۰ نفر

درصحن شورای شهر تهران اتفاق افتاد:

تغییر چندباره شیوه اداره صحن از سوی هیئت رییسه/ شورایاران در نامگذاری معابر حق رای پیدا کردند

۳ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۳۴
کد خبر: 396893
تغییر چندباره شیوه اداره صحن از سوی هیئت رییسه/ شورایاران در نامگذاری معابر حق رای پیدا کردند

رییس شورای شهر تهران باز هم شیوه اداره جلسه را تغییر و تذکر را ناگاه حذف کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، در جلسه امروز شورای شهر تهران که با نیم ساعت تأخیر آغاز شد، حسن رسولی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با انتقاد از تأخیر در آغاز جلسه شورا گفت: جلسات شورا معمولا دیر شروع می شود و مقدمات طولانی دارد. به نظر من این مشکل زیبنده شورای شهر پنجم نیست و باید نظم و انضباط حفظ شود. 32 دقیقه از وقت قانونی شروع جلسه گذشته است و خواهش می کنم مقدمات را کوتاه کنیم و از حداقل وقت حداکثر بهره برداری را داشته باشیم.

پس از این تذکر، الهام فخاری نطقی پیش از دستور در خصوص خشونت علیه زنان داشت و پس از آن اعضا درخواست کردند به روال معمول سه تذکر قرائت شود که رئیس شورا گفت فرصت کوتاه است و باید قبل از نطق پیش از دستور، تذکرات خوانده می شد که حجت نظری به وی یادآوری کرد معمولا پس از نطق پیش از دستور، تذکرات خوانده می شود که محسن هاشمی گفت اگر فرصت شد، تذکرات قرائت می شود.

در ادامه، مجید فراهانی در خصوص قطع اینترنت ستاد بحران شهرداری تهران، زهرا نژاد بهرام در خصوص عملکرد هیئت تطبیق در رد مکانی برای اعتراضات مردمی تذکرات خود را به هیئت رئیسه ارائه کردند.

شهرداری ملزم به پیگیری ثبت ملی توچال شد

طرح الزام شهرداری تهران به پیگیری ثبت ملی میراث طبیعی توچال تهران که با امضای ۱۵ عضو شورای شهر تهران به هیات رئیسه ارائه شده بود امروز در دستور صحن علنی شورای شهر قرار گرفت و با ۱۷ رای فوریت آن به تصویب رسید.

دلایل فوریت بررسی طرح جلوگیری از تخریب فزاینده میراث طبیعی شهر تهران و حفظ آن برای نسل آینده و مشاهدات میدانی از حضور لودرها و ماشین آلات ساخت و ساز در این محدوده بود.

پیشنهاد دهندگان این طرح با تاکید بر توجه به هویت تهران و حفظ ماهیت و ویژگی های طبیعی ارتفاعات توچال به عنوان میراث طبیعی شهر و نقش توسعه اجتماعی، سیاسی و زیست محیطی پایتخت ایران شهرداری را موظف کرده با استفاده از ظرفیت های قانونی و با همکاری سایر سازمان ها و نهادهای ذیربط نسبت به پیگیری ثبت میراث طبیعی توچال تهران اقدام کند.

همچنین لازم است شهرداری تهران در پیگیری ثبت این اثر طبیعی نقش محدوده و حریم ارتفاعات توچال نسبت به مطالعه امکان سنجی معرفی منطقه حفاظت شده شهری و تدوین اصول و ضوابط حفظ کیفیت فیزیکی و زیستی ارتفاعات، مناظر و چشم اندازها، پدیده ها و محوطه های طبیعی اقدام کنند.

همچنین طرح های توسعه ای آتی در محدوده و حریم ارتفاعات توچال باید بر اساس رعایت اصول باشد.

احمد مسجدجامعی طراح این طرح در دفاع از یک فوریت آن گفت: آخرین باری که در این جایگاه قرار گرفتم از طرح تعیین مکانی برای اعتراضات قانونی مردم دفاع کردم که این طرح نیز رد شد.

وی با بیان اینکه توچال از میراث طبیعی مهم پایتخت است که باید مورد حمایت مدیریت شهری قرار گیرد زیرا چندین پناهگاه متعلق به شهرداری تهران در این ارتفاعات وجود دارد همچنین نزدیک به یک دهه پیش شهردار کوهستان برای نظارت و مدیریت این حوزه مشخص شد.

سجدجامعی با بیان اینکه ۱۶۰۰ گونه گیاهی در منطقه توچال وجود دارد گفت: باید برای حفظ و محافظت از این محدوده برنامه ریزی شود، امسال همزمان با هفته تهران بازدیدی از این محدوده داشتیم که نگرانی ما را نسبت به نگهداری توچال افزایش داد. تبلیغاتی که نسبت به وضعیت کوهستان نداشت در این محدوده نصب شده بود و وضعیت برای کوهنوردان آشفته بود، نه پارکینگ مناسب وجود داشت و سرویس های بهداشتی مناسب کوهنوردان  نبود همچنین در آن ارتفاعات ما شاهد لودر و تجهیزات شهرسازی بودیم که ما را نگران تر می کرد و ممکن است به ۱۶۰۰ گونه گیاهی که در این محدوده وجود  دارد آسیب برسد. با توجه به موضوع کوه خواری این نگرانی بیشتر می شود.

وی تاکید کرد: برای بهبود رفت و آمد در این منطقه جمع آوری زباله های شهری یک دهه پیش شهردار کوهستان ایجاد شد که با تصویب این طرح از این محدوده حفاظت بیشتری خواهد شد.

محمد سالاری در مخالفت با یک فوریت طرح گفت: باید  محدوده کوهستان مشخص شود که آیا منظور از توچال همه محدوده های شمال یتهران است یا تنها محدوده کوهستانی است.

حجت نظری در موافقت یک فوریت طرح گفت: نوار شمالی شهر تهران سرمایه های شهر هستند که تا امروز توجه لازم به آن انجام نشده است و اینکه هر چه دیرتر این میراث طبیعی به ثبت برسد ممکن است آسیب های بیشتری به آن برسد.

وی درخواست کرد اعضای شورا به یک فوریت آن رای داده و سپس در محتوا به این جزییات دقت کنند.

در ادامه یک فوریت این طرح با ۱۷ رای موافق به تصویب رسید.

شورایاری‌ها در نامگذاری معابر پایتخت دارای حق رأی شدند

«یک فوریت طرح اصلاح آئین‌نامه نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تهران» در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر تهران، مطرح و با ۱۳ رأی موافق و ۵ رأی مخالف به تصویب رسید.

احمد مسجدجامعی درباره یک فوریت این طرح گفت: موضوع روشن است، باید شهر را به مردم واگذار کنیم و نمی‌توانیم درباره نامگذاری کوچه یا محله‌ای تصمیم‌گیری کنیم اما ساختار سلسله‌مند آن را نادیده بگیریم.

وی با بیان اینکه از دوره گذشته نظرخواهی از شورایاران در دستور کار قرار گرفته است، تأکید کرد: شورایاران کسانی هستند که منطقه سکونت خود را به خوبی می‌شناسند و می‌توانند اظهارنظرات کارشناسی کنند. برنامه ما این است که در کمیته نامگذاری معابر و اماکن عمومی شهر تهران نظر شورایاری‌ها را داشته باشیم.

حجت نظری در مخالفت با یک فوریت این طرح گفت: اینکه شورایاری‌ها، معابر و کوچه را می‌شناسند و می‌توانند نظر دهند، نکته مثبتی است. کمیته نامگذاری معابر و اماکن عمومی شهر تهران در دو سطح منطقه و ستاد است که در سطح منطقه، اعضای شورایاری‌ها حضور دارند و بدون نظر آنها تصمیم‌گیری نمی‌شود. اگر بخواهیم در سطح ستاد، یک نفر از شورایاری‌ها، عضو این کمیته شوند؛ این پرسش مطرح است که قرار است این فرد چگونه مطرح شود؟

وی ادامه داد: هم‌اکنون در کمیته نامگذاری معابر و اماکن عمومی شهر تهران، ما به نماینده بنیاد و فرهنگستان حق رأی داده‌ایم درحالی‌که نامگذاری معابر، حق قانونی شورا است.

زهرا نژادبهرام نیز در موافقت با یک فوریت این طرح، با بیان اینکه یک فوریت طرح برای این است که هر چه سریعتر درباره موضوعی تصمیم‌گیری شود، گفت: کمیسیون شهرسازی و معماری نسبت به معابر و ساختار شهری اشراف بیشتری دارد و انتظار داریم نظر این کمیسیون در نامگذاری معابر شهری مورد توجه قرار گیرد.

الهام فخاری در مخالفت با یک فوریت این طرح گفت: موضوعی که موجود دارد، این است که کمیته نامگذاری بیش از حد فعال است و تاکنون به تأخیر نیفتاده و نیازی نیست که به صورت یک فوریت، این اصلاحیه انجام شود. همچنین ما در این کمیته به نهادهایی حق رأی داده‌ایم درحالی‌که این حق قانونی شورای شهر است.

سید حسن رسولی نیز در موافقت با یک فوریت این طرح اظهار داشت: شورایاری‌ها بر حسب وظیفه ذاتی‌شان، بازوی نظارتی شوراها در مناطق و محلات هستند. اینکه شورایاری‌ها در نامگذاری محلات حضور دارند و به یک نفر آنها حق رأی داده خواهد شد، با این هدف که امکان هماهنگی محلی و سراسری در سطح شهر تهران فراهم خواهد شد، قابل تأمل است.

وی ادامه داد: نامگذاری‌ برخی معابر، کارکرد فراتر از محله دارد و اگر یک نفر به کمیته نامگذاری اضافه شود، به معنای خدشه وارد کردن بر عملکرد کمیته نامگذاری نیست بلکه اضافه شدن یک عضو و حق رأی، همکاری دوجانبه را افزایش می‌دهد.