۰ نفر

کارکنان مترو تهدید می‌شوند

۲۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۴۷
کد خبر: 394307
کارکنان مترو تهدید می‌شوند

پیمانکار باجه های فروش بلیت مترو، ضمن اجبار کارکنان به ترغیب مسافران برای شارژ بلیت از طریق دستگاه‌های پوز، آنها را به اخراج در صورت تراکنش پایین دستگاه ها تهدید می کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، تمام کارکنان باجه‌های فروش بلیت ایستگاه‌های متروی تهران تحت پوشش قانون کار هستند و به صورت رابط استخدامی با یک شرکت پیمانکار فعالیت می کنند. اما گزارش میدانی لز چند ایستگاه متروی سطح شهر تهران نشان می‌دهد، یک موضوع که البته کاربران فروش بلیت هیچ نقشی در آن ندارند، آنها را رنج می دهد.

طبق گفته‌های مشترک چند نفر از کارکنان باجه های بلیت در ایستگاه های مختلف، شرکت پیمانکار کارکنان خود را اجبار می کند تا به جای فروش نقدی بلیت، مسافران را به شارژ بلیت از طریق دستگاه های پوزی که در کنار باجه در نظر گرفته شده، ترغیب کنند و حتی تهدید کرده اگر تراکنش دستگاه‌ها کمتر از ۴۰ درصد فروش روزانه بلیت باشد، اخراج خواهند شد! البته به گفته آنها تاکنون به این دلیل فردی اخراج نشده اما مدام از این ابزار به عنوان تهدید استفاده می‌شود.

کاربران فروش بلیت می‌گویند مسافران مترو معمولا حاضر نمی شوند برای خرید بلیت اقدام به کشیدن کارت کرده و ترجیح می دهند نقدا خرید کنند؛ به همین دلیل وقتی کاربر فروش بلیت به مسافران پیشنهاد یا اصرار به کشیدن کارت می کند، در بیشتر مواقع با واکنش تند مسافران مواجه می شوند.

 تعدادی از کارکنان باجه‌های فروش بلیت در خصوص اجبار شرکت پیمانکار به ترغیب مسافر به شارژ از طریق دستگاه پوز می‌گویند: «با توجه به شلوغی برخی ایستگاه‌های اصلی واقعا امکان اینکه به مسافران پیشنهاد بدهیم یا آنها را مجبور کنیم که از دستگاه استفاده کنند وجود ندارد و این وقت مسافران را می گیرد. بالاخره ما حق نداریم مردم را وادار کنیم تا بلیت را نقدی یا به صورت غیرنقدی شارژ کنند.»

انعقاد قرارداد یکماهه با کارکنان

همچنین یکی دیگر از کارکنان از وضعیت قرارداد کار گلایه دارد. به گفته وی قراردادها تا پیش از سال ۹۷ به صورت سه ماه یکبار تمدید می شد اما از ابتدای سال گذشته قراردادها به صورت ماهیانه تمدید می شود.

نکته قابل توجه که چند نفر از کارکنان نیز به آن اشاره کردند، قید مدرک تحصیلی «دیپلم» در قرارداد کار تمام کارکنان حتی کارکنان دارای تحصیلات دانشگاهی است. دو نفر از کارکنان دارای مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس نیز این موضوع را تایید کردند که در قرارداد آنها، عنوان مدرک تحصیلی «دیپلم» قید شده است.

یکی دیگر از کارکنان باجه فروش بلیت گفت: «بعد از پایان شیفت کاری، یکی از کارکنان باید پول‌های نقد در صندوق‌های باجه‌های ایستگاه را جمع آوری و نزد بانک در حساب شخصی خود واریز و از طریق دستگاه پوز به حساب شرکت واریز کند.

این کاربر فروش بلیت همچنین با انتقاد از وضعیت شیفت ها و کمبود نیرو افزود: به دلیل کمبود نیرو در باجه های فروش بلیت، باید چندین هفته بدون وقفه در محل کار حاضر شویم و برای تعطیلات هیچ برنامه ریزی وجود ندارد. شخصا در ۷ هفته گذشته فقط یک جمعه «شیفت استراحت» داشتم؛ در ماه حدود ۱۰۰ ساعت بعضا اضافه کار داریم اما مبلغی که به ازای این اضافه کار دریافت می‌کنم ۷۰-۸۰ هزار تومان است. در قبال کوچکترین اعتراض هم، تهدید به تسویه می کنند.

بر اساس قانون کار، تعهدات کارگر و کارفرما باید در قالب قرارداد بین طرفین مشخص باشد اما مطالبات خارج از عرف مانند اجبار کارمند به ترغیب مسافر برای شارژ از طریق دستگاه، مجاز نیست. در عین حال تعطیل کاری و اضافه کار نیز در کنار ردیف های ثابت فیش حقوقی از تکالیف اجباری کارفرما در قبال کارگر است و باید پرداخت شود. 

همچنین موضوع جابجایی پول نقد توسط کارمندی که وظیفه آن فروش و شارژ بلیت مسافران است، منطقی به نظر نمی رسد و در این زمینه باید به تخلفات شرکت پیمانکار طبق قانون رسیدگی شود که مستلزم حضور و بازرسی نامحسوس و دوره ای بازرسان کار وزارت کار است.