۰ نفر

تهرانی‌ها از کدام خدمات شهرداری رضایت دارند؟

۲۵ فروردین ۱۳۹۹، ۱۳:۴۵
کد خبر: 431006
تهرانی‌ها از کدام خدمات شهرداری رضایت دارند؟

شهردار تهران در پاسخ به سرنوشت اعتراضات شهروندان نسبت به زیرگذر استاد معین که یک طرفه افتتاح شده بود، گفت: وقتی این مسیر دوطرفه افتتاح می‌شود یک شبکه محلی را تبدیل به یک شبکه درجه یک و دو شهری می کنیم که حجم بالایی ترافیک دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، پیروز حناچی ، درباره پروژه زیرگذر استاد معین و اعتراض برخی از اهالی در مورد بهره برداری یکطرفه این زیرگذر تصریح کرد: از زمانی که من در شهرداری تهران و مجموعه حوزه عمرانی بودم این بحث در مورد زیرگذر استاد معین مطرح بود. اصلی‌ترین علتی که استاد معین طراحی شد این بود که کسانی که می خواستند از شمال تهران و شمال خیابان آزادی به سمت استاد معین بروند باید دور میدان می چرخیدند؛ لذا این پروژه طراحی شد که یکی از پیچیده ترین پروژه های تهران بود چرا که نیم متر روی تونل مترو و چهار متر زیر خیابان آزادی قرار می‌گرفت.

وی افزود: علاوه بر این‌ها شریان های اصلی نیز از این خیابان عبور می کند. برای مثال یکی از آنها لوله ۱۰۰ اینچ آب بود لوله‌ای با قطر یک متر که از شریان های اصلی آب تهران است، لذا از همان ابتدا صحبت این بود که دوطرفه افتتاح نشود هرچند که دوطرفه طراحی و اجرا شده است ولی تأخیری برای افتتاح دوطرفه لحاظ شده است.

شهردار تهران ادامه داد: در حقیقت وقتی این مسیر دوطرفه افتتاح می شود یک شبکه محلی را تبدیل به یک شبکه درجه یک و دو شهری می کنیم که حجم بالایی ترافیک دارد ، لذا اگر تمهیدات لازم از قبل اندیشیده نشود لزوما به مردم خدمت نمی کنیم و گره های پیش بینی نشده ای را ایجاد می‌کنیم که قبلا وجود نداشته است و اگر نتوانیم این گره ها را حل کنیم رضایتمندی شهروندان را به همراه نخواهد داشت و حتی ایجاد نارضایتی می‌کند.

حناچی تاکید کرد:  شبکه انتهایی زیرگذر استاد معین در شمال خیابان اکبری است که نتوانسته ایم ترافیک اصلی آنجا را حل کنیم؛ این پروژه از سال ۱۳۹۲ آغاز شده بود و مدت زیادی مردم در اجرای آن اذیت شده بودند. از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ این پروژه ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و مابقی آن در یک سال گذشته انجام شد. پروژه به بهره برداری رسید و پس از اعتراض گروهی از شورایاران، مقرر شد بار دیگر در حوزه فنی و عمرانی مورد بررسی قرار گیرد که گزارش آن را پس از آماده شدن در اختیار رسانه‌ها قرار خواهیم داد.

حناچی در پاسخ به این سوال که اگر قرار بود امروز برای استاد معین تصمیم گیری کنید بار دیگر زیرگذر را انتخاب می‌کردید یا خیر؟ گفت: در شهر تهران مکان هایی وجود دارد که به ظاهر به نظر می‌آید اگر دو نقطه به یکدیگر متصل شوند و یا در مکان هایی خیابان ساخته شود، روی پلان منطقی است؛ اما وقتی تاثیرات اقتصادی، اجتماعی و لایه های دیگر نیز به آن اضافه و در نظر گرفته می شود مشاهده می کنید این کار اساسا نه منطقی و نه انجام پذیر است.

وی ادامه داد: زمانی در خیابان آزادی سر استاد معین بریدگی قرار داشت و ماشین ها با یک چراغ به استاد معین و سمت چپ میپیچیدند؛ اما وقتی آزادی را خیابان بدون توقف می کنیم و تمامی تقاطع های آن را به حداقل می رسانیم تبعاتی به همراه دارد و معنی آن این است که این شهر برای ماشین ها است و زمانی که شهروندان می خواهند به خانه بروند باید مسافت طولانی دور بزنند، لذا باید این گونه پروژه ها بررسی شوند و برآورد رضایتمندی اجرای آنها صورت گیرد. همچنین باید تاثیرات اجتماعی و تاثیر بر ارزش املاک نیز در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: بخشی از اعتراضات روز افتتاح زیرگذر استاد معین هم مربوط به همین ارزش املاک بود. خیلی مواقع کسانی که منافع بیشتری دارند حاضر هستند هزینه هم بکنند و کارهای دیگری هم انجام دهند؛ ولی ما اعتقاد داریم هر پروژه ای از این جنس، همانند نواب و استاد معین اگر لایه های مختلف و گسترده مورد مطالعه قرار نگیرد بسته به مولفه ها می تواند خروجی‌های متفاوتی داشته باشد، این پروژه ها با هدف رضایتمندی شهروندان در دستور کار قرار می گیرد.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به انجام نظرسنجی‌ها برای پروژه‌های شهری اشاره کرد و افزود: ایده آل ما این است که نظرسنجی برای پروژه های اجرایی شهرداری تهران انجام شود؛ در شورای شهر اعلام کردم مردم نسبت به محیط زندگی خود حساس‌تر شده‌اند؛ لذا باید از این فرصت استفاده کرد و تالار گفتمان شهر را برای به گفتگو گذاشتن پروژه‌های بزرگ که از مقیاس محلی خارج می شوند، راه‌اندازی کنیم.

وی افزود: چند نظرسنجی صورت گرفته که آخرین آن در مورد عملکرد شهرداری تهران است که ما نمره قبولی دریافت کرده‌ایم، در حقیقت حوزه هایی همچون میادین میوه و تره بار، بهشت زهرا(س)، بوستان‌ها و فضای سبز و نظافت شهر از رضایتمندی بالای شهروندان برخوردار هستند و در برخی حوزه ها همچون شهرسازی، رضایتمندی خیلی ایده آل نیست. هرچند که نمره قبولی را می گیریم. با این نظرسنجی ها که به حوزه های تخصصی مربوطه ارجاع داده می شود، تلاش می کنیم روند خود را اصلاح کنیم.