۰ نفر

رد تاثیر امواج موبایل در ابتلا به سرطان

۲۵ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۵۱
کد خبر: 409891
رد تاثیر امواج موبایل در ابتلا به سرطان

رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران تاکید کرد: تاکنون هیچ مقاله‌ای که قاطع بگوید دکل‌ها و آنتن‌های رادیویی می‌توانند بر تغییر DNA سلولی و ابتلا به سرطان یا سقط جنین و مرگ داخل رحمی نوزاد اثر مستقیم بگذارند، منتشر نشده است.

اقتصادآنلاین- فائزه مومنی ، ناهید خداکرمی در نشست بررسی عملکرد شرکت ارتباط مشترک شهر گفت: شورای شهر تهران سعی کرده علاوه بر نظارت در حوزه ارتباطات و مخابرات، هرجا خلا‌ء قانونی وجود دارد، به تصویب طرح‌ها و لوایح موردنیاز بپردازد.

در زمان شروع به کار شورای پنجم، شهر وضعیت مناسبی نداشت؛ چراکه تعداد زیادی دکل بدون مجوز نصب شده بود و تمام تلاش شورا این بود که استانداردهای شهرسازی و سلامتی در این خصوص رعایت شود.

رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران ضمن تقدیر از شرکت ارتباط مشترک شهر به خاطر پیگیری پرونده‌های دکل‌های بدون مجوز گفت: گاهی همه معیارها در مورد یک پرونده درست هستند اما مثلا از نظر روانی روی شهروندان تاثیر گذاشته و آرامش آنها را به هم می‌زند.

وی تصریح کرد: زمانی که موبایل را از ما دور می‌کنند دچار استرس می‌شویم. بنابراین نصب دکل‌ها ضروری است. در دنیا ۴ هزار میلیارد دکل نصب شده و نصب این دکل‌ها فقط مختص کشور ما نیست. کاهش شکایات نشان می‌دهد مردم متوجه شده‌اند این یک ضرورت است اما باید تلاش کنیم اپراتورها استانداردها را چه از نظر منظر شهری و چه به لحاظ سلامتی رعایت کنند.

خداکرمی تاکید کرد: هنوز هیچ مقاله‌ای که قاطع بگوید دکل‌ها و آنتن‌ها می‌توانند بر تغییر DNA سلولی و ابتلا به سرطان یا سقط جنین اثر مستقیم بگذارند، منتشر نشده است. البته در مورد کسانی که به واسطه شغلشان با این ابزارها از نزدیک در ارتباط هستند، گاهی ابتلا به سرطان بیشتر است اما براساس این موارد نمی‌توان به قطعیت رسید.

عضو شورای شهر تهران افزود: می‌گویند سیگار سرطان‌زاست اما بسیاری از افراد سال‌ها سیگار می‌کشند و سرطان نمی‌گیرند؛ چراکه فاکتورهای دیگری هم در این موضوع موثرند. وظیفه نمایندگی ما اعضای شورا و وظیفه رسانه‌ای خبرنگاران این است که تحقیق کرده و اطلاعات درست ارائه کنند. در اینکه اپراتورها باید برای نصب دکل‌ها مجوز دریافت کنند و شرکت ارتباط مشترک شهر نصب این دکل‌ها را پایش کند شکی نیست اما حفظ آرامش مردم در فضای خسته این روزها یک وظیفه رسانه‌ای است. مردم باید بدانند دسترسی به موبایل و اینترنت در گرو نصب همین دکل‌هاست.

خداکرمی تاکید کرد: هنوز اطلاعات متقنی درمورد اینکه امواج موبایل سبب زایمان زودرس و مرگ داخل رحمی نوزاد می‌شود، وجود ندارد. همه کتاب‌ها و مقالات دنیا می‌گویند یک‌هزارم بارداری‌ها ممکن است به مرگ داخل رحمی منجر شود. بنابراین اینگونه نیست که ما در معرض سرطان یا مرگ داخل رحمی باشیم.

وی با اشاره به اینکه ریت ابتلا به سرطان در ایران نسبت به بسیاری از کشورها پایین‌تر است، گفت: ریت کشور ما در حوزه ابتلا به سرطان نسبت به امریکا و اروپا کمتر است.

البته در برخی جاها موارد سرطان بیشتر دیده می‌شود. مثلا در اردبیل و مازندران که فاکتورهایی مثل مصرف چای داغ، ماهی دودی و نظایر آن بیشتر است، این خوراکی‌ها علل احتمالی سرطان عنوان شده‌اند.

به گفته او، کشور ما در حال پیر شدن است و یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در ابتلا به سرطان، سن است.

خداکرمی خاطرنشان ساخت: در کنار همه مسائل شهری، ما به سلامتی شهروندان توجه بسیاری می‌کنیم؛ از آزمایش میوه و تره‌بار گرفته تا مواردی مثل سلامت روان و کاهش خشونت. اما به هر حال باید اختیارات نهادها را هم در نظر گرفت. ما نه در وزارت کشور هستیم و نه وزارت کشور، ما در شورای شهر هستیم و اختیارات محدودتری داریم.