۰ نفر

ساماندهی ون کافه‌ها گردن مناطق افتاد

۹ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۵۰
کد خبر: 405782
ساماندهی ون کافه‌ها گردن مناطق افتاد

جلسه کارگروه اجرای مصوبه سامان‌دهی مشاغل بی‌کانون در حالی برگزار شد که عده‌ای از اعضا نیامدند و عده‌ای هم نماینده فرستادند اما قرار شده شهرداران مناطق خیابان‌های مناسب برای حضور ون‌کافه‌ها را اعلام کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس،  روز 19 آذر ماه بود که مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران از ارسال لایحه ای به شورای شهر درباره استفاده درست رستوران‌ها و کافی شاپ ها از سطح معابر و ساماندهی پیاده‌راه‌ها خبر داد.

وی گفت: این طرح در منطقه ۲ به طور آزمایشی انجام شده است، اما مساله بعدی ما ون کافه‌ها هستند که بیشتر در مناطق یک تا ۶ فعالیت می کنند و باید آن ها را هم سر و سامان داد.

آن طور که از سخنان معاون خدمات شهری شهرداری تهران بر می آید شهرداری قرار است به سراغ ساماندهی ون کافه ها برود.

به ون کافه ها بی توجه نباشیم

برای روشن شدن بیشتر موضوع به سراغ زهرا نژادبهرام عضو شورای اسلامی شهر تهران رفتیم که گفت:‌ وجود این ون‌کافه‌ها همچنین باعث می‌شود فضای شهر و خیابان‌ها مفرح و شاد باشد، اما اگر نسبت به ضوابط و شرایطی که این ون‌کافه‌ها باید براساس آن فعالیت کنند بی‌تفاوت باشیم و توجهمان کافی نباشد، ممکن است منجر به بروز اختلالاتی شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال؛ ون‌کافه‌ها در خصوص محل استقرارشان باید ضوابط حقوقی شهر را رعایت کرده باشند و همچنین باید نسبت به نوع مواد غذایی که ارائه می‌دهند، موفق به اخذ ضوابط بهداشتی و تأییدیه‌های مربوط به آن شده باشند.

ون کافه

ون کافه‌ها فرصتی که نباید به تهدید تبدیل شوند

وی گفت: مجموعه این عوامل اگر رعایت شود، به طور قطع ون‌کافه‌ها می‌توانند به عنوان یک ظرفیت شناخته شوند و از این فرصت باید به خوبی استفاده کرد، اما این به معنای آن نیست که اگر ما در جایی فرصتی داریم از آن استفاده نکرده و آن را به ضدفرصت و یک تهدید تبدیل کنیم.

برخی ون کافه‌ها الزامات بهداشتی را هم رعایت نمی‌کنند

بعد از نژاد بهرام به سراغ زهرا صدراعظم نوری دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تهران رفتیم تا نظر وی را هم جویا شویم.

نوری در این خصوص گفت: یکی از موضوعاتی که حوزه خدمات شهری و محیط زیست مأموریت دارد جلوگیری از سد معبر است و هرگونه فعالیتی که در معابر عمومی انجام می‌شود باید با مجوز باشد و نباید مخل تردد عابرین و خودروها شود و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل به آن اهتمام ویژه دارد.

نوری گفت: یک سری از فعالیتهایی که جنبه تفریحی و جنبه اشتغال دارد باید از لحاظ بهداشت و محیط زیست مورد تایید باشند و استانداردها و الزامات را رعایت کرده باشند ما بعضا شاهدیم که ون کافه ها که مواد غذایی عرضه می کنند برخی الزامات را رعایت نمی‌کنند و بعضا مانع کسب و کار سایر صنوف مشابه می‌شوند.

ساعت کار ون کافه ها 22 تا 4 بامداد

تحصیلی گفت: البته با رعایت تمام جوانب کار یعنی هم نباید اینها ثابت باشند و باید بعد از ساعت کارشان ماشین خود را ببرند و گوشه خیابان ثابت نباشند. ساعت کاری هم برای آنها در نظر گرفته شد و مقرر شد ساعت کارشان بین ساعت 22 تا 4 صبح باشد البته اینها عمدتا رعایت موازین بهداشتی نمی‌کردند و ساماندهی اینها و قانونمند شدن شان یک امر ضروری بود.

وی ادامه داد: ما در این لایحه خیابان های خاصی را دیدیم که جای پارک مناسب داشته باشند و مزاحمتی برای شهروندان ایجاد نکند و اطاق اصناف و پلیس اماکن و اداره بهداشت باید در خصوص محل استقرار نظر بدهند.

ون کافه

چهارشنبه 4 دی اولین جلسه کمیته ساماندهی ون کافه‌ها

از سوی دیگر حجت نظری عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: مصوبه ساماندهی مشاغل سیار از اوایل اسفند ماه سال گذشته لازم الاجرا بود اما تا امروز شهرداری این مصوبه را اجرا نکرده است.

وی افزود: پیگیری‌های زیادی از شخص شهردار، معاون خدمات شهری و رئیس سازمان ساماندهی صنایع و مشاغل و شماری از مسوولینی که در این خصوص مسوولیت دارند انجام شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در نهایت قرار شد پس از گفت و گویی که انجام شد قرار است روز چهارشنبه 4 دی ماه این جلسه برگزار شود.

وی در پاسخ به این سوال که خروجی این جلسه قرار است چه باشد گفت: اجرایی شدن مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون منوط به تشکیل کمیته سیاست گذاری و برنامه ریزی است.

حجت نظری گفت: همانطور که پیش از این گفته شد این مصوبه اجرا نشده است زیرا تا کنون این کمیته تشکیل نشده است.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: این جلسه که روز چهارشنبه صبح مصادف با 4 دی ماه تشکیل شود مقدمات اجرایی شدن مصوبه را فراهم می‌کند.

اعضایی که نیامدند اعضایی که نماینده فرستادند

حجت نظری عضو شورای اسلامی شهر تهران درخصوص برگزاری جلسه کارگروه ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون گفت: در جلسه چهارشنبه کمیته بررسی اجرای مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون اکثریت اعضا حضور داشتند اما برخی از اعضا حضور نداشتند و انتظار داریم در جلسات بعد حضور داشته باشند.

وی افزود: البته برخی از اعضا هم نماینده فرستاده بودند در حالی که عضویت در این جلسه قائم به شخص است و نمی توانند نماینده معرفی کنند و امیدواریم با رعایت این موضوع در جلسه بعدی خودشان حضور یابند.

ابتدا ساماندهی ون کافه ها بعد دستفروشان

حجت نظری گفت: در مصوبه ساماندهی مشاغل بی کانون و سیار این مشاغل به سه دسته از افراد و مشاغل تقسیم شده اند؛ کسانی که دستفروشی می کنند کسانی که از طریق ون مبادرت به خرید فروش کالا و خدمات دارند و کسانی که از طریق وانت اقدام به خرید و فروش و ارائه خدمات می‌کنند.

وی ادامه داد: تا اینجای کار آن چیزی که مد نظر اعضای کمیته بوده است این است که در مرحله اول درخصوص ون ها و وانت ها ورود شود و این اقدامات مرحله به مرحله پیش برود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: با توجه به نظرات متفاوتی که وجود دارد و به خصوص با توجه به دغدغه های اصناف و نیروی انتظامی درخصوص دستفروشان این نیاز احساس شد که گفت و گوهای بیشتری باید صورت بگیرد و به یک راهکار درست تر دست پیدا کنیم.

seiTHY7lDdWZ

توپ در زمین مناطق

حجت نظری در پاسخ به این سوال که خروجی جلسه اول غیر از تقسیم بندی مشاغل چیز دیگری هم بوده است یا خیر گفت:‌ یکی از مصوبات جلسه این بود که نامه ای با امضای معاون خدمات شهری شهرداری تهران به مناطق 22 گانه شهر تهران ارسال شود تا مناطق پس از بررسی بتوانند خیابان های دارای امکان و مناسب برای این موضوع را مشخص کنند.

وی ادامه داد: همچنین مناطق باید نرخ گذاری پیشنهادی خود را هم اعلام کنند تا پس از ان در قالب یک لایحه این موضوع به شورای شهر تهران آمده و درباره آن تصمیم گیری لازم شود.