۰ نفر

در گفت‌و‌گو با اقتصاد آنلاین مطرح شد:

دوراهی شهرداری درباره شهر آفتاب/ ابلاغیه دولت برای برگزاری نمایشگاه‌ها در شهر آفتاب

۱۹ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۰۵
کد خبر: 415546
دوراهی شهرداری درباره شهر آفتاب/ ابلاغیه دولت برای برگزاری نمایشگاه‌ها در شهر آفتاب

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت که شهرداری باید هرچه زودتر درباره فروش یا عدم فروش شهر آفتاب تصمیم‌گیری کند.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ محمد سالاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: در هفته گذشته بازدیدی از شهرآفتاب و مجتمع تجارت جهانی با حضور شهردار منطقه 19، مدیران مجموعه شهر آفتاب و مدیران کل حریم و تدوین ضوابط حوزه شهرسازی و معماری شهر تهران داشتیم.

او ادامه داد:در این دیدار، گزارش مدیرعامل شهر آفتاب ارائه شد و حاکی از آن بود که پیگیری‌های موثر منجر به طرح مساله شهر آفتاب در هیئت دولت شده و دولت به موجب آن تصمیمی ابلاغ کرده که از این به بعد باید مجموعه نمایشگاه‌های تهران با مجموعه نمایشگاه‌های شهر آفتاب همکاری داشته باشد و نمایشگاه‌هایی را که امکان برگزاری آنها در شهر آفتاب فراهم است الزاما در شهر آفتاب برگزار شود. برای نحوه تصمیم‌گیری درباره جزئیات و تدوین سازوکار نیز موضوع به کمیسیون زیربنایی دولت ارجاع شد و این کمیسیون تصمیمات خوبی را در این باره اتخاذ کرده است.

سالاری با بیان اینکه مجموعه شهر آفتاب از این تصمیم دولت بسیار خوشحال است، تاکید کرد: اما در شهر آفتاب مسئله‌ای مطرح است و آن این است که مجموعه‌هایی که الان ساخته شده فقط بخشی از فازبندی‌هایی است که قرار بوده در آنجا اجرا شود. مدیرعامل شهر آفتاب معتقد است برای اینکه بتوانیم از فرصتی که توسط دولت ایجاد شده بهره بگیریم به ناچار باید یکسری از فازهای دیگر را نیز اجرایی کنیم.

او ادامه داد: مدیرعامل شهر آفتاب معتقد است حتی اگر با سازه‌های مرسومی که در برپایی نمایشگاه‌های مختلف استفاده می‌شود و قیمت ارزان و مناسبی دارد نیز بشود بخشی از قسمت‌ها را ایجاد کرد، باید مابقی فازها ساخته شود.

 سالاری با اشاره به تعیین تکلیف اراضی اطراف شهرآفتاب نیز توضیح داد: درباره تعیین تکلیف اراضی که قرار است دوباره تملک شود نیز در این بازدید صحبت‌هایی شد که مساحت قابل توجهی است. از طرفی با مشکل جدی تامین منابع اعتباری مواجه هستیم که معتقدم مجموعه مدیریت شهری باید برای شهر آفتاب در سطح استراتژیک و کلان تصمیم قطعی بگیرد.

وی ادامه داد: مدیریت شهری باید مشخص کند که آیا می‌خواهد شهر آفتاب را حفظ کند یا نه. اگر قصد حفظ این مجموعه را دارد اقدامات در این مجموعه منابع قابل توجهی را می‌طلبد و قاعدتا باید مبتنی بر مدل‌های BOT و BLT و انواع سازوکارهای بخش خصوصی باشد چرا که شهرداری منابع اعتباری لازم برای هزینه کرد در شهر آفتاب را ندارد و در نهایت از محل درآمدهای حاصل از فازهای بعدی نمایشگاه، سرمایه و سود سرمایه‌گذار را بپردازد.

رئیس کمیسوین معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اضافه کرد: اما اگر شهرداری تصمیمی برای توسعه این فازها ندارد می‌تواند درباره فروش آن فکر کند اگرچه که به شخصه با فروش نمایشگاه و اساسا املاک ارزشمند شهرداری تهران مخالف هستم اما اگر قرار است مجموعه‌ای به این وسعت همین‌گونه بدون استفاده باقی بماند و تبدیل به یک فضای متروکه شود شهرداری برای  دارایی شهروندان و شهرداری تصمیم‌گیری کند و مشخص شود که هدف در اینجا چیست؟ اگر قرار بر حفظ است درباره مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی تلاش کند و اگر نه تصمیم به فروش بگیرند.