۰ نفر

عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

ارسال درخواست افزایش نرخ تاکسی‌های اینترنتی به وزارت صمت/ رد ادعای شهروندان مبنی بر افزایش قیمت کرایه‌ها

۱۸ اسفند ۱۳۹۸، ۱۳:۳۹
کد خبر: 422997
ارسال درخواست افزایش نرخ تاکسی‌های اینترنتی به وزارت صمت/ رد ادعای شهروندان مبنی بر افزایش قیمت کرایه‌ها

عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی از ارسال درخواست افزایش قیمت نرخ تاکسی‌های اینترنتی مطابق با خواست آن‌ها به وزارت صمت خبر داد.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ تا یکی دوسال پیش به این اندازه نرخ تاکسی‌های اینترنتی بالا نبود، با صرف هزینه‌ای کم‌تر از آژانس‌ها می‌توانستید در شهر تردد کنید، یک سود دو طرفه بود؛ هم مسافر از هزینه‌ای که میداد رضایت داشت و هم راننده از حجم زیاد مسافران. 

به مرور اما شرایط تغییر پیدا کرد، نه تاکسی‌های اینترنتی و نه رانندگان دیگر حاضر نشدند با مبالغ اولیه مسافر جابه جا کنند. انتقاد به کرایه پایین به گفت و گوهای دو طرفه مسافر و راننده هم کشیده و گاه منجر به درگیری می‌شد. 

درنهایت تاکسی‌های اینترنتی همزمان با وقوع هر رخداد اقتصادی میزان کرایه را افزایش دادند، از خروج آمریکا از برجام گرفته تا افزایش نرخ دلار، وضع طرح کنترل آلودگی هوا و دست آخر هم گران شدن نرخ بنزین. 

هرچند هیچ‌گاه مدیران تاکسی‌های اینترنتی زیر بار افزایش قیمت نرفتند و آن را به ترافیک و زمان مسیر ربط دادند اما برخی مسیرها نسبت به زمان مشابه خود در ماه‌های گذشته به اندازه‌ای افزایش نرخ پیدا کرد که دیگر با مسافت مقصد و ترافیک مسیر همخوانی نداشت و از نظر مسافران هم ناعادلانه و غیر منطقی بود. شهروندان تهرانی با درمیان گذاشتن گلایه خو با اقتصاد آنلاین خواستار نظارت بر چگونگی افزایش قیمت این تاکسی‌ها شدند. 

علیرضا قنادان، رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران در واکنش به انتقاد برخی مخاطبان اقتصاد آنلاین مبنی بر گران شدن بیش از اندازه نرخ تاکسی های اینترنتی به خبرنگار اقتصاد آنلاین می‌گوید: ما در ارتباط با افزایش نرخ تاکسی‌های اینترنتی وظیفه ای نداریم. تنها وظیفه‌ای که برای ما در آیین نامه ابلاغی از سوی وزارت کشور در نظر گرفته شده نظارت بر اتومبیل‌ها و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی است. 

او در پاسخ به این پرسش که تعداد زیادی از خودروها و رانندگان این تاکسی‌ها شرایط مناسبی ندارند و به مرور رفتارهای توهین آمیزی را با شهروندان کرده‌اند، می‌گوید: ما در صورتی می‌توانیم به اطلاعات رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و ماشین‌هایشان دست پیدا کنیم که سامانه سماس راه‌اندازی شود و ما از این طریق بتوانیم نظارت خود را اعمال کنیم.

 قنادان اضافه می‌کند: اما این سامانه طبق اعلام وزارت بهداشت تا اردیبهشت ماه سال 1399 تحویل ما داده خواهد شد و تا آن زمان اطلاعاتی که بر مبنای آن بتوانیم نظارت کنیم نداریم. 

 اما عضو هیئت مدیره کسب و کارهای مجازی آب پاکی رو بر روی دست خبرنگار اقتصاد آنلاین ریخت و گفت که افزایش قیمتی که شهروندان ادعایش را دارند از سوی تاکسی‌های اینترنتی رد شده و ما از وزارت‌خانه «صمت» درخواست کردیم که مجوز افزایش نرخ کرایه‌ها را طبق خواسته این تاکسی‌ها صادر کند! 

 الفت نصب، سخنگوی پیشین اتحادیه کسب و کارهای مجازی و عضو فعلی هیئت مدیره این اتحادیه در واکنش به پیام‌های مخاطبان اقتصاد آنلاین مبنی بر شکایت از رفتار رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و همچنین گرانی بیش از اندازه کرایه‌ها به خبرنگار اقتصاد آنلاین می‌گوید: شهروندان می‌توانند در سامانه این اتحادیه به آدرس     ecunion.ir   شکایت خودشان را اعلام کند. غالبا این شکایت‌ها بررسی می‌شود و اگر هم بررسی نشده شاید بگ نرم افزار بوده است. 

او با اشاره به افزایش قیمت‌ تاکسی های اینترنتی می‌گوید: یکسری اسناد و مدارک و گزارش‌هایی مبنی بر افزایش قیمت این تاکسی‌ها به دست ما رسیده و ما از این مجموعه‌ها پاسخ خواستیم اما آن‌ها این ادعا را رد کردند و گفتند افزایش قیمت بر مبنای برخی آیتم‌های مسیر و زمان بوده است.  

الفت نصب با بیان اینکه بنا است برخی ابزار نظارتی بر روی کارکرد این تاکسی‌ها سوار شود تا بتوانیم به طور مستقیم اعمال نظارت کنیم، ادامه می‌دهد: هیچ پلتفرمی اگر گران فروشی کند نمی‌تواند در چنین فضای رقابتی بماند. هرچند نمی‌شود شرایط حاضر یعنی افزایش نرخ بنزین را نادیده گرفت و  اگر افزایش قیمت متناسب با هزینه راننده نباشد، درخواست‌ها قبول نمی‌کند. 

عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی همچنین از ارسال درخواستی به وزارت صمت مبنی بر افزایش نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی، خبر می‌دهد و می‌گوید: ما پیشنهاد افزایش قیمت تاکسی‌های اینترنتی را مطابق با خواست آنها به وزارت خانه داده ایم اگر وزارت خانه موافقت کند کرایه ها افزایش می یابد. 

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ با این اوصاف نرخ کرایه‌ها از میزان فعلی نیز افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد، هرچند نه تاکسی‌های اینترنتی اعتراف به افزایش قیمت می‌کنند و نه اتحادیه توانسته این موضوع را اثبات یا رد کند.