۰ نفر

سرپرست معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛

تهرانی‌ها قبل از ورود به محدوده‌های ترافیکی ملزم به شارژ حساب شهروندی هستند/ دلایل فرار متخلفان از پرداخت عوارض؟

۱۴ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۴۲
کد خبر: 414468
تهرانی‌ها قبل از ورود به محدوده‌های ترافیکی ملزم به شارژ حساب شهروندی هستند/ دلایل فرار متخلفان از پرداخت عوارض؟

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: پس از این افرادی که عوارض ورود به محدوده‌های ترافیکی را پرداخت نمی‌کنند به پلیس معرفی خواهند شد.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ یوسف حجت در پاسخ به این پرسش که آیا به اعتقاد شما افزایش عوارض ورود به محدوده کنترل آلودگی هوا باعث کاهش ترافیک می‌شود یا خیر به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: قطعا معتقدیم که باعث کاهش ترافیک می شود. قبول دارم که وضعیت حمل و نقل عمومی خیلی مطلوب نیست اما حمل و نقل عمومی ما صفر هم نیست. 

او ادامه داد: همه جای دنیا در ساعات پیک مشکل وجود دارد. حمل و نقل عمومی ما فاجعه بار نیست و جوابگو است ولی در ساعات پیک مشکل دارد. امسال 94درصد از مردم بیست روزشان را استفاده نکرده‌اند این یعنی با این که می‌توانستند استفاده کنند ولی ترجیح دادند نیایند.

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: تعداد کسانی که وارد محدوده دوم می‌شوند در بیشترین حالت نزدیک به 420هزار خودرو است که از این تعداد حدود 350هزار خودرو آنهایی هستند که با سهمیه بیست روز می‌آیند و حدود 80هزار خودرو آنهایی هستند که با خرید روزانه وارد می‌شوند. این موارد نشان دهنده آن است که در محدوده دوم جمعا 420هزار خودرو داریم در حالی که در زمان زوج و فرد این تصور بود که پنجاه درصد خودروها می‌توانند بیایند. 

حجت همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر عدم وصول درآمدهای حاصل از عوارض ورود به محدوده‌های ترافیکی اظهار کرد: کل عوارض ورود به طرح وصول نشده اما بالای 50 درصد در حال وصول است. 50 درصد بعدی که وصول نشده نیز سوخت نشده است. امسال 100میلیارد تومان عوارض سال قبل را وصول کردیم و سال آینده هم عوارض امسال را وصول می‌کنیم، در نتیجه عوارض وصول می‌شود؛ فقط با تاخیر.

سرپرست معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در سال‌های قبل که این سیستم‌ نبود، کسانی که به صورت غیر مجاز وارد طرح می شدند عوارض نمی دادند، تخلفشان در جایی ثبت نشده و سوخت می شد. اما در شرایط امروز کسی که وارد طرح می شود همان موقع یا یک یا چند سال بعد نهایتا عوارض را می‌پرداز چون به حسابش نوشته می‌شود. 

حجت در پاسخ به این پرسش که با وصول نشدن هرساله درآمد، نمی‌شود در بودجه پیش‌بینی دقیقی از این حوزه داشت، گفت: این کار قابل پیش بینی است و از امسال شروع شده است. مثلا امسال100میلیارد از سال گذشته گرفتیم که سال قبل آن را نداشتیم و این 100 میلیارد به بودجه امسال اضافه شده؛ یعنی مقداری که امسال نتوانستیم بگیریم را از سال گذشته گرفتیم. 

او همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اختلاف پلیس و شهرداری نیز گفت: اگر پلیس جلوی کسانی که به صورت غیر مجاز وارد طرح می‌شوند را بگیرد می‌تواند خیلی موثر باشد. یک ایراد وجود دارد که ایراد پلیس نیست و ایراد طرح بوده این است که ما به پلیس اعلام نمی‌کردیم که چه کسی متخلف است.  در لایحه‌ای که دادیم اما این موضوع راپیش بینی کردیم و خودمان خودروهای غیرمجاز را به پلیس معرفی می‌کنیم.

حجت در پایان تاکید کرد: بنابراین روشی که تا سی روز بعد می‌توانست بپردازد را  تغییر خواهیم داد و شهروندان ملزم می‌شوند قبل از ورود به محدوده به اندازه کافی پول داشته باشند. کسی که پول ندارد، رزرو نکرده و می‌خواهد وارد شود، غیرمجاز است و پلیس می‌تواند با آن برخورد کند. در این صورت می‌توانیم درصد تحقق عوارض را خیلی بالا ببریم.