۰ نفر

رییس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

4منبع آبی که برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شوند/ اختصاص سالانه 190میلیون متر مکعب به آبیاری فضای سبز

۲۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۳۸
کد خبر: 394304
4منبع آبی که برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شوند/ اختصاص سالانه 190میلیون متر مکعب به آبیاری فضای سبز

رییس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران گفت: صد در صد آب آبیاری فضای سبز شهر تهران از 4 منبع آبی چاه ها، قنوات، آب های سطحی و پساب تصفیه شده فاضلاب تامین می‌شود.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ علی محمد مختاری در واکنش به انتقاد مدیران شرکت و آب فاضلاب درباره تامین آب خام برای آبیاری فضای سبز به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: طی چند دهه گذشته موضوع مدیریت آب و آبیاری در فضای سبز به ویژه با توجه به شرایط اقلیمی چند سال اخیر به طور جدی و برنامه ریزی شده‌ای مورد توجه سازمان بوستان‌ها و فضای سبز قرار گرفت و با برنامه ریزی های صورت گرفته و با همکاری وزارت نیرو(در قالب تفاهم نامه) تلاش شد تا براساس طرح جامع آب خام فضای سبز با اتخاذ ‌راهبردهای چندگانه و طرح های اجرایی این موضوع بطور مطلوب ساماندهی شود به نحوی که صد در صد آب آبیاری فضای سبز شهر تهران از 4 منبع آبی (چاه ها، قنوات، آب های سطحی و پساب تصفیه شده فاضلاب) تامین می‌شود.

او ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد، حجم زیادی از آبی که برای آبیاری استفاده می‌شود پس از نفوذ در زمین و یا جذب توسط گیاه مجدداً در چرخه طبیعی آب قرار می گیرد. تاکید می‌کنم افزایش میزان آب دهی قنوات از طریق احیا و ساماندهی آنها در سطح شهر، برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های هوشمند آبیاری و سیستم های تحت فشار شبکه آب‌رسانی جهت آبیاری فضای سبز شهر تهران، انجام طرح های مناسب برای استفاده از پساب های تصفیه شده فاضلاب شهر تهران، مهار و ذخیره سازی نزولات جوی با هدف کاهش مصرف آب‌های زیر زمینی از جمله راهبردهای شهرداری تهران در حوزه آب است.

او در تایید این پرسش که استفاده از آب استحاله شده برای آبیاری فضای سبز تهران بر اساس راهبردهایی بود که در طرح جامع آب خام فضای سبز پایتخت به آن اشاره شده بود، گفت: بله. براساس طرح جامع آب خام فضای سبز شهر تهران با توجه به توافقات و هماهنگی های انجام شده با شرکت آب و فاضلاب استان تهران مقرر شد تا سال 1410 سالانه 120 میلیون مترمکعب از پساب حاصل از تصفیه خانه های جدید الاحداث شهر تهران و همچنین 70 میلیون مترمکعب از منابع آب های زیرزمینی در سال را در اختیار فضای سبز قرار دهند. در مجموع می توان گفت که در دو سال اخیر ۳ میلیون متر مکعب حجم آب استحصال شده جهت آبیاری فضای سبز افزایش یافته است.