۰ نفر

پادگان‌های امروز؛ بوستان‌های فردا

۱۲ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۳۲
کد خبر: 406596
پادگان‌های امروز؛ بوستان‌های فردا

همچنان تملک پادگان‌های 06 و جی از پادگان‌های قدیمی شهر در دستور کار شهرداری تهران است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ براساس قانون خروج و انتقال پادگان و سایر اماکن نیروهای مسلح به خارج از حریم شهرها که سال88 تصویب شد، 2پادگان جی و 06 تهران بیشتر از بقیه پادگان‌ها مورد توجه قرار گرفتند. در بحث خروج پادگان‌ها از شهرها، پادگان جی در منطقه9 تهران با توافق مالی بین شهرداری تهران و مجموعه وزارت دفاع و ارتش به تملک شهرداری درمی‌آید. البته بخشی از کارهای این پادگان انجام شده که شهرداری منطقه9 درباره آن می‌گوید: «در بحث خروج پادگان‌ها، توافقاتی با مجموعه پادگان جی داشتیم و روی کاغذ این توافقات خوب و عملیاتی بوده و عملا هم کارمان در نقطه اجرا به مراحل خوبی رسیده است. یعنی در مورد پادگان جی، کار اجرایی ادامه خیابان و زیرگذر استاد معین تا خیابان سی متری جی انجام شده و آسفالت، دیوارکشی، حاشیه‌سازی‌ و جدول‌کشی آن به اتمام رسیده است؛ اما توافقات مالی باید بین مجموعه شهرداری تهران و مجموعه ارتش و وزارت دفاع صورت گیرد تا ما بتوانیم این خیابان را نیز تحت تملک قرار دهیم و بار ترافیکی را از روی آن عبور دهیم.» سیدعلی مفاخریان درباره اینکه شهرداری و ارتش و وزارت دفاع چه توافقاتی تاکنون درباره مسائل مالی داشته‌اند، به شهرنوشت می‌گوید: «مجموعه وزارت دفاع و ارتش در این زمینه همراه هستند تا این کار انجام شود اما آنها هم مقرراتی دارند که باید به آن پایبند باشند. تعاملاتی برای انجام این کار در داخل مجموعه نظامی برقرار است و حتی خیابان دایر شده و فقط باید دوخت و دوزهای مقاطع و خیابان‌ها انجام شود تا بتوانیم ترافیک را روی آن به جریان بیندازیم.» او ادامه می‌دهد: «اما آنچه این مسئله را به تأخیر می‌اندازد اولا اجراکردن ضلع شمال این پروژه یعنی مقطع زیرگذر استاد معین است و دوم اینکه تعهدات مالی که نسبت به اراضی قابل تملک مجموعه وزارت دفاع و ارتش و آموزش و پرورش وجود دارد باید در شرایط اقتصادی امروز حل شود تا تملک انجام شده و در عین حال باید مجموعه ارتش و وزارت دفاع همکاری کنند. امیدواریم همزمان با افتتاح پروژه استاد معین این مسئله با توافقات در سطح کلان پیگیری و اجرا شود.»

35هکتار از 50هکتار

مرداد‌ماه گذشته، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز از آخرین توافق برای واگذاری بخش‌هایی از پادگان06 به شهرداری برای ایجاد فضای سبز خبر داده بود. این اتفاق با موافقت فرماندهی معظم کل قوا انجام گرفت و اعلام شد 35هکتار از 50هکتار زمین‌های پادگان06 به پارک تبدیل خواهد شد. محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز در این رابطه گفته بود: «پادگان06 تهران براساس قانون خروج پادگان‌ها از شهرها از منطقه پاسداران شهر تهران خارج می‌شود و در زمین۵۰هکتاری این پادگان پارک عمومی به مساحت ۳۵هکتار با هدف انتفاع شهر با همکاری شهرداری تهران ساخته خواهد شد.» از آغاز سال80 تا نیمه دهه90 در برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه تأکید شده بود که پادگان‌ها از شهرها خارج شوند. برای مثال در ماده173 برنامه سوم اعلام شده بود: «وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مکلف است براساس نظر ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به تهیه طرح جامع نحوه استقرار نیروهای مسلح در سطح کشور متناسب با اندازه و نوع تهدیدات و شرایط زیست‌محیطی، به‌منظور رعایت پراکندگی در استقرار تأسیسات حساس و حیاتی و صنایع دفاعی و همچنین انتقال پادگان‌ها و مراکز نظامی و کارخانجات بزرگ صنعتی دفاعی از شهرهای بزرگ به‌ویژه تهران اقدام کرده و آن را به تصویب فرماندهی معظم کل قوا برساند.» پیش‌تر در سال72 با تصویب طرح جامع ساماندهی تهران برخی از پادگان‌ها برای خروج از پایتخت مشخص شدند و برخی از پادگان‌ها نیز در حریم پایتخت واگذار شدند.

مرداد‌ماه گذشته، عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از آخرین توافق برای واگذاری بخش‌هایی از پادگان06 با موافقت فرمانده معظم کل قوا به شهرداری برای ایجاد فضای سبز خبر داده بود