۰ نفر

حاشیه‌های نامگذاری‌های جدید در پایتخت/ از درگیری لفظی اعضای شورا تا تهدید به استعفا

۲۰ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۳۲
کد خبر: 415895
حاشیه‌های نامگذاری‌های جدید در پایتخت/ از درگیری لفظی اعضای شورا تا تهدید به استعفا

نامگذاری 6 کوچه و خیابان در جلسه امروز شورای شهر با حواشی مختلفی همراه شد و سرانجام پس از درگیری لفظی اعضا همه پیشنهادات به تصویب رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین، جزئیات سی و ششمین جلسه رسمی کمیسیون نامگذاری معابر و اماکن عمومی شهر تهران در صحن شورای شهر تهران مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت و اعضای شورای شهر نظر خود را در مورد نامگذاری 6 کوچه، خیابان، استخر و مجموعه ورزشی مطرح کردند.

بهاره آروین درباره این موضوع بیان داشت: مبنای کمیسیون نامگذاری چه بوده و چرا نام یک نفر از قهرمانان فوتسال آسیا برای سالن چندمنظوره انتخاب شده این موضوع می‌تواند اعتراض سایر افراد را به همراه داشته باشد. 

محمدجواد حق‌شناس در ادامه بیان داشت: نام‌هایی که امروز مطرح شده به صورتی بوده که نظرجمعی در این راستا اخذ شده و باید توجه داشته باشیم که مقاومت به تغییر نام در شورا وجود دارد، تهران سابقه 40 ساله دارد و هر روز شاهد احداث خیابان و بزرگراه نیستیم ولی تعدد نام‌های تکراری در شهر سبب شده که به سمت نامگذاری‌های جدید رویم.

وی افزود: در همه کشورهای پیشرفته دنیا به ویژه در پایتخت‌ها به دلیل اینکه مراجعه‌کنندگان بین‌المللی دارند نباید یک نام برای چندین گذر یا خیابان باشد.

این عضو شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر به طور مثال اسامی مانند لاله، لادن، مریم و نیلوفر حدود 100 تا 200 بار بر نام کوچه‌ها و خیابان‌ها تکرار شده و باید اصلاح لازم در این زمینه انجام گیرد.

وی گفت: از طرفی تلاش کرده‌ایم که خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف خانه هنرمندان را به نام شخصیت‌های شناخته شده نامگذاری کنیم و ساخت مجسمه و سردیس هم در این زمینه می‌تواند پیوند جدی فرهنگی ایجاد کند.

* فلسفه نامگذاری‌های قدیم و جدید باید اعلام شود

ابراهیم امینی عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران در ادامه با تأکید بر اینکه در صورت‌جلسات در صحن شورا باید فلسفه نام‌گذاری‌های سابق و جدید بیان شود، گفت: این موضوع شبهات را برطرف کرده و سبب می‌شود که تصمیم‌گیری‌های دقیقی گرفته شود.

* ما از خودمان نام خلق نمی‌کنیم

حسن خلیل‌آبادی عضو کمیته نام‌گذاری معابر و خیابان‌های تهران در ادامه بیان داشت: صوبت‌جلسه‌ای که امروز مطرح شده 8 مرداد سال جاری تهیه شده بود که در نوبت ارائه در صحن معطل مانده است و  امروز فرصت ارائه داده شد، ما از خودمان اسم خلق نمی‌کنیم، گاهی اسم‌ها و نام‌ها تکراری است که باید اصلاح شود.

وی بیان داشت: هیچ تعارضی با مردم و اهالی محلات در مورد نامگذاری‌های جدید مطرح نبوده است.

* قهر بهاره آروین و تهدید دوباره به استعفا 

ابراهیم امینی و بهاره آروین در ادامه بیان داشتند که مشابه پرونده باغات باید نامگذاری معابر و خیابان‌ها به صورت تک تک برگزار شود چرا که در حال حاضر نامگذاری‌ها با حساسیت همراه شده است.

در ادامه نظری گفت: باید رویه‌ها واحد باشد و چرا برخوردهای نامناسب دارید.

آروین از تذکر حجت نظری ناراحت شد و میز هیأت رئیسه را ترک و اعلام کرد: در صحن شورا به من توهین شده است. برخوردها ناشایست است. من استعفا می‌دهم، هر کسی آستانه تحملش بالاست در جایگاه هیأت رئیسه بنشیند. 

به دلیل اینکه در صورت خروج بهاره آروین از صحن شورا، جلسه از رسمیت خارج می‌شد، صدراعظم نوری و ناهید خداکرمی و همچنین زهرا نژادبهرام از خروج او امتناع کردند و پس از درخواست‌های فراوان آروین نه در صندلی هیأت رئیسه بلکه در ردیف اول شورای شهر بازگشت.

سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان و اختلاف بین اعضای شورا خیابان اردلان در محدوده خیابان شهید مفتح به خیابان استاد مرتضی ممیز، کوچه رفعت در محدوده خیابان سعدی به کوچه شهید اسماعیل حیدری و کوچه هفتم در شهرک استقلال به کوچه شهید محمدعلی میرزایی تغییر نام داد. 

همچنین استخر ویژه بانوان در میدان بهمن به نام نیروبانان اسدبیگی قهرمان رشته قایقرانی آسیا و سالن چندمنظوره فوتسال به نام فرشته کریمی قهرمان فوتسال آسیا و سالن چندمنظوره یادآوران به نام حشمت‌الله کهندل سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی تغییر نام داد.