۰ نفر

یک کارشناس حوزه حمل ونقل در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

بی اثر بودن افزایش نرخ ورود به محدوده کنترل آلودگی بر روی کاهش ترافیک/ تا اختلاف پلیس و شهرداری حل نشود، عوارض وصول نمی‌شود

۱۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۰۰
کد خبر: 413883
بی اثر بودن افزایش نرخ ورود به محدوده کنترل آلودگی بر روی کاهش ترافیک/ تا اختلاف پلیس و شهرداری حل نشود، عوارض وصول نمی‌شود

یک کارشناس حوزه حمل و نقل معتقد است؛ تا زمانی که توجه جدی به توسعه حمل و نقل عمومی نشود، افزایش هزینه ورود به محدوده کنترل آلودگی هوا تاثیری در کاهش تردد ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، محمدعلی کرونی درپاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا افزایش نرخ ورود به محدوده کنترل آلودگی هوا تاثیری در کاهش ترافیک دارد یا نه به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: در ابتدا با بگویم کهه با اتخاذ سیاست کلی افزایش عرضه تسهیلات حمل و نقل عمومی و افزایش مطلوبیت سفر با آن‌ها و همزمان افزایش هزینه سفر با وسیله شخصی، همچون افزایش قیمت سوخت و عوارض و ... می‌توان نتیجه بهتری از طرح‌های صرفا محدود کننده تردد انتظار داشت.

او ادامه داد: بنا بر این اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا و افزایش عوارض مرتبط بر آن چنانچه همراه با افزایش مطلوبیت سفر با وسایل انبوه بر همچون مترو و خصوصا بی آر تی باشد نتیجه بسیار موثری در کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهری خواهد داشت.

کرونی با بیان اینکه در شرایط فعلی توجه کافی به توسعه مترو و بهبود سفر با بی آر تی نمی‌شود، اضافه کرد: در این شرایط افزایش عوارض محدوده کاهش چندان تاثیری در کاهش سفرهای شخصی در شهر نخواهد داشت و فقط در بحث معاینه فنی و معاینه برتر نقش مثبتی ایفا خواهد کرد.

این کارشناس حوزه حمل و نقل تاکید کرد: همچنین چنانچه هدف اصلی کاهش آلودگی هوا باشد دو قدم مهمتر وجود دارد که نسبت به محدود سازی آلودگی تولیدی از خودرو های شخصی در اولویت قرار دارند و در طرح فعلی دیده نشده است که عبارتند از : آلودگی ناشی از موتور سیکلت ها و آلودگی گوگردی ناشی از سوخت خودروهای دیزلی.

کرونی در واکنش به ادعای رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل مبنی بر اینکه عوارض دریافتی سالهای گذشته وصول نشده پس دلیلی برای گران کردن وجود ندارد، گفت: در بحث درآمد حاصل از افزایش عوارض طرح محدوده کاهش آلودگی،  چنانچه اختلافات پلیس راهور و معاونت ترافیک شهرداری تهران بر سر اعمال قانون وسایل نقلیه از سرورهای اختصاصی، حل نشود، مشکلات عدم تحقق درآمد حاصل از طرح های ترافیک همچون سال های قبل تکرار خواهد شد.