۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

واکنش مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری به ادعای داده سازی در نظرسنجی‌ها!

۲۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۶:۲۰
کد خبر: 394050
واکنش مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری به ادعای داده سازی در نظرسنجی‌ها!

مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: به لحاظ قانونی ابلاغ هایی وجود دارد که باید هر شکلی از افکارسنجی در معاونت اجتماعی انجام شود و تایید کند ولی عملا این اتفاق نمی‌افتد.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ آرش نصر اصفهانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تا چه میزان می‌شود به نظرسنجی‌ها اعتماد کرد و آن‌ها را داده‌سازی ندانست گفت: یکی از راه‌های اعتماد به نظر سنجی، شناخت نهاد یا فردی است که این کار را انجام می‌دهد به طوری که اگر رزومه معتبری داشته باشد، می‌توانید به نتیجه نظرسنجی هم اعتماد داشته باشید. 

او ادامه داد: راه‌حل دوم برای این که صحت و سقم ادعایی که گفته می شود بر مبنای نظرسنجی است را بسنجیم این است که  بخواهیم تمامی مشخصاتش را منتشر کند. 

مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه سوءاستفاده از نظرسنجی به دو شکل صورت می‌گیرد، اظهار کرد: یا نظرسنجی انجام نشده و عددی خلق شده که راه تشخیص‌‌اش این است که اعلام کنند چه کسی با چه کیفیتی نظرسنجی را انجام داده است. دوم این که بخشی از آن را منتشر کنند؛ یعنی بخشی از یافته‌ها که به نفع است را اعلام و بخشی که به ضرر است را اعلام نکنند.

وی اضافه کرد: این مورد هم با شفاف شدن و انتشار عمومی کل نظرسنجی قابل حل است. یعنی تنها راه جواب منتقدان شفافیت است، راه حل علم،علم است. 

او همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا هرکدام از نهادهای شهرداری به طور جداگانه نظرسنجی می‌کنند و آیا آن‌ها را برای تایید برای شما ارسال می‌کنند یا خیر؟ گفت: به لحاظ قانونی ابلاغ هایی وجود دارد که باید هر شکلی از افکارسنجی در معاونت اجتماعی انجام و تایید شود ولی عملا این اتفاق نمی‌افتد و نهادهای مختلف نظرسنجی انجام می دهند، ما هم مطلع نمی‌شویم و چیزی هم برای ما نمی‌آید. 

نصراصفهانی گفت: حداقل کاری که می‌توانیم بکنیم این است که هیچ وقت به دانشجوی ارشد و کسی که کارش نظرسنجی نیست، ‌نظرسنجی ندهیم.  ما نظرسنجی را فقط به نهادها یا کسانی می‌دهیم که کار حرفه ایشان نظرسنجی است و  احتمال خطا را کم می‌کند. 

او در پایان تاکید کرد: نمی‌گویم آنهایی که کارشان نظرسنجی نیست حتما عددسازی می کنند؛ ولی کیفیت کارشان به مراتب پایین تر از کسی است که به طور حرفه ای کارش نظرسنجی است.