۰ نفر

رییس شورای شهر تهران؛

وزارت امور خارجه ازدیپلماسی شهری برای رساندن صدای ایران به جهان استفاده نکرد

۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۶:۴۵
کد خبر: 391721
وزارت امور خارجه ازدیپلماسی شهری برای رساندن صدای ایران به جهان استفاده نکرد

رییس شورای شهر تهران گفت: وزارت امور خارجه از ظرفیت دیپلماسی شهری برای رساندن صدای شهرهای ایران به جهان استفاده نکرد.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ محسن هاشمی دیپلماسی شهری یکی از زیرمجموعه های دیپلماسی عمومی است که سیاست خارجی ما از دو طریق دیپلماسی کلاسیک و دیپلماسی عمومی مسائل را دنبال می کند. 

دیپلماسی رسانه ای و مدنی و شهری از متعارف ترین موارد مربوط به دیپلماسی عمومی هستند و استفاده از افکار عمومی و رسانه های داخلی و خارجی است که تاثیرگذاری بسیاری در جوامع مختلف دارند. 

وی افزود: تاثیر دیپلماسی رسانه ای در دنیا بسیار مضاعف است که متاسفانه هنوز در جهان از آن استفاده خوبی نداشته ایم‌.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به دیپلماسی شهر تصریح کرد: استفاده از مدیریت محلی و مدیریت شهرها در ارتباطات بین المللی در این دیپلماسی می‌گنجد. سیاست شهرها شبیه به دیپلماسی کلاسیک نیست و حتی اختلاف نظرهایی از نظر ایده، تفکر و روش بین دولت مرکزی و محلی وجود دارد. نمونه آن شهردار مسلمان لندن است که نظرات او باحکومت حاکم متفاوت است‌.

هاشمی با بیان اینکه از نظر جهانی مورد بی رحمانه ترین تحریم ها قرار گرفتیم گفت: می توانیم از روش دیپلماسی شهری استفاده کنیم، اما وزارت امور خارجه از این ظرفیت برای رساندن صدای شهرهای ایران به جهان استفاده نکرد. قابلیت فراوانی در دیپلماسی شهری داریم و از مقامات دولتی و وزارت امور خارجه تقاضا دارم از این طریق صدای شهرهای ایران را به گوش جهان برساند. 

هاشمی ادامه داد: مدیریت شهری تهران این آمادگی را دارد که در زمینه دیپلماسی شهری مسیر جدیدی را برای پیشبرد منافع کشور و حمایت از حقوق ملت ایران بگشایند. 

او ادامه داد: روز جهانی شهرها را می توان به عنوان یک رخ داد دیپلماسی شهری در نظر گرفت و مطابق با سخنان دبیرکل سازمان ملل متحد فرایندی است که سعی در بهبود وضعیت جهان دارد. 

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: برنامه ویژه ای برای هوشمندسازی در شهر تهران آغاز شده است که نمونه بارز آن سامانه تهران من است، البته که در زمینه تاب آوری از جمله سبل و زلزله نیازمند افزایش توجه هستیم.

هاشمی افزود: در حوزه زیست پذیری شهری می توانیم از الگوی TOD استفاده کنیم که توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل عمومی است.