۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

واکنش شهرداری به دستبند زدن کودکان زباله‌گرد/ چه خبر از خروجی نهادهایی که کمک هزینه مالی گرفته‌اند؟

۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۶:۵۱
کد خبر: 427294
واکنش شهرداری به دستبند زدن کودکان زباله‌گرد/ چه خبر از خروجی نهادهایی که کمک هزینه مالی گرفته‌اند؟

​رییس سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران می‌گوید در موضوع دستبند زدن به کودکان زباله‌گرد، نیروی انتظامی مسوول است.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ طبق اعلام مسوولان بهزیستی کشور این سازمان تاکنون 5 میلیارد تومان از ستاد اجرایی فرمان امام جهت ساماندهی کودکان کار و 9 میلیارد تومان نیز از دولت برای ستاد مبارزه با مواد مخدر طی اسفندماه گذشته و همزمان با شیوع کرونا دریافت کرده است. علاوه بر این طی سال گذشته 4 میلیارد تومان دیگر نیز بازهم در جهت ساماندهی کودکان کار از سوی دولت دریافت کرده که در مجموع شاهد اتفاقات مثبت در زمینه ساماندهی کودکان کارو و معتادان متجاهر باشیم. اما عملکرد ضعیف این‌روزهای سازمان بهزیستی کشور حکایت از هزینه نامعلوم کمک‌ها به این نهاد دارد. 

در این میان برخی از سازمان‌های فعال در این حوزه نیز از صفر بودن کمک‌های دولتی و غیردولتی برای ساماندهی کودکان کار و معتادان متجاهر گلایه دارند. 

مالک حسینی، رییس سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به اینکه تاکنون هیچگونه کمک دولتی و غیردولتی دریافت نکردیم، گفت: طبق روال سال‌های گذشته از اواخر اسفندماه تا اواخر فرودین‌ماه تعداد ورودی‌ها به گرمخانه‌ها و مددسراها کاهش پیدا می‌کرد و تعدادی از آن‌ها را تعطیل و مراجعان را به تعداد محدودی گرمخانه و مددسرا می‌فرستادیم اما امسال با بسته شدن مراکز نگهداری معتادان متجاهر ورودی به مراکز ما 40 درصد افزایش پیدا کرده است. 

رییس سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران تاکید کرد: درحالی که ما هیچ کمکی از هیچ نهادی نداریم، سعی کردیم در ده روز 2500 پرس غذا در گودهای زباله گردی پخش کنیم. این فعالیت ها تنها از منابع مالی خودمان است و از هیچ کمکی استفاده نکرده ایم.

مالک حسینی تاکید کرد: امیدواریم بودجه‌ای که برای کارتن خواب ها پیش بینی شده در جای واقعی خودش هزینه شود و به مردم نیز گزارش شود که منابع دولتی که به موضوع کودکان زباله گرد و کارتن خواب اختصاص یافته، چگونه هزینه شده است‌.

رییس سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه ما باز هم با دستِ خالی و هزینه های شهرداری فعالیت های‌مان را انجام می دهیم، تاکید کرد: همچنین  گزارش عملکردمان را نیز مانند همیشه اعلام خواهیم کرد که در هر کجا چقدر هزینه شده است. پیشنهاد می کنیم درباره منابع دولتی نیز چنین گزارشی برای مردم داده شود که در چه شرایطی این بودجه ها در کجا هزینه شده است.

مالک حسینی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا در برخورد انتظامی با زباله‌گردان بین کودکان و بزرگسالان تفاوتی قائل نمی‌شود و به افراد زیر 18 سال هم دستبند زده می‌شود، گفت: همانطور که می‌دانید از طرف سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران زباله‌گردی ممنوع اعلام شد و با حکم دادستانی پلیس مامور جمع‌آوری این افراد برای جلوگیری از شیوع کرونا در بین همین گروه شد.

او ادامه داد: اینکه با افراد زیر 18سال چه برخوردی شود در حیطه اختیارات پلیس و بهزیستی است و جلوگیری و یا ورود به این موضوع در ید اختیار سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران نیست.