۰ نفر

در نشست خبری مطرح شد؛

واکنش سخنگوی شورا به 2سوال اقتصادآنلاین/ تکلیف تحقق و تفحص از همشهری و گزارش کمک شهرداری به سیل‌زدگان چه شد؟

۵ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۵۲
کد خبر: 397463
واکنش سخنگوی شورا به 2سوال اقتصادآنلاین/ تکلیف تحقق و تفحص از همشهری و گزارش کمک شهرداری به سیل‌زدگان چه شد؟

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: گزارش به شورای شهر ارائه شده اما درباره اینکه در صحن علنی مطرح شود یا نشود بحث وجود دارد. شاید موضوع هم به فراموشی سپرده شده است.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ علی اعطا در نشست خبری خود که پیش از ظهر امروز در سالن شیبانی برگزار شد، گفت که گزارش کمیته ویژه بررسی موضوع تابلوهای مزین به «نام شهدا» در حضور فرمانده سپاه پاسداران قرائت خواهد شد. 

اعطا در ادامه به موضوع بررسی اولویت‌های مدیریت شهری در دو سال پایانی عمر مدیریت شهری کنونی گفت: درمجموع ۱۸ اولویت مشخص شده که طی سال‌های پایانی، این اولویت‌ها به نتیجه برسد. این اولویت‌ها بر اساس برنامه پنج ساله است وکلیات آن به شهردار تهران منتقل شده و در جلسه امشب اعضای شورا با شهردار نیز این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سخنگوی شورای شهر تهران درباره جلسه شبانه اعضای شورا با شهردار اضافه کرد: جلسات فصلی اعضا با شهردار و معاونینش مدتی متوقف شده بود که دوباره از سر گرفته شده است. اگر به فهم مشترکی در این رابطه برسیم، اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

وی در خصوص اصلاح ساختار شهرداری گفت: اصلاح ساختار شهرداری نیز از مصوبات شورای شهر است که چندین‌بار از سوی اعضای شورا به شهرداری تذکر داده شده که لایحه آن به شورا ارائه شود ولی در این خصوص تعلل صورت گرفته و در جلسات هم‌اندیشی نیز این موضوع مطرح شده است.

اعطا تأکید کرد: اصلاح ساختار کار دشواری است، ما نیز بر دشواری اجرای آن واقف بودیم و این‌گونه نبود که ندانیم چه کار دشواری را تکلیف کرده‌ایم اما پذیرفته نیست که به دلایل مختلف، ارسال این لایحه به تعویق بیفتد و اگر همچنان تأخیر در ارسال لایحه ادامه داشته باشد، از ظرفیت قانونی شورا استفاده کرده و موارد مورد تأکید خود را در خصوص اصلاح ساختار به عنوان طرح به صحن شورا خواهیم آورد. طبیعی است که این موضوع، انتخاب آخر ماست.

در ادامه سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به افزایش نرخ بنزین و تأثیری که بر روی حمل و نقل عمومی خواهد داشت، گفت: طبیعی است که افزایش نرخ بنزین بر حمل و نقل عمومی فشار بیاورد و نیاز است ظرفیت مترو و اتوبوس افزایش پیدا کند و بخشی از درآمدهای حاصل از تغییر نرخ بنزین دستکم در کلانشهرها، صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود، اما از زمانی که هدفمندی یارانه‌ها مطرح شد و کمک به شهرداری‌ها از این محل در قانون پیش‌بینی شد، هیچ مبلغی به حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا نکرده و شهرداری‌های کل کشور در حوزه حمل ونقل عمومی از این محل ۴۰ هزار میلیارد مطالبه دارند. متأسفانه در حال حاضر نیز سهم حمل و نقل عمومی از افزایش نرخ سوخت لحاظ نشده است و اخیراً رئیس شورا به همراه جمالی‌نژاد معاون عمرانی وزیر کشور در دیداری با معاون اول رئیس‌جمهور، گلایه‌هایی را در این خصوص مطرح کرده‌اند.

وی ادامه داد: در این دیدار مطرح شده دستکم باید دو مصوبه شورای اقتصاد در حوزه حمایت‌های ریلی و خرید اتوبوس عملیاتی شود. با توجه به اینکه بیشترین فشار ممکن است در این حوزه به اقشار کم‌درآمد وارد شود، باید سران قوه با اختیارات ویژه‌ای که دارند، این موضوع را مد نظر قرار دهند؛ توسعه حمل و نقل عمومی و حمایت از محل افزایش نرخ سوخت، می‌تواند استفاده از حمل و نقل عمومی را افزایش دهد.

اعطا درباره لایحه شورای معماری مناطق که در نوبت صحن قرار دارد، اضافه کرد: این لایحه نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. گفته می‌شود ممکن است این لایحه که در جهت تثبیت و تحقق مبارزه با شهرفروشی است، برخی حوزه‌ها را دچار مشکل و قفل کند اما ریشه این نگرانی‌ها به موضوعاتی برمی‌گردد که ما قصد داریم جلوی تخلفات را بگیریم و نگرانی دیگری در این رابطه وجود ندارد.

بررسی پرونده بام‌لند در اداره حقوقی شهرداری

وی در ادامه به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص قطع برق مجموعه بام‌لند در منطقه ۲۲ اظهار کرد: طی پیگیری های شورای اسلامی شهر تهران قطعی برق بام لند صحت ندارد، اما موضوع بام لند قراردادی است میان شهرداری و بخش خصوصی که تخلفاتی در آن دیده شده است و باید این موضوع مورد بررسی دقیق تری قرار بگیرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در مورد چرایی تعیین اولویت‌های شهرداری با بیان اینکه احساس می‌کنیم که اولویت‌های برخی معاونین با اولویت‌های شورا همسو نیست، گفت: ما برنامه سوم و سند بودجه مصوب داریم و باید بر اساس آن کار کرد و شورا به این جمع‌بندی رسید که اگر بر روی اولویت‌ها تمرکز داشته باشیم می‌توانیم با تفاهم شهرداری، کار را پیش ببریم. البته حناچی نگرانی را مطرح کردند که آیا مواردی که شورا مطرح می‌کند چیزی غیر از برنامه است؟ که باید بگوییم این اولویت‌ها در امتداد برنامه است و اگر با شهرداری به تفاهم برسیم معاونت‌ها دیگر اجازه نخواهند داشت کاری غیر از آن انجام دهند.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه هنوز در مورد اولویت‌ها به جمع‌بندی نهایی نرسیدیم گفت: اما به عنوان مثال در حوزه معماری و شهرسازی به مسئله مجتمع‌های ایستگاهی در راستای تامین منابع مالی مترو به جمع‌بندی رسیدیم و احتمالا در ۱۲ منطقه این مجتمع‌ها ساخته می‌شود.

پاسخ به ابهام سیاست های دوگانه درخصوص تخلفات شهرسازی 

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ پرسشی در خصوص سیاست های دوگانه در برخورد با تخلفات شهری مانند برخورد با تخلف پروژه ایران مال و پالادیوم  با اشاره به حکم پروژه ایران مال عنوان کرد: در مورد ایران مال رای صادر و اجرا شد که رای ایران مال را کمیسیون ماده ۱۰۰ صادر و اجرا کرد. مالک نیز در مورد رای ایران مال اعتراضی نکرد و این رای به طور کامل اجرا شد.

اعطا در مورد مجتمع تجاری پالادیوم نیز گفت: مضمون کلی رای صادر شده در مورد مجتمع تجاری پالادیوم تجاوز به معبر عمومی و ساخت غیرمجاز بود که حاکی از این موضوع است که این مجتمع تجاری مهندس ناظر و طراح نداشته است که این امر مورد تایید نیست.

وی در مورد برج مجاور دریاچه چیتگر عنوان کرد: من در ۱۸ تیر ماه امسال تذکری دادم که شهرداری منطقه ۲۲ به این تذکر رسیدگی نکرد اما این موضوع توسط رییس شورای اسلامی شهر تهران در حال بررسی است تا شهرداری منطقه ۲۲ پاسخگو باشد.

اعطا در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصاد آنلاین مبنی بر آخرین وضعیت تحقیق و تفحص موسسه همشهری نیز گفت: گزارش تحقیق و تفحص تهیه شده و در صحن هم ارائه شده است. تیمی حقوقی بر روی متن آن مشغول کار بودند، اما در نظر داشته باشیم که هر تحقیق و تفحصی لزوماً برای ارائه به دستگاه قضایی نیست. گاهی این تحقیق و تفحص برای آگاهی عمومی است. این موضوع نیز در اختیار یک تیم حقوقی قرار گرفته که در مرحله کارشناسی این تحقیق و تفحص هم بودند. این گزارش به محض آماده شدن به دستگاه قضایی ارائه می‌شود که گویا هنوز آماده نشده است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا شورای شهر تهران مکانی را برای تجمعات صلح آمیز شهروندان تعیین نمی‌کند، بیان کرد: تعیین محل تجمعات در نیمه‌ دوم دی ماه سال ۹۶ توسط شورای شهر مصوب شد و در ادامه هم شهرداری ملزم به تهیه لایحه‌ و ارائه آن به صحن شورا شد. اما هیئت تطبیق مصوبات به این مصوبه اشکال گرفت و ‌موضوع منتفی شد. در خردادماه سال ۹۷، هیت دولت هم مصوبه‌ای در این خصوص ارائه و چند نقطه را به عنوان محل تجمعات پیشنهاد داد. در شهریورماه امسال به استناد اصل ۲۷ قانون اساسی این پیشنهاد توسط دیوان عدالت اداری باطل و مصوبه هیئت وزیران رد شد.

اعطا ادامه داد: امکان تعیین محل تجمعات به لحاظ قانونی وجود دارد و بررسی و تعیین تکلیف آن هم به استناد قانون نحوه فعالیت احزاب وگروه‌های سیاسی بر عهده ماده ۱۰ و برعهده شورای تأمین است. شورای شهر فقط می‌تواند در تعیین محل تجمعات با شورای تأمین همکاری کند چرا که وظیفه و مسئولیت اصلی برعهده شورای تأمین است. اما شورای شهر و مدیریت شهری به واسطه شناختی که از فضای شهری دارد، در صورتی که شورای تأمین و استانداری لازم بدانند برای همکاری و ارائه پیشنهاد برای تعیین محل تجمعات آمادگی لازم را دارند.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار اقتصاد آنلاین مبنی بر اینکه چرا تاکنون گزارشی از کمک‌های ارسالی شهرداری و شورای شهر به افراد سیل زده در ماه‌های گذشته ارائه نشده است، گفت: گزارش به شورای شهر ارائه شده اما اینکه در صحن علنی مطرح شود یا نشود بحث وجود دارد. شاید موضوع هم به فراموشی سپرده شده است، اما همکاران مجددا مطرح کرده‌اند که این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

رقم ریالی خسارت اعتراض های اخیر به دست نیامده است 

اعطا همچنین در مورد خسارات حوادث اخیر تهران گفت: شهرداری ۷۰۷ ساختمان اداری در شهر دارد که ساختمان مناطق، نواحی و ... است و آماری که ما از بخش مربوطه دریافت کرده‌ایم نشان می‌دهد که ساختمان‌های ۱۰ ناحیه که مربوط به پنج منطقه هستند در سطوح مختلف آسیب دیده اند اما میزان برآورد مالی در حال بررسی است و هنوز عددریالی محاسبه نشده است و در حال بررسی هستند ضمن آنکه برخی تجهیزات و ماشین آلات یک الی دو منطقه نیز دچار خسارت شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا گزارشات مهم شهرداری به جای گزارش در صحن، در جلسه هم اندیشی مطرح می‌شود، گفت: من قبول دارم که برخی گزارشات به جای آنکه به مردم داده شود به اعضای شورا ارائه می‌شود و ما نیز در این خصوص سوال داریم و برخی دوستانمان نیز انتقاد می‌کنند اما تلاشمان این بود که این موضوع حل و فصل شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص روز برفی تهران و عملکرد شهرداری تهران، گفت: شورا در مورد عملکرد شهرداری در روز برفی تذکر جدی به شهرداری داد و عدم آمادگی شهرداری محسوس بود و آنها غافلگیر شدند و دوستان شهرداری عدم آمادگی را به عدم انتظار بارش چنین برفی ربط دادند که با این حال این موضوعات قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان داد که قرارداد شهرداری با پیمانکاران در حوزه برف روبی به موقع منعقد نشده بود گفت: شهرداری به دلیل کاهش اعتبارات مناطق در فراخوان پیمانکاران برف روب به مشکل برخورده بود به گونه‌ای که موفق نشده بود که با پیمانکاران زیادی قرارداد منعقد کند و برخی از مناطق نیز که پیمانکار داشتند به موقع مجهز نشدند. به گونه‌ای که یکی از شهرداران مناطق به من گفت: سال گذشته اعتبار پیمانکاران برف روب ۱۰ میلیارد تومان بود اما امسال به جای آنکه افزایش یابد به پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده و وقتی فراخوان جذب پیمانکار دادند تعداد کمی مایل به شرکت در این فراخوان شدند.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه در زمان برف روبی برخی مناطق صرفا متکی به نیروهای خود بودند گفت: اطلاع دارم که در نوبت اولی که فراخوان برای جذب پیمانکار برف روب داده می‌شود تعداد کمی موفق به انعقاد قرارداد می‌شوند اما این نکته را نیز نادیده نگیرید که در یکی دو روز اول ترافیک شهر تهران صرفا به علت برف نبود.

اعطا  با بیان اینکه روز یکشنبه حناچی سرزده به جلسه هم اندیشی آمد، گفت: با پیگیری دو کمیسیون شورا حالا این اطمینان حاصل شده که مشکلات رفع شده است و پیمانکاران فعال شده‌اند و امیدوارم مشکل دیگری رخ ندهد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت باغ پرندگان و نامه نگاری مبهم شهردار منطقه به محیط زیست در مورد وضعیت پرندگان گفت: این موضوع را شنیده‌ام اما اجازه دهید بررسی کنم و بعد در این زمینه پاسخ دهم.

چرایی موضوعاتی که به جای صحن در جلسات هم اندیشی مطرح می شوند 

اعطا در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه قرار بود جلسات هم‌اندیشی تنها نقش جلسات فراکسیونی را بازی کنند و موضوعاتی که باید در صحن مطرح شود و در این جلسات مطرح نشود، اما در خصوص مشکلات ناشی از برف و تخریب‌هایی که به فضاهای شهری در هفته گذشته وارد شد، به جای صحن شورا در جلسات هم‌اندیشی مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: این نقد را می‌پذیرم، گاهی مواردی بوده که باید در جلسات صحن در خصوص آن صحبت می‌شده اما در جلسات هم‌اندیشی به آن پرداخته شده که برخی از اعضا نیز نسبت به طرح این موارد انتقاد داشتند ولی این موارد اندک بوده و همچنین ما به اینکه در این جلسات مصوبه‌ای نداشته باشیم، پایبندیم.

سخنگوی شورای شهر تهران تأکید کرد: بعضی مطالب در جلسات هم‌اندیشی بررسی می‌شود، تا زمانی که در صحن مطرح می‌شود، دقیق‌تر آن موضوع مورد بررسی قرار گیرد اما اینکه این گزارشات باید به اطلاع مردم برسد و در جلسات علنی مطرح شود، درست است و سعی می‌کنیم این موارد را رفع کنیم.