۰ نفر

آدرس غلط رییس جمهور برای کاهش اثرات کرونایی حمل و نقل عمومی بر روی مردم

۲۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۷:۰۲
کد خبر: 431904
آدرس غلط رییس جمهور برای کاهش اثرات کرونایی حمل و نقل عمومی بر روی مردم

از مردم تهران درخواست شده به جای استفاده از مترو و اتوبوس از تاکسی و خودرو شخصی استفاده کنند اما چند درصد مسافران حمل و نقل همگانی انتخاب اولشان استفاده این ناوگان بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، نقل‌قولی منتسب به ماری آنتوانت است که وقتی به او گفته شد «مردم نان ندارند»، گفت: «خب کیک بخورند!»

حکایت این روزهای مردم تهران و توصیه‌های حمل و نقلی رئیس جمهور است. او در سخنانی که ۲۴ فروردین در جلسه ستاد فرماندهی کرونا بیان کرده، گفته است: «برای تهران و شهرهای بزرگ، مقداری وسایل نقلیه کم داریم به همین علت، توصیه ما فعلاً این است که مردم از وسایل شخصی، تاکسی و اسنپ استفاده کنند که اینها بهتر از وسایل حمل و نقل عمومی است.»

این روزها بیشتر کسانی پا به خیابان‌های تهران می‌گذارند که مجبورند بر سر کارهای خود حاضر شوند. آنهایی که از بیم بیکاری پس از کرونا ریسک ابتلاء را به جان می خرند. حالا توصیه رئیس جمهور برای کارکنان شهری که به گفته معاون وزیر بهداشت این روزها بیشترین آمار مبتلا را به خود اختصاص داده این است که از تاکسی و خودرو شخصی استفاده کنند.

آمارها نشان می‌دهد، آزاد سازی طرح ترافیک تأثیر اندکی بر کاهش مسافران مترو داشته است یعنی آنها که هر روز در تصاویر شلوغ مترو و اتوبوس می بینیمشان، همان مسافران همیشگی مترو و اتوبوس هستند که نه خودرویی دارند و نه حقوق شأن کفاف کرایه‌های تاکسی را می‌دهد.

کارکنانی که به دلیل تصمیم ستاد ملی کرونا مجبور به حضور در محل کار هستند. رئیس جمهور در ادامه توصیه‌هایی هم به شهرداری‌ها در حوزه ضد عفونی کردن وسایل نقلیه عمومی داشته و گفته است: هر وسیله نقلیه عمومی اعم از اتوبوس و مترو که می‌خواهد فعالیت کند، باید از آغاز کار و پایان کار ضدعفونی شوند.

«رانندگان محترم این وسایل باید از ماسک و دستکش استفاده کنند و باید به تعداد صندلی و نه بیش از صندلی، مسافر سوار بکنند. همچنین در مرحله اول باید وزارت راه، اتوبوس‌های بین شهری را برای رفع مشکل کمبود وسایل حمل و نقل عمومی در تهران و کلان‌شهرها آماده کرده و در اختیار بگذارد و در مرحله دوم اتوبوس‌هایی که مورد نیاز است، خریداری شود.»

دولت تعهدی برای تأمین ماسک برای مسافران مترو و اتوبوس نداده و استفاده از آن را هم اجباری نکرده است. در حالی که با این تعداد مسافر در برخی از ساعات و ایستگاه‌ها امکان رعایت فاصله اجتماعی وجود ندارد.

دربسته پیشنهادی کمسیون تخصصی شورای شهر تهران برای حفظ ایمنی جان مسافران و کارکنان در برابر کرونا نیز برای تمام ناوگان حمل و نقل همگانی و نیمه همگانی استفاده ماسک توسط مسافران توصیه شده است.

او در سخنانش قول پرداخت قسط اول خرید ۵۰۰ اتوبوس را هم داده است اما با یک قید زمانی. در حالی که شهرداری‌های کشور سال‌ها است منتظر اتوبوس‌های دولتی هستند و تاکنون هیچ وعده‌ای در این رابطه محقق نشده است، رئیس جمهور گفته است: اگر در تهران مثلاً ۵۰۰ اتوبوس مورد نیاز است و استان‌های دیگر هم مجموعاً ۱۵۰۰ اتوبوس است که مورد نیاز است اگر بتوانند، اتوبوس داخلی و یا خارجی را ظرف ماه اردیبهشت تا پایان اردیبهشت به خدمت بگیرند، یعنی تحویل داده شود، آن وقت ما هم حاضریم در این زمینه کمک کنیم مخصوصاً در قسط اولی که باید پرداخت کنند تا اتوبوس آماده شود، به عنوان دولت کمک می‌کنیم و بقیه اقساط را هم خود شهرداری‌ها پرداخت می‌کنند. وزارت کشور بنا شد اینها را بررسی کند و در بررسی‌ها به ما بگوید تا بتوانیم اقدامات دیگر را انجام دهیم.

سخنان رئیس جمهور برای آنها که از قاعده کار آگاه هستند تعجب آور بود. تا آنجا که محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در سخنان کنایه آمیزی پیشنهاد کرد: اگر آقای رئیس جمهور تا پایان اردیبهشت بتوانند یک فروند هواپیما به کشور وارد کنند، من تعهد می‌دهم کل هزینه آن را پرداخت کنم.

او با اشاره به وعده رئیس جمهور در خصوص پرداخت قسط اول خرید ۵۰۰ اتوبوس برای تهران، گفت: رئیس جمهور انگار اطلاعی از وضعیت کشور ندارد؟ در وضعیتی که کشور در تحریم است، چگونه طی یک‌ماه آن‌هم تا پایان اردیبهشت ۵۰۰ اتوبوس وارد کشور شود یا از خودروسازان خریداری شود؟ در شرایطی که ما بیش از دو سال است که در شورای پنجم پیگیر تحقق مصوبه شورای اقتصاد و وعده دولت برای خرید ۶۳۰ واگن برای متروی تهران هستیم و هنوز پیش پرداخت آن به شرکت خارجی داده نشده، آن وقت چطور از مدیریت شهری می‌خواهند تا آخر اردیبهشت اتوبوس بخرد و قسط اول آن را دولت بپردازد؟

علیخانی گفت: وقتی قرار است کاری انجام نشود، شرطی نشدنی برای آن می‌گذارند. اگر تمامی شرایط آماده باشد و امروز به خودروساز داخلی سفارش تولید اتوبوس را بدهیم، شش ماه طول می‌کشد، اتوبوس تولید و تحویل داده شود. اگر قرار باشد اتوبوس‌ها از خارج وارد شود، در صورتی که هیچ مشکلی وجود نداشته باشد، یک سال زمان می‌برد. آن وقت می‌گویند اگر تا پایان اردیبهشت، ۵۰۰ اتوبوس وارد ناوگان کنید قسط اولش را می‌دهیم! این سخنان یا ناشی از بی‌اطلاعی است و یا شوخی کردن با مدیریت شهری و افکار عمومی.

یوسف حجت سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم وعده رئیس جمهور را با توجه به زمان لازم برای خرید و تولید اتوبوس نشدنی می‌داند. اما برای نقد کردن آن پیشنهاد تبدیل اتوبوس به خرید مینی بوس را مطرح کرده است.

او توضیح داد: در حال حاضر کارخانجات داخلی، اتوبوس آماده‌ای برای فروش ندارند و اگر همین امروز قراردادی با خودروسازان برای خرید بسته شود، سه ماه دیگر می‌توانیم امیدوار باشیم اتوبوس‌ها آماده شوند.

حجت ادامه داد: این‌گونه نیست که خودروسازان اتوبوس را تولید و در انبار نگهداری کنند، سفارش از خارج کشور زمان‌بر است و این اتوبوس‌ها کمکی است که دولت پیشنهاد داده در شرایط کرونایی به شهرداری‌ها انجام دهد. با توجه به اینکه امکان خریداری اتوبوس تا پایان اردیبهشت وجود ندارد، به همین تعداد، یکی از خودروسازان مینی‌بوس دارد. ما پیشنهاد کردیم مینی‌بوس که نقدتر است، جایگزین خرید اتوبوس شود.

این روزها تهران مرکز ابتلاء به کرونای کشور شده است، این سخنان مسئولان بهداشتی دولت است. اما هیچ تصمیم ویژه ای برای این شهر گرفته نمی‌شود.