۰ نفر

اوضاع بد تامین آب در زلزله احتمالی تهران

۲۰ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۰۸
کد خبر: 408561
اوضاع بد تامین آب در زلزله احتمالی تهران

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرد؛ تهران دو مخزن آبرسانی اضطراری دارد و احتمالا بتوانیم دو یا سه مخزن دیگر در سال آینده احداث کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا،‌ پس از وقوع زلزله آذر ماه سال ۹۶ در تهران وزارت نیرو  خبر از اجرای طرح آبرسانی اضطراری تهران را در اسفند ماه اعلام کرد. در این طرح ۳۶۰ نقطه تهران برای نصب مخازن آب اضطراری مشخص شدند. «میثم جعفرزداده» مدیر کل مدیریت بحران وزارت نیرو اعلام کرده بود، مجوز نصب ۳۰ مخزن در حال صدور است. در همان سال دو مخزن آبرسانی اضطراری در پایتخت نیز در زرگنده واقع در منطقه یک و پارک شهر افتتاح شد. 

اما چند ماه بعد، اعضای شورای شهر تهران در مرداد ماه سال ۹۷ لایحه طرح آبرسانی اضطراری به پایتخت را به تصویب رساندند. برمبنای این لایحه شورای شهر تهران، شرکت آب‌وفاضلاب تهران را مکلف کرد، ۳۷۴ مخزن تامین آب اضطراری شهر تهران را در محلات مختلف شهر نصب کند. چند ماه بعد و در مهر ماه همان سال محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آبفای تهران اعلام کرد تا پایان سال ۳۰ مخزن آبرسانی اضطراری پایتخت به بهره‌برداری می‌رسد. بختیاری همچنین اعلام کرده بود تا پایان سال ۱۴۰۱ تمامی ۳۷۴ مخزن به بهره‌برداری خواهد رسید. 

اکنون، پس از گذشت دو سال از وعده وزارت نیرو و یک سال و نیم از تصویب لایحه در شورای شهر تهران، ظاهرا به جز همان دو مخزن آبرسانی اضطراری در پارک شهر و  زرگنده خبری از مخزن دیگر نیست. این مطلب را «رضا کرمی محمدی» رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران  مطرح کرد.

 او درباره طرح آبرسانی اضطراری در شهر تهران گفت: نقطه‌یابی برای مکان احداث مخازن انجام شده، اما بحث اصلی بر سر بودجه است و از آنجایی که ستاد مدیریت بحران با تغییراتی روبرو شد و برخی اختیارات از این ستاد سلب شد، ما نتوانستیم به درستی پیگیر این طرح شویم، چرا که وظیفه آن هنوز بر طبق قانون جدید برعهده ما نیست. 

وی ادامه داد: اما با کارگروه این طرح در ارتباط هستیم و می‌دانیم عمده مشکل آنها مربوط به بودجه است و امیدواریم در بودجه سال آینده اعتبار لازم در نظر گرفته شود، چرا که بدون تخصیص بودجه اجرای آن باز هم بر زمین خواهد ماند. 

کرمی محمدی درباره تعداد مخازنی که تاکنون احداث شده است، گفت: تا جایی که من می‌دانم همان دو مورد پروژه  مخزن آبرسانی اضطراری که در پارک شهر و زرگنده در منطقه یک افتتاح شده مورد دیگری  در این مدت به بهره‌برداری نرسیده است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره بودجه‌ای که برای اجرای طرح آبرسانی اضطراری نیاز است، گفت: آبرسانی اضطراری به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود و برای اجرای هر مرحله در هر سال نیاز به بودجه مناسب است. 

او تصریح کرد: البته منبع درآمد برای این کار مشخص شده و درصدی از قبوض آب مصرفی باید به آن اختصاص یابد.

کرمی محمدی درباره ضرورت اجرای این طرح و معطل ماندن آن در دو سال گذشته، اظهار داشت: ضرورت طرح آبرسانی اضطراری برای شهر تهران زیاد است، چرا که اگر زمانی زلزله‌ای بزرگ در پایتخت رخ دهد، این مخازن می‌توانند به کمک شهر بیایند، زیرا احتمالا سایر منابع آب آلوده است. 

وی تصریح کرد: البته پیشرفت کار چندان بد هم نیست‌، چرا که طرح‌ها وجود دارد و این به نوبه خود یک پیشرفت خوب است و امیدواریم با این بودجه‌ای که اختصاص می‌یابد، در سال آینده بتوانند دو یا سه مخزن دیگر بسازند. 

او در پاسخ به این سوال که با این حساب در آینده نزدیک هم شاهد ساخت مخازن اضطراری آبرسانی پایتخت نخواهیم بود، تصریح کرد: با توجه به مساحت شهر تهران ۳۷۴ نقطه آبرسانی اضطراری یعنی در هر محله یک مخزن که ما در شرایط فعلی به نیمی از آن هم راضی هستیم.