۰ نفر

محسن هاشمی؛ حمل و نقل عمومی باید تعطیل شود

۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۴:۴۵
کد خبر: 427277
محسن هاشمی؛ حمل و نقل عمومی باید تعطیل شود

رئیس شورای شهر بر لزوم کاهش سرویس حمل ونقل عمومی در راستای کاهش شیوع کرونا در تهران تاکید کرد و گفت: اگر بخواهیم کرونادر تهران را کنترل کنیم باید حمل ونقل عمومی را تعطیل کرده و یا ظرفیت آن را کاهش دهیم و تنها به شبکه حمل ونقل اضطراری اکتفا کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محسن هاشمی  با اشاره به نامه اخیر اعضای شورای شهر به ستادملی کرونا گفت: اعضای شورای شهر تهران به صورت تله کنفرانسی در مورد نحوه فعالیت شهرداری تهران بعد از تعطیلات جلسه ای برگزار کردند چراکه اعضای شورا نسبت به افزایش سفرهای شهری و عدم مهار کرونا ویروس دغدغه‌هایی داشتند که برهمین اساس پیشنهاداتی تدوین و درقالب نامه به شهردار تهران، این پیشنهادات را به ستاد ملی کرونا تقدیم کردیم.

وی با بیان اینکه مقرر شده تا شهردار تهران ضمن مطرح کردن این پیشنهادات در هیات دولت و ستاد ملی کرونا  از آنها دفاع کند، افزود: یکی از پیشنهادات اعضای شورای شهر تمدید تعطیلی ادارات و... از ۵ تا ۱۵فروردین ماه بود که ستاد ملی کرونا بجای تعطیلی، با کاهش تعداد نیروهای ادارات تا یک سوم موافق کرد.

هاشمی با بیان اینکه مدیریت شهری تهران، پیشنهاد تعطیلی بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها را مطرح کرد که مورد پذیرش واقع شد، ادامه داد: از آنجایی که ما نگران ۱۳فروردین ماه یا همان ۱۳بدر بودیم تا مبادا با حضور مردم در طبیعت شیوع این بیماری افزایش یابد؛ به همین دلیل پیشنهاد دادیم بوستان های محصور، بسته شوند و مابقی فضاهای سبزی که باز بوده و در ندارند نیز با حضور عوامل پلیس کنترل شوند که خوشبختانه این پیشنهاد به تصویب رسید و این مهم نیز ابلاغ شد.

رئیس شورای شهر تهران  با اشاره به این مطلب که بحث  کنترل حمل ونقل عمومی در عدم شیوع بیماری بسیار مهم است، گفت: تجربه نشان داده است که کشورهای چین، کره جنوبی و... در شهرهای درگیر با کرونا سیستم حمل ونقل عمومی خود را تعطیل کرده و در برخی کشورها نیز خدمات رسانی سیستم حمل ونقل عمومی تا یک سوم کاهش دادند.

وی افزود: یک واگن مترو ظرفیت ۲۰۰ نفر ایستاده را دارد و تنها ظرفیت نشسته آن حدود ۵۰ نفر است که ببینید چه تعداد از افراد می‌توانند در کنار یکدیگر آنهم در این شرایط قرار گیرند و اگر به هر دلیلی تجمع مسافران افزایش یابد قطعا اتفاقات خوشایندی رخ نمی‌دهد و این در حالی است که  سیستم تهویه قطار مترو متمرکز است؛ یعنی هوای داخل واگن‌ها را گردش می‌دهد و اگر یک فرد بیمار یا ناقل در قطار باشد می بینید که ویروس پخش می‌شود.

هاشمی با اشاره به تعطیلی حرم‌های مطهر، مساجد، مدارس و... و. بار دیگر پیشنهاد تعطیلی حمل و نقل عمومی را مطرح کرد و گفت:  تعداد جمعیت یک واگن مترو برابر با جمعیت نمازگزاران یک مسجد است و این در حالی است که نمازگزارن تنها سه بار در روز به مسجد می روند اما یک واگن مترو در روز بیش از ۱۰۰بار مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ پس اگر لزوم تعطیلی مساجد و حرم های مطهر احساس شد، چرا این تعطیلی در مورد سیستم حمل ونقل عمومی نیست؟

 وی با بیان اینکه در پی شیوع کروناویروس تعداد مسافران مترو کاهش یافت، اما باز هم عده ای از این وسیله استفاده می کنند به گونه‌ای که در روزهای پایانی سال گذشته تعداد مسافران به ۷۰هزار سفر رسیده بود، گفت:  من مجددا تاکید می‌کنم  که اگر بخواهیم کرونا در تهران را کنترل کنیم باید حمل ونقل عمومی نیز تعطیل شود و  تنها به شبکه حمل ونقل اضطراری اکتفا کنیم یا می‌توان سرویس دهی حمل ونقل عمومی را به یک سوم کاهش داد.

هاشمی در عین حال گفت: البته تصمیم گیری در مورد هر اقدامی پیرامون مدیریت کرونا ویروس بر عهده ستادکرونا است و اعضای شورای شهر و حتی شهردار تهران نمی‌تواند در این زمینه تصمیم گیری کند، اما مجددا از مسئولان امر خواسته می‌شود در راستای کنترل شیوع کرونا، وضعیت سرویس دهی حمل ونقل عمومی را تعیین تکلیف کنند.