۰ نفر

آیا توجه به حمل‌ونقل عمومی بیشتر می‌شود؟

۲ آذر ۱۳۹۸، ۸:۰۷
کد خبر: 396552
آیا توجه به حمل‌ونقل عمومی بیشتر می‌شود؟

یک هفته از تغییر بهای بنزین سپری شد و گرچه هنوز برای قضاوت درباره تغییرات متاثر از آن زود است اما به ‌نظر می‌رسد شاهد مراجعه بیشتر شهروندان به سیستم حمل و نقل عمومی هستیم. موضوعی که اوایل هفته گذشته، رییس شورای شهر تهران آن را فرصتی برای ادای دین دولت به سیستم حمل و نقل عمومی توصیف کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، حالا محسن هاشمی خبر از آن می‌دهد که مسافران اتوبوس و مترو 15 تا 20 درصد در پی تغییرات مربوط به سهمیه و بهای بنزین افزایش یافته است. همین موضوع را مدیرعامل شرکت اتوبوس‌رانی شهر تهران هم تاکید کرده است. «پیمان سنندجی» با اعلام افزایش استفاده از ناوگان اتوبوسرانی در سطح شهر تهران گفت: پس از سهمیه‌بندی بنزین در یک هفته اخیر شاهد رشد استفاده شهروندان از ناوگان اتوبوسرانی شهری هستیم به‌ طور مثال در خطوط 7 و یک رشد محسوسی در استفاده از سرویس‌های اتوبوس مشاهده شده است. خبر دیگر برای حمل و نقل عمومی تخصیص سهمیه برای تاکسی‌های اینترنتی تا 4 آذر بود. حالا باید دید چه به سبب جبر موقعیت و چه به سبب وعده‌هایی که دولتمردان داده‌اند تا چه اندازه امکان توجه و بهبود حمل و نقل عمومی در شهرها به ویژه ابرشهر تهران فراهم می‌شود. یک نکته را هم نباید از نظر دور داشت که به همه مردم اعم از ساکنان تهران و غیرتهرانی و ساکنان کلان‌شهرها و شهرهای عادی، سهمیه ثابت است و این در حالی است که تردد در شهرهای بزرگ و پرترافیک طبیعتا نسبت به تردد در شهرهای کوچک‌تر پیچیده‌تر خواهد بود.

مراقب واگن‌های مترو باشیم

محسن هاشمی‌رفسنجانی، رییس شورای شهر تهران اعلام کرد که با توجه به سهمیه‌بندی بنزین شاهد افزایش 15 تا 20درصدی مسافران وسایل حمل و نقل عمومی هستیم. در ابتدای کار برآورد می‌شد که با سهمیه‌بندی بنزین بیش از 15 تا 20درصد افزایش مسافر خواهیم داشت که این موضوع مشهود است و باید گفت، افزایش نرخ سوخت تاثیر مستقیمی بر حمل و نقل عمومی تهران دارد.

او با بیان اینکه به دلیل سردی هوا معمولا مردم از مترو و اتوبوس استقبال بیشتری می‌کنند، گفت: با اینکه تمام ناوگان حمل و نقل عمومی را برای سرویس‌دهی بهتر و سریع فعال کردیم اما دقت داشته باشید که با توجه به سهمیه‌بندی بنزین، استقبال مردم از مترو و اتوبوس بیشتر است و این در حالی است که شهرداری تهران توان افزایش ناوگان را ندارد. رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه باید فکر اساسی به حال مترو کرد؛ چراکه در حال حاضر بیش از هزار واگن در مترو فعال است که حدود 30 درصدشان نیز باید اورهال شوند، گفت: اما اجبارا باید از این قطارها استفاده کنیم که ممکن است حین سرویس‌دهی دچار حادثه یا خرابی شوند و دقت داشته باشید که اگر یک واگن یا یک قطار مترو نتواند به درستی کار کند، کل سرویس‌دهی خط و حتی شبکه مترو را دچار اختلال می‌کند.

او با اشاره به مشکلات سیستم اتوبوسرانی نیز با بیان اینکه تعداد ناوگان اتوبوسرانی تهران طی 10 سال گذشته بیش از 7هزار دستگاه است، گفت: اما به جای آنکه مطابق برنامه ناوگان اتوبوسرانی 30 درصد افزایش یابد، تعداد اتوبوس‌ها به کمتر از 6 هزار دستگاه رسیده که عمر اتوبوس‌ها نیز از 5 سال به 11 سال رسیده به نحوی که نیمی از ناوگان فعلی اتوبوسرانی تهران در حال حاضر فرسوده است و روزانه بیش از 300 مورد توقف ناشی از خرابی اتوبوس در تهران رخ می‌دهد که موجب افزایش ترافیک و نارضایتی شهروندان می‌شود. هاشمی با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود ناوگان در سیستم مترو و اتوبوس گفت: مدیریت شهری در حالی با افزایش حدود 15 تا 20 درصدی مسافران در پی سهمیه‌بندی بنزین روبه‌رو است که ناوگان فرسوده‌اش توان لازم را ندارد و به همین دلیل از دولت خواستیم که به شهرداری تهران نگاه ویژه‌ای داشته باشد و آنها نیز قول بررسی دادند چراکه بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها باید بخشی از درآمدهای بنزین صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود.

تاکسی‌های اینترنتی 4 آذر منتظر باشند

خبرها در مورد تخصیص سهمیه برای تاکسی‌های اینترنتی را ستاد پایش حمل و نقل اعلام کرد. این ستاد در اطلاعیه خود آورده است: اولین مرحله اعتبار سوخت تاکسی‌های اینترنتی با هدف حمایت از رانندگان این حوزه و کنترل نرخ کرایه‌ها تا ۴ آذر واریز می‌شود. به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جهت کنترل نرخ کرایه‌ها و حمایت از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، اولین مرحله از اعتبار سوخت‌گیری این ناوگان حداکثر تا روز دوشنبه ۴ آذر واریز می‌شود. بر اساس اعلام ستاد پایش حمل و نقل در ادامه نیز در راستای پرداخت هر چه سریع‌تر، سهم هر ر

آیا اتوبوس‌ها جان می‌گیرند؟

در تمام سال‌های گذشته خودروسازان با سرعت قابل تاملی خودروی سواری تولید کردند و تولید اتوبوس و خودروهایی که به کار ناوگان حمل و نقل عمومی بیاید اصلا تناسبی با تولید خودروی سواری نداشته است. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد، توجه به حمل و نقل عمومی باید ملموس‌تر شود و کارها از محدوده سخنرانی و طرح ادعاها به مرحله عمل برسد. این در حالی است که مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی شهر تهران از احتمالی خبر داده که در آن امکان نوسازی ناوگان فرسوده با اعطای وام فراهم می‌شود.

پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در گفت‌وگو با فارس درباره تغییر قیمت سوخت و تاثیر آن برای استفاده شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس اظهار کرد: قطعا با افزایش قیمت بنزین پیش‌بینی می‌شود که استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به‌ ویژه اتوبوس افزایش یابد که البته میزان استفاده بستگی به شرایط حمل و نقل، تعداد ایستگاه‌ها و دسترسی آن دارد.

او در توصیف وضعیت موجود این شرکت در تهران افزود: در حال حاضر پایتخت 5 هزار و 500 ایستگاه اتوبوسرانی، 240 خط معمولی و 10 خط بی‌آر‌تی دارد که جهت ارایه خدمات بیشتر به شهروندان لازم است، برنامه‌های بیشتری اجرایی شود. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران همچنین به میزان مراجعه مردم به سیستم حمل و نقل عمومی اشاره کرد و افزود: بر اساس شواهد میدانی در حال حاضر در برخی خطوط مانند خط یک و هفت افزایش تعداد مسافران مشهود بوده البته باید یک ماه از افزایش نرخ بنزین بگذرد تا برآورد دقیق مسافران اتوبوس را داشته باشیم و به دلیل اینکه شرایط برای اتوبوسرانی متفاوت‌ از مترو است و ورود و خروج مسافران آنلاین ثبت نمی‌شود، نمی‌توانیم اکنون آمار دقیقی داشته باشیم. او با اشاره به اینکه در حال حاضر بازسازی اتوبوس‌ها در اولویت است، گفت: با شرکت‌های سازنده اتوبوس جهت ارایه خدمات مذاکره می‌شود همچنین قرار است وامی تا سقف 200 میلیون تومان با سود پایین جهت نوسازی اتوبوس‌های فرسوده در اختیار رانندگان اتوبوس‌های فرسوده بخش خصوصی قرار گیرد که همه این برنامه‌ها به صورت یک بسته در صورت تصویب ارایه خواهد شد. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: ‌در جلسه سازمان شهرداری‌ها همچنین دستورالعملی تهیه شد که بر اساس مصوبات شورای اقتصاد، دولت پیگیری نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از محل مابه‌التفاوت قیمت سوخت انجام دهد.

مترو به داد مسافران رسید

در هفته آخر آبان 1398 به‌ ویژه با بارش برف که تهرانی‌ها را غافلگیر کرد، ساعات خدمات‌دهی مترو افزایش یافت. به ‌ویژه در شنبه 25 آبان این کار سبب شد تا آخر شب مردمی که در ترافیک مانده بودند یا به دلیل کمبود خودروهای حمل و نقل عمومی کارشان به مشکل برخورده بود، بتوانند از مترو بهره بگیرند. در همین حال و براساس اعلام شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه سرویس‌دهی در خط 6 مترو از روز جمعه یک آذر ماه 98 از ساعت 5:30 صبح شروع و ساعت 22:30 خاتمه می‌یابد. پیش‌تر پایان ساعت کاری این خط ساعت 21 بود. در حال حاضر خط 6 متروی تهران به طول 10 کیلومتر در بخش جنوبی این خط با 4 ایستگاه دولت‌آباد، بعثت، ایستگاه تقاطعی میدان شهدا در خط 4 و ایستگاه تقاطعی امام حسین(ع) در خط 2 با سرفاصله هر 15 دقیقه در حال بهره‌برداری است.

سرویس‌های مدرسه چه کار کنند؟

در مورد سرویس‌های مدرسه فعال در تهران و شهرستان‌ها هم تفاوت‌هایی در مورد وسعت شهر و طولانی ‌بودن مسیرها به همراه ترافیک وجود دارد و در مورد شهرهای کمتر برخوردار نیز موضوع شکلی عجیب‌تر دارد. در شهرهای کم‌برخوردارتر عملا یک وانت یا یک خودرو از ساکنان روستا یا آبادی عهده‌دار حمل و نقل دانش‌آموزان است و این در حالی است که هیچ سهمیه خاصی به این گروه تعلق نمی‌گیرد. در همین حال علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران اعلام کرد که تنها سرویس‌های مدارسی در شهر تهران مشمول دریافت بنزین سهمیه‌ای می‌شوند که حتما برچسب سرویس مدرسه داشته باشند.

قنادان در گفت‌وگو با ایسنا در مورد سهمیه بنزین سرویس مدارس غیرتاکسی اظهار کرد: براساس تمهیداتی که دولت در نظر گرفته است، سرویس مدارس تا سقف 120 لیتر برای خودروهای تک‌سوز و تا سقف 80 لیتر برای خودروهای دوگانه‌سوز سهمیه بنزین اختصاص یافته است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با بیان اینکه از این رانندگان شماره حساب دریافت می‌شود و به صورت اعتباری مابه‌التفاوت افزایش قیمت بنزین به حساب رانندگان واریز می‌شود، اظهار کرد: این مبلغ واریزی صرفا برای خرید بنزین قابل استفاده است.

جلسه با جهانگیری به کجا رسید؟

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران ابتدای هفته قبل از ارسال نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور برای تشکیل کارگروه مشترکی برای توجه به موضوع حمل و نقل عمومی خبر داده بود. چیزی که محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز در این باره از تهیه نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهور جهت اختصاص بخشی از درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین جهت توسعه حمل و نقل عمومی خبر داد. رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: قوانین نوسازی خودروهای فرسوده و قوانین و مصوبات جلوگیری از تردد موتوسیکلت‌های کاربراتوری به دلایل مختلفی اجرا نشده و اکنون لیست بلندی از مصوبات و قوانینی را داریم که در جهت آلودگی با هواست ولی اجرایی نشده، این موضوع را از دستگاه‌های مختلف پیگیری کرده‌ایم تا شاید مشکلات کاهش یابد.