۰ نفر

در نشست خبری مطرح شد؛

واکنش سخنگوی شورای شهر تهران به احتمال فروش ملک اقدسیه

۶ بهمن ۱۳۹۸، ۱۳:۳۹
کد خبر: 412548
واکنش سخنگوی شورای شهر تهران به احتمال فروش ملک اقدسیه

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: برعهده وزارت میراث است که در رابطه با اینکه ملک در فهرست آثار ملی است، اعلام نظر کند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی ؛ علی اعطا در رابطه با موضوع خانه خیابان گلستان با بیان اینکه جای خوشحالی است که رسانه‌ها در این حد به موضوعات اینچنینی حساسیت نشان می‌دهند و این دستاوردی برای جامعه فرهنگی کشور از حیث توجه به میراث فرهنگی محسوب می شود گفت: در رابطه با موضوع خانه خیابان گلستان که اخیراً در رسانه ها مطرح شده است نکاتی را به عنوان مقدمه مطرح می‌کنم و به قوانین جاری می پردازم و در ادامه نتیجه‌گیری خواهم کرد.

وی ادامه داد:در سال ۱۳۰۹ در مجلس شورای ملی قانونی تحت عنوان «قانون راجع به حفظ آثار ملی» تصویب می‌شود که در ماده اول قید زمانی پایان سلسله زندیه را برای ثبت آثار ملی در نظر می‌گیرد و دولت مکلف می‌شود از کلیه آثار ملی که تا آن زمان معلوم و مشخص است فهرستی تهیه کند.

اعطا اضافه کرد: بیش از یک دهه بعد در سال ۱۳۲۳ مجلس شورای ملی قانون دیگری را مصوب می‌کنند تحت عنوان قانون ق تجدید استخدام آقای آندره گدا تبعه فرانسه برای مدیریت باستان شناسی، موزه و کتابخانه که در یکی از تبصره های ماده واحده آن قید زمانی را تا آغاز مشروطیت تامین می‌دهد.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: حدود ۳۰ سال بعد یعنی در سال ۱۳۵۲ در قانون دیگری تحت عنوان ثبت آثار ملی در ماده واحده این قانون به وزارت فرهنگ اجازه داده می‌شود تا آثار غیرمنقولی را که از نظر تاریخی یا شئون ملی واجد اهمیت هستند صرف نظر از تاریخ ایجاد یا پیدایش با تصویب شورای عالی فرهنگ و هنر در فهرست آثار ملی به ثبت برساند و در این زمان است که مسئله شئون ملی در کنار تاریخی بودن مطرح می‌شود.

 وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب در قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور در ماده ۳ به وظایف سازمان اشاره می‌کند ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی و تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست های زیر ربط مطرح می شود.

اعطا گفت: در حال حاضر آثاری که توسط وزارت میراث فرهنگی مورد توجه قرار می‌گیرد باید یکی از سه جنبه زیر را دارا باشد یا تاریخی باشد یا واجد ارزش های هنری و یا دارای نشان ملی، به عنوان مثال خانه شهید رجایی الزاماً دارای ارزش های هنری یا تاریخی نیست اما از لحاظ شأن ملی در فهرست میراث فرهنگی به ثبت رسیده، در میراث آثار یا در فهرست ملی به ثبت می رسند و یا در فهرست بناهای ارزشمند قرار می‌گیرند و اعلام می‌شود تا این بناها باید حفظ شوند.

سخنگوی شورای شهر تهران اظهار کرد: حالا به موضوع خانه اقدسیه برمیگردیم این بنا به صرف اینکه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده باشد یا در فهرست بناهای ارزشمند قرار داشته باشد این دو شرط که در حال حاضر هیچ کدام محقق نشده منعی را برای فروشش توسط شهرداری قانونا، شرعا یا عرفا ایجاد نمی کند چرا که شهرداری وظیفه ای برای خرید و فروش آثار میراثی ندارد.

او با بیان اینکه اگر وزارت میراث یا دیگر دستگاه‌های دولتی خانه‌های به ارزش خانه های ارزشمند در تملک دارند و نمی فروشند به دلیل این است که قانون آنها را منع کرده است،گفت:  اصل ۸۳ قانون اساسی می‌گوید بناها و اموال دولتی جزو میراث ملی باشند قابل انتقال به غیر نیستند مگر با تصویب مجلس شورای اسلامی آن هم در صورتی که از نفایس منحصر به فرد نباشد.در ماده ۱۱۵ قانون محاسبات عمومی بر همین مضمون تاکید شده است.

وی اضافه کرد:بنابراین در رابطه با ملک عمارت گلستان اولا برعهده وزارت میراث است که در رابطه با اینکه ملک در فهرست آثار ملی یا فهرست ذیربط از اعلام نظر کند، اگرچه مالک شهرداری و یا که بخش خصوصی باشد و باید  بر اساس آن عمل شود.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت:

ثانیا قانون منعی برای خرید و فروش آن برای شهرداری ایجاد نکرده است و تنها نکته واجد اهمیت این است که باید بررسی شود آیا حفظ این بنا به صلاح و صرفه شهر و شهروندان است و یا فروش آن و صرف منبع حاصله از آن در دیگر پروژه های شهری، البته روشن است که فروش آن الزاما به معنای تخریب نیست.
ماجرای شکایت شهرداری از قالیباف/ آزادی عیسی شریفی همزمان با تحقیق و تفحص از املاک 

در ادامه سید محمود میرلوحی رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران در نشست خبری درباره تحقیق و تفحص سه گانه شورای شهر تهران‌گفت:

فعلا بر روی بحث تحقیق و تفحص ها که اتفاقا این ملک هم از جمله آنها است متمرکز هستیم. در مهر ۹۶ و یک ماه پس از حضور در صحن نسبت به برخی مسائل حساسیت خود را با مصوبات نشان دادیم. می دانستیم که مسائل مختلفی در حوزه بدهی ها و دارایی ها، املاک و توافقاتی که با بیرون شده وجود دارد.

وی افزود: قبل از ورود ما املاک نجومی در صدر اخبار رسانه ها بود و الزاماتی ایجاد کردیم و گام های خوبی برداشته شد و امروز در شرایط شهریور ۹۶ نیستیم.

میرلوحی ادامه داد: آنروز حضرات می گفتند اصلا بدهی ندارند ولی الان جرات ندارند این مساله را بگویند.

وی درباره مساله املاک شهرداری تهران گفت:در گزارش تغییر و تحول گفته شد ۶۴۰ ملک شهرداری واگذار شده اما آمار مرتبا زایش کرد و هنوز مساله آنطور که باید واضح نشده و همچنان خبرهای جدیدی درباره واگذاری املاک می آید، برای مثال دیروز در گزارش عملکردی شهردار منطقه ۲، کشف ساختمان جدید مطرح شده بود و به این دلایل بود که تصمیم گرفتیم چند مسیر را کنترل و از سال ۸۸ به بعد مساله تهاترها، صدور پروانه ها و پایان کار و توافقات را بررسی کنیم.

میرلوحی با بیان اینکه امروز مشخص شد بسیاری از املاک واگذار شده سرنوشتشان چیست اظهار داشت: از آن زمان تاکنون در سازمان املاک هیچ دو روزی مشابه هم نیست و اکنون خیلی جلوتر هستیم اما تا زمانی که به نقطه مطلوب برسیم و املاک را بازپس بگیریم فاصله است.

وی درباره تاخیر در تحقیق و تفحص گفت: این مساله را قبول داریم و قرار بود در اسفندماه سال گذشته انجام شود و دلیل این است که با تمام تلاش ها ابعاد مساله به نحوی است که حتما باید ثبت و ضبط شود.

وی درخصوص پرونده رسا تجارت نیز گفت: آقای نجفی گفتد از رسا تجارت شکلیت نکنیم وبرای حقوق و عیدی نیاز داریم و هزار میلیارد آنرا پس می گیریم و سکوت کنید، بعد آقای مکارم گفتند یک هفته فرصت دهید، سپس آقای افشانی آمدند و گفتند از این منابع ۱۶۰۰ میلیارد را پس می گیریم و ایشان گفتند باید یک نامه مشترک از سوی شورا و شهرداری به سپاه بفرستیم و من انتقاد کردم پول برای ما است و چرا آنها باید امضا کنند و دیدیم زمان دارد می گذرد و ۱۶۰۰میلیارد پس گرفته نشد و باید پیگیری جدی انجام شود و تخلفات به مراجع قضایی ارائه شود.

میرلوحی در پاسخ به سوالی درباره تهاتر سه زمین شهرداری به جای عوارض بنیاد مستضعفان با موسسه شمس الشموس گفت: در شمس الشمس بحث هایی است که اکنون در حال رسیدگی است.

وی در پاسخ به سوالی شکایت شهرداری از قالیباف که اولین بار رخ داد گفت: تاکنون دوستان ما در پرونده آقای شریفی فکر می کردند سپاه شاکی است و نیازی نیست، اما اکنون فکر می کنیم لازم است که شکایت شود، در مساله هولوگرام هم باید اقدامات لازم صورت می گرفت. اقداماتی در جهت شکایت در مواردی انجام دادیم که تا قبل از آن درباره آن تردید بود و معتقد بودیم باید سریعتر انجام شود.

وی افزود: اخیرا گفته شد ۸۰۰ مورد گزارش داده شده به سازمان بازرسی کل کشور و مروری بر فهرست شکایت ها نشان می دهد یک روئین تنی در برخی افراد قبلی که اینجا بودند وجود داشته که به نتیجه نرسید و از قوه قضائیه درخواست می کنم که به این پرونده ها رسیدگی کنند.

وی درباره بازداشت معاون شهردار اسبق تهران گفت: متاسفانه شنیده شده عیسی شریفی اخیرا با وثیقه آزاد شده است و با توجه به سه تحقیق و تفحص به نظرم این مساله پیام دارد و باید قوه قضائیه گزارش دهد که چرا گزارش ۸۰۰ مورد به نتیجه نرسیده است.‌

باید از قوه قضائیه بخواهیم گذشته را بررسی کند.

وی ادامه داد: درباره پرونده املاک نجومی با قاطعیت می گویم ادعاها کذب است و اینکه گفته شده تنها ۶ میلیارد مبلغ آن بوده و تمام شد غلط است و باید اینگونه پرونده ها مجددا بررسی شود و ببینیم چرا به سرانجام نرسید . این سیاست اتخاذ شده و شکایت در حال پیگیری است.

وی افزود: قوه قضائیه باید وردی داشته باشد که چرا ۸۰۰ مورد گزارش سازمان بازرسی کل کشور نامشخص است. همکاران ما فکر می کنند این پرونده ها ظاهرا به جایی نرسیده و خواهان بررسی آن هستیم.

میرلوحی در پاسخ به این سوال که جزئیات ۴۱ نامه سازمان بازرسی چیست گفت: این نامه ها تا تیرماه سال جاری است که مربوط به املاک است و گفته می شود در خرید و یا فروش این املاک منافع شهر و شهرداری رعایت نشده است.

رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مدیریت شهری در تلاش است املاک و اموال شهر را در راه درست هزینه کند اظهار داشت: در این شرایط سخت مالی اجازه استقراض به شهردار ی را ندادیم اما آقایان ۵ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان قرض کرده اند که باید ببینیم این موارد کجا هزینه شده است.

وی درباره سرانجام گزارش حسابرسی تلفیق بودجه سال ۹۳ شهرداری تهراندگفت:در این گزارش آمده است که درباره احصا ۳۳ تخلف شورای شهر یک ماه فرصت برای مشخص کردن نوع تخلفات دارد و شهرداری نیز نسبت با شناسایی عوامل و معرفی متخلفان به قوه قضائیه یا هیات تخلفات کارکنان اقدام کند و ما به طور مرتب در حال بررسی جلسات با کمیسیون حقوقی شورا و حراست و بازرسی شهرداری هستیم که از ۳۳ مورد تخلف، گزارش ۱۰ مورد تکمیل شده است.

او درباره سرنوشت نامعلوم پرونده ۸۰۰ تخلف گفت: شنیده شده سازمان بازرسی ۸۰۰ گزارش درباره شهرداری تهران واگذار کرده است که یکی از آنها درباره پرونده املاک نجومی بود و انتظار می رود از آنجایی که قوه قضائیه حساس هستند به این مساله نیز رسیدگی کنند. 

میرلوحی ادامه داد:درباره انتخابات شورایاری آقای سراج گفتند اصل این کار خوب است اما باید برای هزینه کرد دقت شود و جالب است وقتی قوه قضائیه درباره این مقاله محدود حساس هستند مردم حق دارند بپرسند چرا درباره این همه گزارش پیگیری نکرده است؟ گزارشات سازمان بازرسی تا تیرماه امسال بوده است و برخی مربوط به ۵ یا ۶ سال قبل است و اتفاق تازه ای نیست، اما می بینیم به جای بررسی این شریفی را آن هم در آستانه انتخابات آزاد می کنند در حالی که همه کنار بودند دادگاه وی برگزار شود.

او در پاسخ به این سوال که چرا مدیریت شهری تاکنون تخلف رسمی از مدیریت قبلی نکرده گفت:این سیاست را دوستان ما به درست یا غلط انتخاب کردند و باید بگویم درباره املاک به اتفاقات خوبی برخورد کردیم و به زودی خبرهای خوبی به مردم می دهیم. اما درباره رسا تجارت بین سپاه و شهرداری توافقاتی بوده و ملاحظه جوانب را می کردیم وگرنه تردید درباره وقوع اتفاقات و تخلفات گسترده نداشتیم و دیدید که در یک مورد هزار میلیارد تومان هولوگرام فروخته بودند که ما ۵۷ میلیارد آن را باطل و ۴۰۰ میلیارد تومان را متوقف کردیم.

وی افزود: یک مقدار آقایان آن سمت هم از کارهایشان عبور کردن و فکر می کردند مصونیت دارند، اما شرایط جدید این امید را ایجاد کرد که بتوانیم به نتیجه برسیم.