۰ نفر

رییس شورای شهر تهران مطرح کرد:

فرصت دو ساله دولت به شهرداری/ باید ظرف دوسال 1500اتوبوس را برای تهران نقد کند

۸ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۱۲
کد خبر: 405522
فرصت دو ساله دولت به شهرداری/ باید ظرف دوسال 1500اتوبوس را برای تهران نقد کند

رییس شورای شهر تهران گفت: دولت 6 هزار میلیارد اعتبار برای تأمین سه هزار اتوبوس که 1500 اتوبوس آن متعلق به تهران است پیش بینی کرده است که شهرداری باید بتواند این عدد را ظرف دو سال برای تهران نقد کند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی ؛ محسن هاشمی،رییس شورای شهر تهران در ابتدای جلسه صدو هشتاد و‌پنجم‌ با اشاره به جزییات جلسه هم‌اندیشی صبح اعضای شورای شهر تهران گفت؛ در این جلسه راجع به لایحه تهران ۱۴۰۰صحبت کردیم که شهرداری نزدیک به دو سال است ارائه آن را به تاخیر انداخته است و با توجه به اینکه دو سال دیگر قرن تموم‌ می‌شود باید اقداماتی برای آن سال انجام دهیم.

او همچنین با اشاره به افتتاح متروی گلشهر گفت: دولت از شهرداری تهران خواسته که مسوولیت این خط را بر عهده گیرد این در حالی است که نگهداشت متروی البرز جزو وظایف ما نیست و نیاز به اعتبارات دولتی دارد.

هاشمی همچنین در جریان جلسه علنی شورای شهر تهران از سهم صفر شهرها و شهروندان از بودجه دولت برای کمک به توسعه حمل ونقل عمومی انتقاد کرد و گفت این اختصاص سهم حداقلی حکایت از بی‌توجهی دولت به حمل و‌نقل عمومی شهر دارد.

در ادامه هاشمی جلسه صحن شورا را ترک و ریاست را بر عهده ابراهیم امینی نهاد. هاشمی در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبه جلسه مشترکی که با حضور معاون اول رئیس جمهور (جهانگیری) و تمامی دست اندرکاران توسعه حمل و نقل عمومی، وزرا، شهردار و خود او برگزار شده بود گفت: دولت 6 هزار میلیارد اعتبار برای تأمین تا سه هزار اتوبوس که 1500 اتوبوس آن متعلق به تهران و 1500 اتوبوس دیگر مربوط به کلانشهرهاست، پیش بینی کرده است.

او ادامه داد: این مصوبه به دستگاه های مربوطه ابلاغ شد و باید شهرداری آن را پیگیری کند. اگر برخی از شهرداری ها بخواهند اتوبوس های موردنیازشان امکانات بیشتری داشته باشد که بیش از اعتبار مصوب باشد، باید اضافه هزینه ها را خودشان تقبل کنند.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به تامین واگن در این مصوبه نیز گفت: مصوبات لازم برای تأمین واگن های مترو پیش از این از سوی دولت ابلاغ شده بود و اعتبار اسنادی 630 واگن و 170 واگن دیگر که جمعا 800 واگن می شود به بانک مرکزی اعلام شده بود.

او گفت که؛ در حال حاضر توپ در زمین شهرداری تهران است و شهرداری است که در مهلت دو ساله تعیین شده باید بتواند این اتوبوس ها را برای پایتخت نقد کند.

او همچنین از عدم هماهنگی میان دستگاه های مختلف برای اجرایی شدن مصوباتی درحوزه تامین نیاز تهران در حوزه حمل و  نقل عمومی انتقاد کرد و گفت: اما با پیگیری، پیگیری و پیگیری می توان این مصوبات را اجرایی کرد.

رییس شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی براجرا نشدن قانون حمایت از حمل و نقل عمومی از محل هدفمندی یارانه ها گفت: هنوز هم معتقدم شهرداری ها از این محل 45 هزار میلیارد طلبکارند که امسال 4 هزار میلیارد دیگر نیز به آن اضافه شده است.

او تاکید کرد که دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور باید به این موضوع ورود کنند

او در واکنش به واریزنشدن قسط اول کمک های دولت به حمل و نقل از محل بهینه سازی مصرف سوخت، گفت: سهم تهران یک میلیون و 600 هزار  دلار شده بود که باید مسئولان شهری بتوانند آن را نقد کنند.

او در پاسخ به این پرسش که چرا هرچه زودتر معاون جدید حمل و نقل انتخاب نمی‌شود، اظهار کرد: یوسف حجت قائم مقام معاون سابق حمل و نقل بوده که می تواند پیگیری های لازم را در حوزه حمل و نقل انجام دهد.

او همچنین ضمن اشاره به کاهش رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی شهرداری به 29 رشته از ارائه لایحه بودجه تا 25 دی خبر داد و با اشاره به سرانجام لایحه اصلاح ساختار شهرداری تهران گفت که شهردار تهران اعلام کرده راجع به این موضوع عجله نداشته باشید.

هاشمی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصاد آنلاین مبنی بر اینکه شما شهردار تهران را در یک برنامه تلویزیونی ترسو و بی جسارت خوانده اید گفت که نمیخواهم راجع به این موضوع اظهار نظر کنم.

اودر پاسخ به این پرسش که به نظر می آید به انتقاد به شورا معتقد شده اید، گفت: من همیشه از انتقاد سالم و سازنده که تخریبی و انحرافی نباشد، استقبال کرده ام.