۰ نفر

شهرداری موظف به ساخت کلانتری نیست!

۲۳ دی ۱۳۹۸، ۱۷:۲۱
کد خبر: 409348
شهرداری موظف به ساخت کلانتری نیست!

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: در قانون وظیفه‌ای برای ایجاد کلانتری برای شهرداری ها پیش بینی نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محمد سالاری با بیان اینکه ما در برخی از مناطق به خصوص مناطق جدیدالاحداثی مثل منطقه ۲۲ و مناطق حاشیه تهران و حتی در برخی مناطق مرکزی، موضوع ناامنی را داریم، گفت: به دلیل عدم پراکندگی متناسب کلانتری‌ها، در برخی از مناطق موضوع ناامنی را شاهد هستیم، هفته گذشته در بازدیدی که از منطقه ۲۲ داشتم، تعداد قابل توجهی از اهالی و دبیران شورایاری محلات، یکی از دغدغه‌های اصلی‌شان، وجود کلانتری در محلات بود. در محلاتی که جمعیت کمتری دارند و قاعدتاً حضور مردم کمتر است، ناامنی نیز بیشتر است اما اینکه گفته شود ایجاد کلانتری‌ها در وظایف شهرداری‌ها است، درست نیست.

وی ادامه داد: در هیچ جای قانون، چنین وظیفه‌ای برای شهرداری‌های کشور پیش‌بینی نشده است. هر چند سرانه امنیت نیز بخشی از سرانه‌های مورد نیاز هر شهر است مانند سرانه‌های مذهبی، ورزشی، فضای سبز، تفریحی و … اما نیروی انتظامی، وزارت کشور و استانداری‌ها باید چنین مسئولیتی را برای ایجاد امنیت پذیرفته و بر اساس طرح‌های جامع، نحوه استقرار متناسب کلانتری‌ها را انجام دهند.

سالاری افزود: هر چند در این میان، شهرداری‌ها نقش تسهیل‌گری دارند یعنی می‌توانند با تأیید شورا در روند صدور پروانه، عوارضی دریافت نکنند یا اگر زمینی متناسب وجود داشته باشد، آن را برای ایجاد کلانتری اختصاص دهند. به طور مثال در منطقه ۲۲ چنین قابلیتی وجود داشت و زمانی که با استفاده از قاعده ۳۰-۷۰، ۷۰ درصد اراضی بالای ۱۰ هزار متر در اختیار شهرداری قرار می‌گرفت، می‌توانست چنین سرانه‌هایی را ایجاد کند اما از لحاظ قانونی وظیفه با شهرداری نیست ولی از لحاظ ایفای مسئولیت‌پذیری اجتماعی، شهرداری‌ها در این حوزه مسئولیت دارند.

روز گذشته رئیس پلیس پایتخت از عدم توجه شهرسازان به پیوست‌های امنیتی و انتظامی گلایه کرد و گفته بود: متأسفانه این موضوع در شهرسازی‌های جدید لحاظ نمی‌شود و می‌بینید که در یک منطقه ۱۰ هزار خانه درست می‌شود، بدون کلانتری.