۰ نفر

در نشست خبری مطرح شد:

پاسخ معاون شهرسازی حناچی به پرسش اقتصاد‌آنلاین/ با رای بدوی کمیسیون ماده 100 مبنی بر تخریب پل و تونل پالادیوم موافقیم

۲۷ آذر ۱۳۹۸، ۱۲:۵۴
کد خبر: 402847
پاسخ معاون شهرسازی حناچی به پرسش اقتصاد‌آنلاین/ با رای بدوی کمیسیون ماده 100 مبنی بر تخریب پل و تونل پالادیوم موافقیم

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: ما با رای بدوی کمیسیون ماده 100 درباره تعیین تکلیف تخلف پاساژ پالادیوم که تخریب تونل و پل بوده است، موافق هستیم.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی ؛ عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در اولین نشست خبری خود بعد از حضور یکساله در سمت معاون شهردار با بیان اینکه قانون‌مداری نخ گمشده تسبیح در گذشته بود که سبب شده بود شیرازه فعالیت ها از هم گسسته شود، گفت: رعایت چراغ قرمزها سخت ترین تصمیمی بوده که در سال گذشته گرفتیم.

 

او با اشاره به  حوزه کاری اداره کل شهرسازی و طرح های شهری اظهار کرد: وظیفه این حوزه تدوین طرح‌های شهری است.  در یکسال گذشته معادل ۱۹طرح موضوعی و موضعی را به تصویب کمیسیون ماده ۵و شورای عالی معماری شهرسازی رسیده این درحالی است که؛ که از سال ۹۱تا ۹۷، فقط ۲۲طرح به تصویب کمیسیون ماده ۵  رسیده است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه بازنگری طرح تفصیلی، یکی دیگر از اقداماتی بوده که در یک سال گذشته انجام شده است، افزود: یکی از دانشگاه‌ها سیاست‌ها و چارچوب‌های بازنگری طرح تفصیلی را انجام می‌دهد. همچنین طراحی طرح‌های کوچک‌مقیاس به مناطق سپرده شده است. اجرای طرح «مهاربند و قاب‌بند» برای ایمن‌سازی نماهای شهری و تدوین ضوابط کلی برای جلوگیری از اعمال سلیقه‌های پراکنده در کمیته‌ نماها، از دیگر فعالیت‌هایی بوده که انجام داده‌ایم.

گلپایگانی اضافه کرد: ما به سمت ساختمان‌های سبز هم رفتیم و  با قاطعیت می‌گویم اگر موضوع برچسب انرژی را با همراه نهادهای دیگر به سرانجام برسانیم تاثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا دارد. 30 درصد سوخت مصرفی در تهران از محل سرمایش و گرمایش است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه 97 درصد درآمدهای پیش بینی نشده محقق شده است، گفت: آمار کاهش پروانه نسبت به سال گذشته گفت: ۱۷ درصد شاهد کاهش آمار پروانه ساخت بودیم که این تعداد از لحاظ زیربنا نیز ۱۸ درصد نسبت به پروانه‌های سال گذشته کاهش داشته‌اند. اگر عوارض تعدیل نمی‌شد در تحقق درآمدهایمان به مشکل برمی‌خوردیم.

گلپایگانی همچنین گفت که؛ بنا داریم طی لایحه‌ای عوارض هر قطعه ملک را با توجه به ویژگی‌های ملک در نظر بگیریم، برای مثال اگر ملک دو بر است یا در محله‌ای شلوغ واقع شده در ارزش‌گذاری ملک تاثیر می‌گذارد.  این کار بزرگی که در شهرداری تهران در حال انجام است و برنامه داریم قبل از ۱۵بهمن در صحن شورای شهر تهران مطرح کنیم.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه صدور پروانه تا مرحله بازدید هوشمند سازی شده است، تاکید کرد: تلاش می‌کنیم طی یکی دو ماه آینده در خصوص مِلک‌های معمول، صدور پروانه را به یک ماه برسانیم.همچنین این قول را به شما می‌دهم که ظرف دو ما آینده پایان کار آپارتمانی بدون حضور مالک و ظرف دو هفته انجام شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری می‌تواند ساخت ساختمان کوچک متراژ را تسهیل‌گیری کند و موانع ساخت این خانه‌ها را کاهش دهد، گفت: طی ۶-۵ ماه گذشته که موضوع آمادگی ساخت مسکن ملی از سوی نهادهای دولتی مطرح شده، ایده آپارتمان‌های کوچک نیز مورد توجه قرار گرفته که می‌توانیم موانع ساخت آن را در تهران کاهش دهیم. آپارتمان کوچک‌اندازه در همه کلانشهرهای دنیا وجود دارد و یک ضرورت است نه یک انتخاب.

او با اشاره به ساختمان‌های خالی در پایتخت اضافه کرد: حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار واحد مسکونی خالی در تهران وجود دارد که اگر این ۴۰۰هزار واحد را در یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان ضرب کنیم، می‌بینیم چه سرمایه کلانی در کشور، متوقف و راکد است.

گلپایگانی گفت: این آپارتمان‌های کوچک تنها ویژه افراد کم‌درآمد نیست و می‌تواند مسکن اول زوج‌های جوان باشد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: کارگران و مغازه‌دارانی که در بازار فعالیت می‌کنند، دانشجویان و ... می‌توانند مخاطب مسکن کوچک‌مقیاس باشند.

به گفته وی، یکی دیگر از موضوعاتی که در یک سال گذشته بر آن تأکید شده، این است که آرای قطعی کمیسیون ماده ۱۰۰ در شورای معماری مناطق قابل بررسی نیست.

گلپایگانی درباره تصمیم گیری برای محور فدائیان اسلام گفت: این محور یکی از ظرفیت های بی بدیل پایتخت است که مدت هاست فریز شده و در خصوص آن هیچ گونه اقدامی نمی شود، در حالی که بر اساس طرح های بالادستی، این محور را محور تجارت جهانی پیشنهاد داده اند که به آن توجهی نشده اما طی یک سال گذشته از مشاوران آن خواسته ایم که در خصوص آن اقدامات لازم را انجام دهند.

پرسش بعدی در خصوص گود مجاور برج میلاد بود که گلپایگانی پاسخ داد: شریک شهرداری در این پروژه به دلیل موانعی که وجود داشته امکان ادامه همکاری ندارد، بنابراین در خصوص طرح های پیرامونی این برج بازنگری هایی انجام شد. در حال حاضر منتظریم به طور کامل زمین را پس گرفته تا در خصوص آن تصمیم گیری شود. همچنین بر اساس اعلام سرمایه گذار قبلی، گود ایجاد شده ۵ سال از لحاظ ایمنی هیچ گونه مشکلی ندارد اما پایش و رصد آن را نیز انجام داده ایم. حتی قبل از رسیدن به توافق نهایی به دنبال گرفتن حکم قضایی بودیم تا در خصوص پایدارسازی گود اقدامات لازم را انجام دهیم.

گلپایگانی با اشاره به کاهش 250 درصدی تصمیمات در شورای معماری مناطق گفت: 8هزار تصمیم در این حوزه گرفته شده که ۷۰درصد آن‌ها غیرقانونی بوده است. جلوی پروانه‌هایی که در گذشته صادر شده را نمی‌توان گرفت زیرا تبعات قانونی و حقوقی دارد اما مواردی که می‌شد جلوی ادامه کار را گرفت مثل برخی صدور پروانه در باغات را عملیاتی کردیم.

وی در ادامه درباره جزئیات تفاهم نامه بنیاد مستضعفان و اینکه قرار است چه ملکی از شهرداری در ازای ساختمان های بنیاد در میدان آرژانتین به بنیاد داده شود، گفت: در ادبیات معامله، تفاهم نامه، توافق نامه و قرارداد داریم. اینکه ما تفاهم نامه ای را با یک نهاد ببندیم با اینکه قراردادی تنظیم شود متفاوت است. ما در تفاهم نامه به دنبال فهم مشترکی از ظرفیت های موجود دو نهاد هستیم مانند تفاهم نامه ای که با سازمان ثبت اسناد بستیم. در خصوص بنیاد مستضعفان نیز ما در حال بررسی موضوعاتی هستیم که می توانیم با هم همکاری داشته باشیم. این تفاهم نامه ها با سایر نهادهای مؤثری مانند بنیاد نیز بسته شده است. به طور مثال تفاهم نامه ای با اوقاف برای استفاده از زمین های در اختیار این نهاد برای ایجاد پارکینگ بسته شده است.

وی ادامه داد: بخش هایی از زمین های بنیاد در اراضی عباس آباد است که شهرداری در حال بررسی جابه جایی این املاک با زمین های دیگر است یا موضوع تله کابین توچال که زندگی مردم در ولنجک را مختل کرده است، البته ایجاد این تله کابین باعث شده ساخت و ساز بالای ارتفاع ۱۴۰۰ متر انجام نشود. این تفاهم نامه ها منجر به تصمیماتی می شود که به نفع دو طرف است. کار کارشناسی دقیق انجام خواهد شد و قرار نیست شهر از این قراردادها زیان ببیند.

معاون شهردار تهران با تأکید بر اینکه قرار نیست پولی برای واگذاری این زمین ها پرداخت شود، گفت: اگر شهرداری اعتباری داشته باشد اولویتش خرید اتوبوس و تقویت خطوط مترو است.

او در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصاد آنلاین مبنی بر اینکه چرا هرچه زودتر درباره تخلف پاساژ پالادیوم  تصمیم‌گیری نمی‌شود، گفت: شهرداری متولی نگهداشت خیابان است اما مالک آن نیست و نمی‌تواند بخشی از خیابان را به کسی واگذار کند. ما هم با رای بدوی که تخریب پل و تونل بوده است موافقیم و تلاش می‌کنیم که هرچه زودتر درباره این پرونده و سایر پرونده‌ها در کمیسیون ماده 100 تصمیم‌گیری شده و سرعت عمل بالا رود.