۰ نفر

در نشست خبری مجازی مطرح شد:

کسری بودجه 7هزار میلیاردی شهرداری تهران در سه ماهه اول سال‌99/ امکان فاصله‌گذاری اجتماعی با روزانه بیش از 500هزار مسافر در مترو نیست

۲۶ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۱۱
کد خبر: 431265
کسری بودجه 7هزار میلیاردی شهرداری تهران در سه ماهه اول سال‌99/ امکان فاصله‌گذاری اجتماعی با روزانه بیش از 500هزار مسافر در مترو نیست

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: در صورتی که تعداد مسافران مترو از مرز 500هزار نفر در روز بگذرد رعایت فاصله اجتماعی امکان پذیر نیست.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی ؛ علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در نشست خبری مجازی که برگزار شد گفت: امروز جلسه هم اندیشی به صورت مجازی برگزار شد و مقرر شد به دلیل تراکم کاری جلسات صحن علنی یکشنبه همچنان ادامه یابد و جلسات سه شنبه به صورت غیررسمی و به صورت مجازی برگزار شود.  

او با اشاره به اینکه برگزاری تماما مجازی جلسات شورای شهر منتفی است به مساله تصمیمات نظارتی در موضوع کرونا اشاره کرد و گفت: مقرر شد یک کمیته بر مجموعه فعالیت هایی که در شهر تهران در رابطه با پیشگیری از شیوع کرونا انجام می شود شکل بگیرد و نظارت کند و دو جلسه در همین راستا برگزار شد.

اعطا با بیان اینکه در جلسه دوم تعدادی از مدیران شهرداری گزارشی درباره اقدامات انجام شده ارائه دادند،‌ به جایگاه نظارتی این کمیته اشاره کرد و گفت: نظارت و پیگیری در این کمیته انجام و در مواردی که لازم بداند، ‌طرحی را پیشنهاد دهد و در صحن شورای شهر مطرح شود.

سخنگوی شورای شهر تهران به موضوع فاصله گذاری اجتماعی در حمل ونقل عمومی اشاره کرد و گفت: مترو در روز شنبه 328 هزار مسافر داشت و در صورتی که مسافران تا 500 هزار نفر باشند می توان تا حدودی فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرد‌، اما با افزایش مسافران مشکل می شود انتظار داشت که فاصله گذاری اجتماعی امکان‌پذیر  شود

او به پیشنهاد  ورود 500 اتوبوس به ناوگان حمل ‌و نقل شهری پایتخت اشاره کرد و گفت: دیروز صحبت هایی شد که براساس آن 500 اتوبوس تا اردی بهشت ماه به تهران داده شود که این مساله اقدامی خوش بینانه است وگمان نمی کنیم به این زودی اجرائی شود. ما پیشنهاد جایگزینی داریم  و با توجه به آنکه تعدادی از تولیدکنندگان داخلی مینی بوس هایی در اختیار دارند  این مینی بوس در اختیار شهر تهران قرار گیرد چرا که این مساله بیشتر تحقق پذیر است.

او ادامه داد: هرچقدر که به سمت فاصله گذاری اجتماعی حرکت کنیم، ‌اما باز هم در ظرفیت های مکانی و زمانی کمبود داریم.

اعطا با اشاره به پیشنهاد شواری شهر برای شناور شدن ساعات کاری ادارات گفت: اگر مسئولان این پیشنهاد را برای پایتخت بپذیرند،‌ در حمل و نقل عمومی می توانیم سیاست فاصله گذاری اجتماعی را انجام دهیم.

او از کاهش سرفاصله حرکت قطارها در خط 2 متروی تهران خبر داد و گفت: در برخی از خطوط مانند خط دو سرفاصله 3 و نیم دقیقه است و به احتمال زیاد در هفته آینده می توانند سرفاصله را  به 3 دقیقه کاهش دهند و این اطمینان  را معاونت حمل و نقل ترافیک داده است تا بتواند در گلوگاه های مکانی موثر باشد.

سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص اتوبوس های رزروی در پایتخت گفت: در اذرماه سال گذشته نیز این مساله مطرح شد، اما توضیحات روشن نبود و باعث ایجاد سوتفاهم برای شهروندان شد. این اتوبوس ها ربطی به ناوگان فعلی ندارد و با یک ایده استارت آپی ظرفیتی را از طریق بخش خصوصی به حمل ونقل عمومی اضافه می کنند تا از طریق رزرو محقق شودو یک نوع حمل و نقل تقالضا محور استو هیچ ارتباطی با ناوگان فعلی حمل و نقل ندارد.   

 او در پاسخ به سوالی درخصوص اظهارات رئیس شورای شهر مبنی بر خطرناک بودن سیستم تهویه مترو در شیوع کرونا که باعث تشویش اذهان عمومی شده است گفت: آقای هاشمی از کارشناسان برجسته حوزه حمل ونقل ریلی هستند و ایده تعطیلی مترو در ایام نوروز به این دلیل بود که مترو به سیتسم هوای آزاد کمتر دسترسی دارند و در یک فضای بسته امکان شیوع بیشتر است.

 اعطا ادامه داد: اما اینکه دقیقا بدانیم چه میزان می تواند در سیستم تهویه چنین اشکالی وجود داشته باشد نیازمند اظهارنظرات تخصصی است و نباید آنها را به تشویش اذهان عمومی ارتباط داد. در شورای شهر کمیسیون های تخصصی فعالیت دارند و مطالباتی را مطرح می کنند،‌ اما نهاد تصمیم‌گیرنده ستاد کرونا است. اگرچه که با سیاست فاصله گذاری اجتماعی نگرانی ها در مورد حمل ونقل عمومی کاهش یافته‌، اما  نگرانی ها به قوت خود هرچند کمی کمتر باقی است.

او ادامه داد: کسانی که جایگاه نمایندگی مردم را دارند اگر نسبت به موضوعی احساس نگرانی می کنند باید با جدیت آنرا دنبال کرده و مطرح کنند و اگر کسی تصور کند نماینده مردم احساس کند تعداد قابل توجهی از مردم در معرض خطر هستند نباید آنرا مطرح کنند تا مبادا نگرانی ایجاد شود،‌بلکه باید آنرا مطرح کنند ونگرانی ایجاد شود تا موضوع مطالبه شود و پیگیری و رفع ابهانم شود.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره صحت برداشته شدن برخی محدودیت های شوراهای معماری مناطق گفت: این موضوع صحت ندارد‌، اما در متن مصوبه شوراهای معماری مناطق پیش بینی شده بود شهرداری لایحه حدود و اختیارات کمیسیون های داخلی را طی مدت مشخصی برای تصویب به شوراها ارسال کند. زمانی که درشورا لایحه حدود و اختیارات شورراهای معماری مناطق به تصویب رسید، با توجه به اینکه این هدف دنبال می شد که تمام منافض احتمالی افزایش غیرقانونی مترو و مساحت را مسدود کنیم، ‌یکی از این مسائل کمیسیون داخلی بود،‌اما به لحاظ اجرایی امکان حذف آن نبود و خواستیم  حدود اختیارات کمیسوین داخلی در لایحه جداگانه ای  ظرف مدت سه ماه به شورا ارسال شود که هنوز ارسال نشده است.

اعطا گفت: کمیسیون معماری و شهرسازی دو سه جلسه درباره محتوای این لایحه بحث و گفت و گو داشته است، اما به معنای صرف نظر کردن از مصوبه شورای معماری نیست و مربوط به تخلفاتی است که باید به کمیسیون ماده 100 برود و بحث های حقوقی پیچیده ای دارد.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در شناسایی دستفروشان برای اعطای کمک مالی دقت لازم صورت نگرفته است، گفت: شورای شهر در حال جمع آوری لیستی از این افراد است اما این بدان معنا نیست در شهرداری سو جریانی صورت گرفته است بلکه به دلیل آن که  جمع آوری اطلاعات درباره مشاغل بی کانون سخت است، خطا بالا بوده است.

او همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر ایجاد چالش بزرگ در تحقق بودجه شهرداری تهران در سال 99 گفت: در بودجه 99 شهرداری برای سه ماهه اول سال 7هزار و 500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که در بدبینانه‌ترین حالت 2هزار و 500میلیارد تومان، در حالت متوسط 2هزار و 900میلیارد تومان و در خوشبینانه‌ترین حالت فقط 3هزار و 700میلیارد تومان آن محقق خواهد شد.

اعطا اضافه کرد: این در حالی که است که طبق بررسی‌ها بودجه مورد نیاز برای هر ماه در بدبینانه‌ترین حالت 913میلیارد تومان، در حالت متوسط هزار و 100میلیارد تومان و درحالت دست بالا هزار و 300 میلیارد تومان است و با عددی که در حالت خوشبینانه تازه موفق می‌شود فاصله معنا داری دارد که ما را نگران کرده است.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به جلسه کمیته ویژه شورا با شهردار تهران درباره تحقق بودجه 99 که به زودی برگزار می‌شود، تاکید کرد: قطعا ما باید به سمت به سمت کاهش هزینه ها، تامین منابع جدید درآمدی و دریافت تسهیلات برای تامین هزینه‌هایمان برویم. همچنین یکشنبه هفته آینده نیز خزانه‌دار شورا گزارشی درباره این موضوع در صحن ارائه خواهد داد.

اعطا همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تخطی برخی از کارگاه‌های ساختمانی از بخشنامه تعطیلی شهرداری تهران گفت: در سال‌های گذشته نیز درباره ضرورت تعطیلی این کارگاه‌ها در ایام نوروز تاکیداتی صورت می‌گرفت اما امسال با شیوع کرونا این موضوع اهمیت بیشتری پیدا کرد.

او ادامه داد:بخش‌هایی که از این بخشنامه تخطی کردند، بیشتر بخش‌های خصوصی بودند که کارفرمای آن‌ها اجازه تعطیلی نمی‌داد و البته ادامه تعطیلی بعد از تعطیلات نوروز از لحاظ درآمدی مشکلاتی ایجاد می‌کند.

اعطا البته گفت که این موضوع در کمیسیون شهرسازی و معماری شورا بررسی خواهد شد و اگر بنا به ادامه تعطیلی باشد اعلام خواهد شد.اعطا همچنین به ارسال نامه رییس شورا به روسای شورای کلان‌شهرهای دنیا اشاره کرد و گفت: تعدادی از کشورها برای ارسال نامه از سوی شورای شهر تهران پیشنهاد شد و بنا شد از طریق وزارت خارجه و با هماهنگی آن‌ها این نامه به سفارت‌خانه‌های ایران در آن کشورها ارسال و به دست روسای شوراها برسد.

سخنگوی شورای شهر تهران همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر تعداد فوت شدگان براثر کرونا در تهران نیز گفت: همانطور که می‌دانید ما مرجع رسمی ارائه آمار نیستیم اما از ستاد استانی و ستاد ملی مقابله با کرونا می‌خواهیم که به تفکیک استان‌ها آمار مبتلایان را اعلام کنند زیرا شهرداری و شورا برای تصمیم‌گیری به این آمار به صورت تفکیک شده نیاز دارند.

او همچنین ضمن پیشنهادی مبنی بر اینکه توصیه فروشگاه‌های بزرگ از طریق نوبت‌دهی فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند، گفت: باز تاکید می‌کنم که هم اکنون مترو و همچنین اتوبوس با ظرفیتی حدود 350هزار نفر در حال فعالیت است و اگر این آمار از مرز 450هزار نفر بگذرد دیگر امکان رعایت فاصله اجتماعی نیست.

او خواست که درباره تامین ناوگان جهت انجام درست فاصله گذاری اجتماعی از سوی دولت تمهیداتی اندیشیده شود.