۰ نفر

سهم شهرداری‌ها از بودجه99 دولت

۱۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۷:۳۱
کد خبر: 400918
سهم شهرداری‌ها از بودجه99 دولت

لایحه بودجه ۹۹ در حالی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس مورد بررسی قرار گرفته که در این لایحه دریافت تسهیلات خارجی برای ساخت قطار شهری، اعطای تسهیلات ارزی به توسعه حمل و نقل درون شهری، اجرای طرح ال ای زد و... ردیف هایی در نظر گرفته شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،  لایحه پیشنهادی بودجه ۹۹ کشور روز گذشته تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و در این لایحه در حوزه حمل و نقل عمومی، سهم شهرداری‌ها در حمل ونقل شهری و.... دیده شده است، به گونه ای که در تبصره سوم ماده واحده بودجه سال ۹۹ آمده است که دولت مجاز است درصورت تأمین ۱۵ درصد سهم دستگاه توسط شهرداری‌ها و دستگاه‌های ذیربط و تعهد به بازپرداخت اصل و سود توسط همان دستگاه، حداقل ۲ میلیارد دلار از تسهیلات مالی خارجی جهت ساخت و بهره برداری از خطوط قطار شهری و طرح های کاهش آلودگی هوا اختصاص دهد. همچنین دولت موظف است با رعایت قانون حمایت از سامانه‌های حمل و نقل ریلی شهری و حومه نسبت به تضمین اصل و سود این تسهیلات اقدام کند.

همچنین در بند ب  تبصره ۴ لایحه پیشنهادی بودجه ۹۹ آمده است که به بانکهای عامل اجازه داده می‌شود در سال ١٣٩٩ از محل منابع در اختیار نسبت به اعطای تسهیلات ارزی- ریالی به سرمایه گذاران بخش های خصوصی، تعاونی و شهرداری ها برای طرح های توسعه‌ای سازمان‌های توسعه‌ای و نیز انواع مختلف حمل و نقل درون و برون شهری بدون انتقال مالکیت با معرفی سازمان های توسعه‌ای و وزارت راه و شهرسازی و تضمین سازمانها و شرکتهای تابعه و ذیربط این وزارتخانه و یا وزارت کشور با تضمین سازمان امور شهرداری ها و دهیاری های کشور در قبال اخذ حق دسترسی یا فروش خدمات به استفاده کنندگان تا استهلاک اصل سرمایه و سود آن، اقدام کنند.

همچنین در بند د تبصره ۵ آمده است که شهرداری های کشور و سازمان های وابسته به آنها با تأیید وزارت کشور اوراق مالی اسلامی ریالی تا سقف پنجاه هزار میلیارد ریال با تضمین خود و با بازپرداخت اصل و سود آن توسط همان شهرداری‌ها منتشر کنند؛ بگونه ای که حداقل پنجاه درصد از سقف اوراق موضوع این بند، به طرحهای قطار شهری و حمل و نقل شهری تعلق می‌یابد و تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق برای اجرای طرحهای قطار شهری و حمل و نقل شهری به نسبت پنجاه درصد دولت و پنجاه درصد شهرداری‌ها است و تضمین پنجاه درصد سهم دولت برعهده سازمان برنامه و بودجه کشور است. اوراق فروش نرفته این بند در سقف مطالبات معوق طرح با تأیید شهرداری مربوطه و سازمان برنامه و بـودجه کشـور قابل واگذاری به طلبکاران آن طرح می‌باشد.

همچنین در لایحه پیشنهادی بودجه آمده است که عوارض ارزش افزوده براساس قانون برنامه ششم توسعه در شهرستان تهران به نسبت هشتاد و هشت درصد در نقطه شهری شهر تهران و ۱۲درصد در نقاط روستایی و عشایری توزیع می شود.

در لایحه بودجه آمده است که عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از فروش حامل‌های انرژی موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده و جداول پرداختی‌ها (مصارف) این تبصره، پس از وصول، ظرف مدت یک ماه به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز می‌شود تا به شهرداریها و دهیاریها پرداخت شود.

همچنین در تبصره ۱۴بودجه آمده است در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها  و با هدف تحقق عدالت، کاهش فقر مطلق و توسعه بهداشت و سلامت مردم و همچنین معطوف نمودن پرداخت یارانه به خانوارهای نیازمند و در اجرای  قانون برنامه ششم توسعه، تمامی دریافتی‌ها(منابع) به استثنای عوارض شهرداری ها و دهیاری ها به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود و پس از تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور، هزینه می‌شود که حق بیمه سهم دولت اقشار خاص از جمله رانندگان حمل و نقل درون و برون شهری نیز در نظر گرفته شده است.

بررسی لایحه بودجه نشان داد که مبلغ  ۴۴۰ میلیارد تومان برای  یارانه و کمک زیان حمل و نقل عمومی  ریلی، قطارشهری و ...در نظر گرفته شده است و همچنین در جدول برآورد اعتبارات برای اجرای طرح ناحیه کاهش آلودگی هوا LEZ  جهت کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی شهر تهران و شهرهای دارای آلودگی هوا ۱۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده و برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی از محل ۱۰ %ارزش گمرکی(۶۰ %سازمان شهرداریها و ۴۰ %سازمان راهداری)، ۲۰۰ هزار میلیون ریال پیش بینی شده است.

همچنین در قسمت درآمدها، واگذاری دارایی های سرمایه ای و واگذاری دارایی مالی نیز  آمده است که  ۷صدم درصداز۳ درصدتعرفه مالیات برارزش افزوده شهرداری ها برای توسعه ورزش مدارس، ورزش همگانی ، ورزش روستایی وعشایری، ورزش بانوان و زیرساخت های ورزشی به ویژه درحوزه معلولین و جانبازان اختصاص می‌یابد و این در حالی است که ۱۰۰هزار میلیون ریال نیز منابع حاصل از فروش پادگان‌ها به شهرداری‌ها در نظر گرفته شده است.

در قسمت اعتبارات هزینه‌ای (جاری) نیز دستگاه های مجری برای شهرداری تهران  ۱۱۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هزینه در نظر گرفته شده است.

همچنین در بخش اعتبار طرح های تملک سرمایه‌ای دستگاه‌های اجرایی مطالعه و احداث قطار شهری اتصال شهر اسلامشهر به متروی تهران برای شهرداری اسلامشهر تکلیف شده است و این در حالی است که در بخش عمران شهری نیز احداث قطار حومه ای کلانشهر تهران به شهر جدید پرند نیز بر عهده شهرداری تهران گذاشته شده است.