۰ نفر

در پنل تخصصی تأمین مالی پروژه های شهری مطرح شد؛

ضرورت تعامل شهرداری‌ها با دولت جهت کاهش زمان بازپرداخت اوراق مشارکت/ مشهد شهر سرمایه‌های خرد است

۱۳ آذر ۱۳۹۸، ۱۹:۲۶
کد خبر: 399423
ضرورت تعامل شهرداری‌ها با دولت جهت کاهش زمان بازپرداخت اوراق مشارکت/ مشهد شهر سرمایه‌های خرد است

معاون شهردار مشهد با بیان اینکه شهر مشهد شهر سرمایه های خرد است، گفت: شرکت‌هایی همچون پدیده و امسال آن از جذب سرمایه های خرد شروع کرده و به رشد و پیشرفت رسیده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین، عصر امروز در اولین نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری و اقتصادی شهری پنل تخصصی با عنوان تأمین مالی پروژه های شهری با حضور رضا خواجه نائینی معاون مالی شهرداری مشهد، روح الله حسینی مقدم عضو شورای عالی بورس، هامونی مدیرعامل شرکت فرابورس ایران و تجریشی عضو هیات مدیره بورس اوراق بهادر ایران برگزار شد.

رضا خواجه نائینی معاون شهردار مشهد در ابتدای این پنل با اشاره به جذب ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه به وسیله شهرداری مشهد گفت: یک سوم این درآمد از طریق منابع نقد، یک سوم از طریق دولت و مابقی از طریق فروش اوراق مشارکت و دارایی های غیرنقد به دست آمده است.

وی با بیان اینکه بودجه شهرداری مشهد ده هزار میلیارد تومان است گفت: اگر روشی نتواند ده درصد این بودجه را تأمین کند قطعا مورد استقبال ما قرار نمیگیرد.

معتقدم اولین روش در کسب درآمد تمرکز بر درآمدهای غیرنقد است 

معاون شهردار مشهد گفت: یکی از راههایی که از طریق آن در شهرداری مشهد تأمین درآمد می کنیم استفاده از شرکت سهامی عام است که به آن سهام های شهرداری مشهد اعم از بانک شهر، شرکت املاک و مستغلات بعلاوه سود پروژه هایی را تزریق می کنیم.

وی ادامه داد: این موضوع سبب کسب منابع درآمدیی می شود که برند شهر نیز به کمک آن آمده و در عرضه سهام تأثیرگذار است.

خواجه نائینی با بیان اینکه شهر مشهد شهر سرمایه های خرد است گفت: شرکت‌هایی همچون پدیده و امسال آن از جذب سرمایه های خرد شروع کرده و به رشد و پیشرفت رسیده اند.

در نتیجه معتقدم جذب سرمایه های خرد برای شهرداری مشهد سودآور خواهد بود.

در ادامه این پنل تخصصی هامونی با بیان اینکه شرکتهایی با سرمایه کم اما با ظرفیت بالای ایجاد اشتغال می توانند به اقتصاد شهر کمک کنند گفت: البته این شرکتها حاشیه سود کمتری دارند که نیاز است حمایت های شرکتهای دیگر و دولت و شهرداری را داشته باشند.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که در پیشبرد شهر به سمت شهری مدرن اختراعات سهم بزرگی در موفقیت شهر دارند اما مدیران شهری در شناسایی اختراعات کم کاری می کنند که پیشنهاد می دهم با توجه به این موضوع یک قدم از سایر شهرها جلو بیافتید.

مدیرعامل شرکت فرابورس گفت: یکی از چالش های ما سود شرکتهای همکار با شهرداری است برای مثال در تهران شرکتی داریم که از زباله برق تولید می کند اما حاشیه سود صفر و یا بسیار کمی دارد که همین موضوع آن را به سمت تعطیلی می کشاند.

در نتیجه انتظار می رود دولت نیز به این شرکتها و امثال آن سوبسیدهایی بدهد که این سوبسیدها در واقع شود حاصله این شرکتها باشد.

وی همچنین ضمن انتقاد از بدقولی های دولت در بازپرداخت سود اوراق مشارکت گفت: زمانی که شهرداری پنجاه درصد خود را می آورد دولت در ارایه سهم پنجاه درصدی خود تعلل می کند.

هامونی کفت: این در حالی است که باید دولت و شهرداری به نحوی تعامل کنند که ریسک «نوکول» پایین آمده و اوراق مشارکت با تأخیر در پرداخت سود مواجه نشود.

در ادامه روح الله حسینی مقدم عضو شورای عالی بورس با انتقاد به عدم توجه به بازار اولیه گفت: همه ما در بازار ثانویه تجربه خوبی داریم اما تا به حال در توسعه بازار اولیه کاری نکرده ایم.

وی افزود: این در حالی است که ما نیازمند اجرای روش های متفاوت تأمین مالی در شهرها هستیم.

حسینی مقدم گفت: البته در بازار ثانویه هم از تنها ابزاری که استفاده می کنیم اوراق مشارکت است زیرا دولت در آن سهم پنجاه درصدی دارد.

عضو شورای عالی بورس با ارایه پیشنهادی گفت: باید اجرای پروژه ها را به مردم سپرد و آنها را برای ساخت شهرها درگیر کرد اما در ابتدا باید با تجربه پروژه های کوچک نتایج قابل دفاعی بگیریم و بعد به سراغ پروژه های بزرگ بروم.

در ادامه تجریشی عضو هیأت مدیره بورس اوراق بهادار نیز گفت: ما باید به سمت به کارگیری ابزارهای نو در سرمایه گذاری برویم و روش های سنتی عبور کنیم.

وی ادامه داد: برای مثال در توسعه حمل و نقل شهری باید از مترو به سمت توسعه دوچرخه های برقی برویم.

تجریشی گفت: می توان در این راه از کمک های بین المللی نیز بهره برد از آنجایی که مدیریت های شهری در نوک پیکان تحریم ها قرار ندارند می توان از این ظرفیت حتی در این شرایط هم استفاده و برای پروژه ها تأمین مالی کنیم.