۰ نفر

شورای شهر می‌توانست نرخ کرایه تاکسی را زیاد نکند

۲۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۳:۴۵
کد خبر: 423528
شورای شهر می‌توانست نرخ کرایه تاکسی را زیاد نکند

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی به دلیل افزایش نرخ سوخت بر عهده استانداری‌ها گذاشته شد و پارلمان‌های شهری باید در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر؛ مرتضی ضامنی در پاسخ به پرسشی در خصوص پیشنهاد دولت برای افزایش کرایه‌های تاکسی در سال ۹۸ به میزان ۱۴ درصد در شهرستان‌ها و ۱۱ درصد در تهران اظهار داشت: ما در موضوع افزایش کرایه‌ها دو هدف را دنبال می‌کردیم؛ اول آنکه افزایش ناشی از قیمت سوخت که از پایه ۱,۰۰۰ تومان به پایه ۱,۵۰۰ تومان افزایش داشت که قاعدتاً در هزینه رانندگان تأثیر خواهد گذاشت. دوم آنکه افزایش سنواتی کرایه‌ها متناسب با تورم سالیانه که این اختیار از سوی وزارت کشور به استانداری‌ها داده شد تا در تهران ۱۱ درصد و در شهرستان‌ها تا ۱۴ درصد متناسب با موقعیت شهر و محلشان، نرخ‌ها را افزایش دهند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا افزایش نامتعارف کرایه‌های تاکسی سبب نمی‌شود مسافران تاکسی کاهش پیدا کند و بهتر نبود برای جبران افزایش هزینه‌ها، بسته‌های حمایتی برای رانندگان در نظر گرفته می‌شد؟ گفت: قطعاً افزایش نامتعارف کرایه‌ها باعث ریزش مسافران خواهد شد؛ برای همین این اختیار به پارلمان‌های محلی داده شد که متناسب با مصالح شهر و تا سقف درصد مجاز، کرایه‌ها را افزایش دهند. در برخی از شهرها بسیار کمتر از میزان پیشنهادی، کرایه‌ها افزایش پیدا کرد. در شهرهای دیگر، راننده‌ها پیشقدم شدند و اعلام کردند نیازی به افزایش قیمت‌ها ندارند اما در مجموع اختیارات به مدیریت شهری هر شهر داده شد تا بر اساس مصالح آن شهر تصمیم‌گیری شود.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور تأکید کرد: تهران نیز از این قاعده مستثنی نبود و پارلمان شهری آن این اختیار را داشت که متناسب با شرایط شهر و تورم سالیانه، به یک عدد معقول برسد که نه به رانندگان تاکسی فشار بیاید و نه به کسب و کارشان لطمه وارد کند.

وی گفت: افزایش نامتعارف کرایه‌های تاکسی، سهم تاکسی‌ها را از جابجایی‌ها کاهش خواهد داد و باید در تعیین نرخ‌ها حتماً به این موضوع توجه شود.