۰ نفر

معاون شهرداری تهران خبر داد؛

توزیع ۱۰۰۰بسته بهداشتی در گود و گاراژهای تفکیک زباله/ آموزش ۴۲۰۰نانوا برای پیشگیری از کرونا

۲۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۸:۰۰
کد خبر: 424571
توزیع ۱۰۰۰بسته بهداشتی در گود و گاراژهای تفکیک زباله/ آموزش ۴۲۰۰نانوا برای پیشگیری از کرونا

شهرداری تهران در راستای پیشگیری از کرونا فرهنگ سازی و آموزش به مردم همراه با فراهم کردن فرصت مشارکت در محلات را در دستور کار قرار داد که تدوین شیوه نامه و محتوای تخصصی ویژه سازمان ها و شرکت های شهرداری،ا نجام تست غربالگری کرونا در گرمخانه های پایتخت و آمورش ۴۲۰۰ نانوا برخی از مهمترین اقدامات است.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمدرضا جوادی یگانه در تشریح اهم اقدامات اجتماعی و فرهنگی شهرداری در خصوص پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا گفت: از روزهای ابتدایی شیوع این ویروس، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران وارد عمل شد و در حوزه های سلامت، خدمات اجتماعی، امور داوطلبانه و آموزش های شهروندی فعالیت های خود را آغاز کرد و اکنون نیز اداره کارگروه «آموزش، فرهنگسازی و مشارکت مردمی » ستاد بحران و مقابله با ویروس کرونا در شهرداری تهران بر عهده این معاونت است.

وی افزود: در گام اول تمامی برنامه های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، همایش ها و نشست های عمومی معاونت تا اطلاع ثانوی لغو شد و در گام های بعدی تمامی مجموعه های ورزشی، خانه های کودک، فعالیت های عمومی سرای محله ها ، مجموعه های شهربانو، برج میلاد، نمایشگاه زنان و تولید ملی تعطیل شدند. البته در سراهای محله، خانه های سلامت به منظور ارائه خدمات مورد نیاز به شهروندان در حوزه مراقبت و پیشگیری از ویروس کرونا فعال هستند. همچنین برنامه های نوروزی شهرداری با عنوان نوروزگاه تعطیل شد و به جای آن برنامه های دیگری با محوریت شهروندان در خانه با نام نوروزخانه تدارک دیده شد.  

تدوین شیوه نامه و محتوای تخصصی ویژه سازمان ها و شرکت های شهرداری تهران

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: خود مراقبتی بهترین راه پیشگیری از ویروس کرونا است. به همین منظور برای افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس هستند از قبیل؛ استفاده کنندگان و  راننده های اتوبوس، تاکسی و مترو ، مددجویان ، مددکاران اجتماعی و کارکنان گرمخانه ها و سامانسراها، کارگران فضای سبز و خدمات شهری، کارکنان بهشت زهرا(س) ،سازمان ورزش و میادین میوه و تره بار و همه شهروندانی که از مجموعه های مذکور استفاده می کنند محتوای آموزشی مرتبط با نیازهای هر واحد تولید و منتشر گردید. همچنین با پیگیری و تشکیل جلسات کارشناسی مستمر اداره کل سلامت این معاونت با مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیش از ۲۰ عنوان شیوه نامه تخصصی نحوه ضدعفونی و مقابله با ویروس کرونا مرتبط با نیازهای مدیریت شهری تدوین و ابلاغ گردید. راهنمای کنترل محیطی اتوبوس های درون و برون شهری،خودروهای درون و برون شهری،پارک ها، فضای سبز و مبلمان شهری، مراکز ورزشی و استخرهای شنا، مترو و قطارهای شهری و برون شهری،گرمخانه ها،میادین میوه و تره بار،کیوسک های مطبوعاتی،جایگاههای سوخت و بانک ها بخش مهمی از شیوه نامه های تولید شده است که مبنای عمل تمامی واحدهای تابعه شهرداری تهران قرار گرفت.

آموزش ۴۰ هزار نفر از شهروندان و کارکنان شهرداری تهران

جوادی یگانه با اشاره به ظرفیت گسترده ۳۵۲ خانه سلامت شهر تهران برای آموزش شهروندان گفت: از زمان اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور چین آمادگی لازم در بدنه سلامت شهرداری تهران وجود داشت و پیش از شیوع این ویروس در تهران ما موفق شدیم  ۲۰هزار و ۱۹۵ نفر از شهروندان را در سطح مدارس، مساجد و خانه های سلامت در ارتباط با روش های پیشگیری از ویروس کرونا آموزش دهیم. پس از شیوع ویروس آموزش های حضوری ما در سطح شهر تهران متوقف و در قالب تولید محتوای آموزشی و توزیع در قالب پوستر، فضای مجازی و نمایشگرهای شهری ادامه پیدا کرد. همچنین ۶۰۰۰ نفر از نیروهای خدماتی و کارگران خدمات شهری شهرداری تهران بصورت حضوری توسط مربیان آموزشی خانه های سلامت  و ۱۴ هزار نفر از پرسنل شهرداری تهران بصورت غیر حضوری آموزش دیدند.  

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ادامه افزود: به طور مستمر محتواهای لازم برای آموزش شهروندان از طریق اکران عمومی در بیلوردهای شهری، وسایل حمل و نقل عمومی و تمامی مراکز زیر مجموعه شهرداری تهران توسط این معاونت آماده و در اختیار سازمان های مرتبط قرار می گیرد. در همین راستا تاکنون در قالب سه موج ، اطلاع رسانی در سطح شهر تهران صورت گرفته است که در فاز اول و دوم  نسبت به آموزش روش های پیشگیری از ویروس کرونا پیام های شهری اکران گردید و در فاز سوم در چارچوب دعوت مردم به ماندن در خانه خودشان ، پیام ها طراحی و اکران شده است.

آموزش تلفنی ، دلجویی و احصاء نیازهای اساسی افراد در معرض خطر

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر ضرورت توجه به سالمندان ، افراد دارای معلولیت و بیماری های زمینه ای به منظور ماندن در خانه و عدم حضور در سطح جامعه گفت: در شرایط حاضر سالمندان، افراد دیابتی و افراد دارای معلولیت جزء گروههای در معرض خطر تلقی می گردند و در همین راستا از هفته گذشته از طریق ۳۵۲ خانه سلامت شهر تهران تماس با افراد مذکور آغاز شده است.

جوادی یگانه با اشاره بر این نکته که تاکنون با بیش از ۴۰۰۰ نفر از این افراد تماس تلفنی بر قرار شده است، افزود: در تلاش هستیم ضمن تداوم این ارتباط ، تاکید بر ماندن در خانه و آموزش های تلفنی به افراد مذکور، مشکلات و نیازهای اساسی ایشان را احصا و از طریق ظرفیت های موجود در شهرداری و بهره گیری از داوطلبان شهر تهران نسبت به رفع نیازهای ایشان اقدام نماییم.

انجام تست غربالگری کرونا در گرمخانه های شهرداری تهران

جوادی یگانه با اشاره به اینکه یکی از وظایف مهم این معاونت، رسیدگی به افراد آسیب دیده و کاهش آسیب های اجتماعی مشهود در شهر تهران است، تصریح کرد: با اعلام خبر جهانی شیوع بیماری کرونا، کمیته مدیریت و کنترل بیماری کرونا در سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران تشکیل شد و به دنبال آن ضمن آموزش تمامی نیروهای ستادی و ضدعفونی مستمر تمامی سطوح، در این مراکز به طور روزانه مواد ضدعفونی کننده دست ، دستکش و ماسک توزیع می شود. همچنین تمامی مراکز به تب سنج لیزری مجهز شده و تب مددجویان پیش از ورود به گرمخانه چک می شود.

وی با اشاره به اینکه در تهران ۲۴ گرمخانه و سامانسرا در حال حاضر فعال بوده و تمامی گرمخانه ها روزانه سه بار ضدعفونی می شوند، گفت: به دلیل افزایش حجم کار کارکنان گرمخانه ها، فراخوان جذب نیروی داوطلب مددکار اجتماعی، مددیار، پرستار و پزشک در فضای مجازی منتشر شد که تاکنون ۴۰ نفر در این فراخوان اعلام آمادگی کرده اند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از انجام تست غربالگری اولیه تشخیص کرونا در مراکز خاورشهر  و لویزان و برای پرسنل فوریت های خدمات اجتماعی و کارکنان سازمان خدمات اجتماعی خبر داد و گفت: با توجه به شرایط کنونی جامعه ایمن سازی گرمخانه های شهر تهران از حیث سلامت مددجویان و کارکنان گرمخانه ها اهمیت بسیاری دارد. به همین منظور از ۴۰۰ نفر تست اولیه گرفته شد و تاکنون ۶۰ عدد لباس ایزوله، حدود ۵۰۰۰ ماسک، بیش از ۱۰ هزار دستکش، ۱۰۰۰ لیتر مایع دستشویی، ۲۵۲ گالن چهار لیتری محلول ضدعفونی کننده، حدود ۹۰۰۰ پد الکلی و ... در گرمخانه ها توزیع شده است.  تمامی گشت های فوریت های اجتماعی به لوازم بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده و سه گشت برای بررسی حال افراد مشکوک به ویروس کرونا به لباس های گان مجهز شده اند.

جوادی یگانه با اشاره به اینکه در تمامی گرمخانه ها یک اتاق ایزوله برای افراد مشکوک به ویروس کرونا اختصاص داده شده است، ادامه داد: طی هفته گذشته با بهره گیری از ظرفیت افراد داوطلب، سازمان های مردم نهاد و جمعیت هلال احمر ضمن اهدای بسته های بهداشتی خیرین به بیش از ۴۰۰۰ نفر از مددجویان تمامی مراکز نگهداری شهرداری تهران، نسبت به آموزش بهداشت فردی به این افراد اقدام شده است.

توزیع ۱۰۰۰ بسته لوازم بهداشتی در گود و گاراژهای تفکیک زباله

وی با تاکید بر اینکه مباحث مربوط به کودکان کار و خیابان به خصوص کودکان زباله گرد را به طور ویژه دنبال می کنیم، گفت: کمک‌های حمایتی از این کودکان را در دستور کار قرار دادیم. بخشی از این کمک‌ها ارائه خدمات درمانی و توزیع بسته های بهداشتی شامل دستکش، ماسک ،صابون و اسپری ضدعفونی کننده دست است که تلاش کرده ایم ضمن اهدای این اقلام نسبت به آموزش این افراد اقدام نماییم. اولین اقدام در این خصوص حضور تیم پزشکی در گودها و گاراژهای تفکیک زباله بود که در روزهای گذشته شروع گردید و با توجه به اهدای اقلام و اعلام آمادگی خیرین و افراد داوطلب در روزهای آینده نیز ادامه می یابد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران عنوان کرد: همچنین به منظور غنا بخشیدن به تغذیه افراد حاضر در گودهای زباله گردی از روز گذشته ۲۰۰ پرس غذای گرم در این اماکن توزیع شد و طبق پیش‌بینی در هفته پیش‌رو به توزیع ۱۰۰۰ پرس غذا می‌رسیم. تامین و طبخ غذا به‌عهده سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی است، اما توزیع را به عهده سازمان‌های مردم نهاد گذاشتیم؛ چرا که آن‌ها شناخت بهتری نسبت به جامعه محلی داشته، پذیرش بهتر و امکان توزیع عادلانه‌تر دارند.

جوادی یگانه ادامه داد: متناسب با ارزیابی نیاز افراد زباله گرد در روز های آینده، ظرفیت داریم میزان توزیع اقلام بهداشتی و تغذیه ای را افزایش دهیم.

بیش از ۱۰۰  مشاور و روانشناس داوطلب آماده ارائه خدمت

وی با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا موجی از استرس، ناامنی، اضطراب و ترس را در جامعه، خانواده‌ها و کودکان ایجاد کرده است، تصریح کرد: تسهیل گری برای ارائه خدمات تخصصی سلامت روان از وظایف اصلی اداره کل سلامت است. در این راستا، بهره‌مندی از ظرفیت مشاوران و روانشناسان دارای صلاحیت در سرای محله‌ها در دستور کار قرار گرفت و همچنین این ظرفیت با توجه به اعلام آمادگی سازمان نظام روانشناسی کشور تقویت شد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰۰  نفر از مشاوران و روانشناسان داوطلب و دارای پروانه فعالیت از سازمان نظام روانشناسی آماده ارائه خدمت برای کاهش استرس و اضطراب شهروندان به ویژه سالمندان، افراد دارای معلولیت و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند که خدمات روانشناختی را به صورت تلفنی به شهروندان ارائه می‌دهد.

جوادی یگانه ادامه داد: اسامی و شماره تماس مشاوران و روانشناسان داوطلب در اختیار تمامی خانه‌های سلامت ۳۵۲ محله پایتخت قرار گرفته است و شهروندان می‌توانند ضمن ارتباط تلفنی با سرای محله‌ها با این افراد مرتبط شوند. همچنین اطلاعات تمامی خانه‌های سلامت شهر تهران و محتواهای آموزشی در خصوص نحوه مقابله و پیشگیری از بیماری کرونا بر روی سایت اداره کل سلامت شهرداری تهران به نشانی http://salamat.tehran.ir قابل دسترس است.

آموزش ۴۲۰۰ نانوا برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

وی از آموزش نانواهای تهران در خصوص رعایت نکات بهداشتی و نحوه مقابله با ویروس کرونا خبر داد و گفت: با همکاری اتحادیه نانواهای سنتی تهران، توسط ٣٥٢ خانه سلامت شهرداری تهران نسبت به آموزش۴۲۰۰ نانوایی شهر تهران و نصب پوسترهای آموزشی اقدام گردیده است. عدم پرداخت پول نقد، استفاده از کارت‌خوان، استفاده از انبر برای تحویل نان و رعایت نکات بهداشتی توسط نانواها موجب کاهش همه‌گیری کرونا می‌شود.

ارائه کتاب های الکترونیکی رایگان

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه آموزش های شهروندی عنوان کرد: یکی از مواردی که از روز اول تعطیلی مدارس مطرح شد، بحث سلامت روان و پر کردن اوقات فراغت خانواده ها به ویژه کودکان و نوجوانان بود. با توجه به اینکه اداره کل آموزشی های شهروندی، دبیرخانه شهر دوستدار کودک است، در این مورد پیش قدم شد و رایگان شدن سایت های تماشای فیلم و سریال به عنوان اولین پیشنهاد مطرح شد که با حمایت های وزارت ارتباطات این اتفاق محقق شد.

وی دومین اقدام را کتابخوانی عنوان کرد و افزود: برنامه ریزی شد در هر هفته با توافق یکی از استارت آپ های حوزه کتاب، کتاب های الکترونیکی کودک و نوجوان در یک بازه زمانی رایگان شود تا شهروندان بتوانند از این کتاب ها استفاده کنند. بخشی از این هزینه را معاونت اجتماعی شهرداری تهران پرداخت می کند و بخش دیگر شامل تخفیف خود استارت آپ می شود.

تولید بیش از ۱۹۰ عنوان آموزش های بهداشتی فردی و عمومی

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: این کار در هفته اول با اپلیکیشن «طاقچه» آغاز و بیش از ۴۰۰۰ کتاب دانلود شد. در هفته دوم این طرح با اپلیکیشن «واو خوان» ادامه پیدا کرد و آغازگر یک جریان شد. بخش های دیگر هم به این کار ورود کردند و کار با قوت بیشتری ادامه پیدا کرد.

جوادی یگانه با اشاره به اینکه برای سرگرم شدن بچه ها بازی هایی که می توانند در خانه انجام دهند را معرفی کردیم، گفت: از تعدادی نویسنده درخواست کردیم برای بچه ها کتاب بخوانند که آقایان فرهاد حسن زاده و مصطفی رحمان دوست این کار را انجام دادند. تعداد تولیدات آموزش های حوزه فردی و عمومی بیش از ۱۹۰ عنوان است. در کنار این تولیدات تلاش کردیم در حوزه سلامت روان هم نکاتی برای بچه ها مطرح کنیم.

آغاز به کار سامانه «کار داوطلبی» در هفته آینده

وی در خصوص اقدامات مرتبط با جذب افراد داوطلب و مسئولیت پذیری اجتماعی تصریح کرد: مهم ترین اقدام در این زمینه نحوه جذب نیروهای داوطلب و نوع به کارگیری آنها بود که از طریق ظرفیت های موجود در مدیریت شهری، خیرین و سازمان های مردم نهاد و استفاده از سامانه ۱۳۷ انجام شد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از آغاز به کار سامانه «کار داوطلبی» در هفته آینده خبر داد و افزود: داوطلبان و سازمان های مردم نهاد می توانند با ثبت نام در این سامانه نوع فعالیت و تخصص خود را تعریف کنند تا در مواقع نیاز بتوان از ظرفیت آن ها استفاده کرد.

جوادی یگانه با اشاره به اینکه تلاش می کنیم شبکه توزیع را در سطح محلات تهران راه اندازی کنیم، عنوان کرد: این شبکه می تواند در صورت محدودیت های ترددی، اقلام مورد نیاز شهروندان را به آن ها برساند. نقش شهرداری در این خصوص تسهیل‌گرانه است. در واقع شهرداری رابط سازمان ها، شرکت های عمومی و خصوصی و شهروندان می شود.

وی عنوان کرد: حدود ۶۰ محله کم برخوردار شهر را شناسایی کردیم. در مرحله اول در حال رایزنی برای آموزش و توزیع اقلام بهداشتی در ۱۰ محله که شرایط سخت تری دارند، هستیم.

بنا براعلام روابط عمومی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، جوادی یگانه در انتها تاکید کرد که مدیران و کارمندان شهرداری تهران در قالب یک تیم همراه، تلاش دارند تا با کمک سایر نهادها از میزان ابتلا به کرونا بکاهند و اقدامات معاونت امور اجتماعی و فرهنگی به عنوان کارگروه «آموزش، فرهنگسازی و مشارکت مردمی » ستاد بحران و مقابله با ویروس کرونا در شهرداری تهران فعالیت می کنند و سایر بخش های شهرداری نیز در کارگروه های دیگر این ستاد فعالیت های فراوانی داشته اند