل و نقل شهرداری تهران، اکثریت اعضای شورا موافقت خود را اعلام کردند و تنها چند نفر محدود ملاحظاتی داشتند که قابل رفع است.

این عضو شورای شهر تهران اعلام کرد: مناف هاشمی نیاز به پاسخگویی در مورد حاشیه‌ها ندارد و ایشان با عملکرد می‌توانند اقدامات خودشان را ثابت کنند. زمانی که مناف هاشمی مشاور شهردار بود، پیگیری‌های زیادی در مورد ارزش افزوده و خرید اتوبوس انجام داده است و الان هم قرار شده تعامل با دستگاه‌های مختلف از جمله شورای شهر و پلیس راهور انجام گیرد تا برنامه‌ها مؤثرتر پیش رود.

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اختلاف نظر شورا با وزارت بهداشت درباره آمار مبتلایان به کرونا گفت: من از برخورد عصبی سخنگوی وزارت بهداشت تعجب  می‌کنم. حتی یک شهروند هم می‌تواند و حق دارد درباره آمار سوال کند.  

رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران اضافه کرد: بدتر از آن دیدیم که ایشان پاسخ سوال را سیاسی دادند،  مگر ما پرسش سیاسی کردیم؟پس حتما آمار را هم سیاسی می‌دهند. ایشان حرف‌هایی نزنند که ما مجبور نشویم ما هم حرف‌هایی بزنیم و سیاسی پاسخ دهیم. 

علیخانی تاکید کرد: لازم نیست پاسخی هم که می‌دهند از تیریبون رسانه‌ها باشد می توانستند با جلساتی ابهامات را برطرف کنند، وقتی به رسانه کشیده شده و  سیاسی می‌شود ما هم متقابلا واکنش نشان می‌دهیم. 

او همچنین درباره ترافیک شدید اینروزهای پایتخت گفت: برای من جای سوال است که چرا در تصمیمات شورای ترافیک و ستاد مقابله با کرونا شورای شهر سهمی ندارد. هر زمانی تصمیمات بدون مطالعه و عجولانه‌ای گرفته شد به مشکل برخورند. 

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: تصمیمات فعلی نتایج کدام مطالعه و بررسی کارشناسی است. نمی‌شود که هر چیزی به ذهنشان می‌رسد اجرایی شود. ترافیک فعلی معظل ایجاد کرده است  درحالی که با یک مشورت کوچک می‌شد که این وضع نیفتد.  

علیخانی با بیان اینکه معتقدم در اینروزها باید طرح زوج و فرد اعمال شود، اضافه کرد: قطعا ضرر استفاده از خودروی شخصی در شرایط کنونی کم‌تر از استفاده از حمل و نقل عمومی است و درعین حال باید بررسی شود که اجرای طرح و زوج و فرد چه تاثیری بر روی تردد دارد. 

او اضافه کرد: می‌گویند دو سوم کارکنان باید بر سرکار بروند اما از طرفی می‌گویند فاصله اجتماعی باید رعایت شود. شاید اگر ساعات شناور شود و یا فقط 50درصد نیروها بر سرکار روند فاصله اجتماعی نیز رعایت شود. 

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: در نهایت معتقدم وضعیت ترافیک نمی‌تواند به همین شکل بماند و از آنجایی که آقای رییس جمهور هم گفته‎‌اند ممکن است کرونا تا آخر سال ادامه پیدا کند باید فکری به حال آن کرد. 

او همچنین از کمک نکردن دولت به حمل و نقل عمومی انتقاد کرد و گفت: سال‌ها است که دولت سهمش را به حمل ونقل عمومی نداده و شهرداری زیربار جبران کم‌کاری دولت نیز رفته و سالانه هزار میلیارد تومان بیشتر از سهم خود به حمل و نقل عمومی کمک می‌کند. 

علیخانی گفت: این درحالی است که نرخ کرایه حمل و نقل عمومی حداقل افزایش را داشته و تناسبی با نرخ تورم نداشته زیرا ما خواهان فشار به شهروندان نیستیم و معتقدیم دولت باید سهم خود را بپردازد.